Gå til innhold

Hvor lenge kan man søke om ammefri fra jobb ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gjelder i hele perioden du ammer - uten aldersforbehold. Det er altså det du har krav på i følge arbeidsmiljøloven. Uten lønn. I stat og kommune har du inntil to timer MED lønn uavhengig av barnets alder. Enkelte har tariffavtaler som avhenger av alder om du får med lønn eller ikke. Og arbeidsgiver kan kreve attest fra lege/helsestasjon.

TAKK !!

Da skal jeg søke om ammefri når jeg begynner jobbe. Og skaffe legeattest sånn i tilfelle. Fikk en spydig kommentar når jeg besøkte jobb i dag faktisk, de syns det var hårreisende at jeg fortsatt ammet... Men satt de på plass jeg ! ; ))

Takk for denne oppklaringen, Fjummsi :-)

Jeg har lurt på dette selv, og det ble dessverre ikke spesielt mye klarere da jeg spurte helsesøsteren vår forleden: Hun sa at jeg ikke hadde krav på ammefri når barnet ble 1 år, for da var ikke barnet avhengig av morsmelk lenger, og det holdt da i massevis å amme en gang om morgenen og en gang om kvelden. Jeg blir så oppgitt av sånt altså. Hvorfor svarer de på ting de ikke har greie på? Kunne hun ikke bare sagt at jeg må spørre arbeidsgiver selv fordi eventuell betalt fri avhenger av lokale avtaler? Ååå, blir så oppgitt, altså. Men igjen, takk for at du opplyser for oss, Fjummsi!

Her er det svart på hvitt i arbeidsmiljøloven:

(Klippet fra http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-8)

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

Tariffavtalene er gjerne bedre enn det arbeidsmiljøloven sier, men INGEN har lov til å være dårligere enn den! Men det er altså uten lønn i loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...