Gå til innhold

Noen som har erfaring med NAVNESEREMONI?

Anbefalte innlegg

....anyone..?sambo er vil ikke at vårt barn skal døpes i kirken, å bli innskrevet i statskirken, noe som er greit nok for meg, er ikke religiøs selv..

Jeg kunne tenkt meg å ha navneseremoni, mens samboer vil ha jødisk dåp....(sambo har far med jødisk bakgrunn, og mor med katolsk bakgrunn)

Noen som kan gi råd/tips ang dette?:)

*gullgutt i magen*:)

Fortsetter under...

Tantebarnet mitt ble ikke døpt i kirken, men hadde navneseremoni i Oslo rådhus med Humanetisk forbund. En stemningsfull og fin seremoni, med mye musikk og taler. Ble ikke så personlig som kirkelig dåp, fordi det var så mange flere barn på en gang der. Ble litt sånn "samlebåndsopplegg". Ca 15 barn.

Virker litt drøyt for meg å velge jødisk dåp når den ene av foreldrene ikke vil det. Det er jo heller noe barnet selv kan velge å gjøre når det blir gammelt nok til å ha meninger om slikt. Men det er jo bare min mening om saken....!

Vi hadde navneseremoni i solo rådhus, og selv om det var mange syns jeg ikke det hadde samlebåndspreg. Var fint med prosesjonen av foreldre som kom inn med sine små, etc. Vi hadde med mange skeptikere (besteforeldre), som alle syns det var en flott og verdig seremoni

Du kan gå inn på

www.human.no ... Der kan du lese om humanistisk navnefest!

Også vil jeg bare si at det hørtes litt teit ut med jødisk dåp..

Føler på en måte at du presser barnet inn i jødedommen, sånn som du gjør når du døper det inn i statskirken og kristendommen.. :)

Håper ikke at du tok deg nær av dette, det var bare min mening! :)

Lykke til, i alle fall! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...