Gå til innhold

Uffa.. jeg ble satt 16 dager tilbake på UL...

Anbefalte innlegg

Er det noen som vil trøste meg bittelitt? Jeg er en utålmodig sjel, så jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å vente såå mye lengre på bebisen min! Jeg kom til UL på mandag i god tro om at jeg snart var 20 fullgåtte uker, men så sier de 16+6, *snufs*..

Alt er i skjønneste orden med lille pjokken min da, h*n sprella rundt og sugde på totten sin, så jeg skal vel egentlig bare være glad, vel!

Fortsetter under...

hoffeda.. det er kjipt ja.. er også skikkelig utålmodig! klarer nesten ikke vente, hehe! opplevde også det der, trodde jeg var 19 uker... men var bare 16 uker! den dagen var jeg bare lei meg.. hehe!

bra alt var bra me pjokken din=p lykke til videre

Jeg trøster! Selv er jeg bare 15 nå, men i følge mensenkalenderen er jeg lenger. Har vært på tidlig UL og vet at det er kortere. Hadde en mistanke så da har jeg liskom prøvd å tenke det hele tiden;-)

Du har jo kommet langt likevel, lute farlig kan skje nå, og siden alt var bra på UL kan du jo bare juble!

Takk skal dere ha :) Jeg føler meg ganske mye bedre allerede! Ja, jeg er veldig glad for at alt var bra, jeg hadde nesten forventa at de ikke skulle finne noen baby i hele tatt, men jeg var liksom ikke noe forberedt på at jeg skulle få seinere termin. Så det ble vel bare et lite "sjokk", tenker jeg! Det er deilig å sitte å se på ULbildene da, tenk at det finnes en sånn søt liten en inni magen min! :) tihi :)

En fin dag til dere alle!

Samme skjedde meg.. Ble satt tilbake 3 uker jeg.... fra 30.09 til 21.10! Var litt kjedelig å gå de ukene "om igjen" men nå har de jammen meg forsvunnet som dugg for solen... og en ny UL er på trappene i morgen!

Det var litt skuffende å fåden beskjeden om at jeg var mye kortere enn jeg trodde, men tida går egentlig fort da og før du vet det så er du på 20 uker igjen!! :-) Hold ut!

Det er ikke 100% sikert at de har rett da. De fleste jeg hører om sier at deres egen menstermin stemmer bedre, og at de har født nærmere den enn UL termin. Men det kommer sikkert an på hvor godt man kjenner kroppen sin da, og fra person til person.

Jeg komer til å undre veeeldig om jeg blir satt mer enn 2 uker tilbake, siden jeg tok positiv test dagen etter ikm, og var på UL i uke 7, og da stemte det med 7 uker. Da må jo sånne tester vise at en er gravid før man har blitt det, og det er vel umulig...??

Lykke til uansett da, bra alt sto bra til med den lille da. Det sies jo også at det som betyr å føde til termin er alt fra 21 dager før til 14 dager etter termin. (det stod det i broskjyren jeg fikk fra A-Hus)

Du får kose deg med magen i mens!

Trøsteklem

Annonse

Huff, skjønner at du ble skuffa. Fikk omtrent samme beskjed i første svangerskap, tror legetermin var ca 12. aug, fikk UL termin 11. september. Det var et sjokk, plutselig å måtte gå 1 mnd tilbake, hadde jo lest gjennom hele svangerskapet, om hvilken uke jeg var i, og hvor stort fosteret var. Men det var selvsagt verst den dagen, etter en tid, tenkte jeg ikke lenger på legeterminen, det var nå UL-terminen som telte, og den stemte eksakt, for poden meldte faktisk sin ankomst 11.september... HURRA! Egentlig burde jeg ikke bli så overraska, for jeg har aldri hatt regelmessig mens, og da jeg oppdaga at jeg var gravid, var det gått ca 2 mnd siden forrige mens (etter IKM var gravitest fortsatt like negativ).

I mitt andre svangerskap var jeg noe mer forberedt. Da legen ga meg termin i månedsskiftet mars/april, hadde jeg mest lyst til å si til ham: " bare glem det, det kommer ikke noen baby så tidlig". Visstnok hadde jeg hatt siste mens i månedsskiftet juni/juli, men gravitest var glimrende negativ hele august, helt til den plutselig ble positiv siste dagen i aug. Jeg visste at legens termin måtte være feil, men likevel ble jeg jo litt skuffa da jeg var på UL og fikk termin 13. mai. Man bruker jo flere uker/mnd på å bli vant til den termin legen gir, og innstiller seg litt på den. Men sjokkert ble jeg ikke denne gang, da. Problemet denne gangen var at den lille frøkenen slett ikke hadde tenkt seg ut til termin. Neida, hun klamra seg fast, og kom ikke før senkvelden den 22. mai. Det var et større sjokk. Etter å ha født til termin første gang, hadde jeg ikke sett for meg at jeg kunne finne på å gå over denne gang.....

Nå er jeg gravid for 3. gang. Denne gangen tror jeg ikke jeg får samme beskjed på UL. Mensen har blitt noe mer regelmessig, og dessuten VET jeg når jeg hadde eggløsning siste gang, så jeg har regna ut min egen termin, tilsvarende 28 november. Legen, som jo MÅ gå ut fra siste menstruasjons første dag, uansett sykluslengde, har gitt meg termin 23. november. IKM var 19. mars, gravitest var positiv 22. mars. Så denne gangen kan ikke terminen være alt for feil i negativ retning, iallefall, alt stemmer denne gang... Krysser nå fingrene for at alt skal være bra med den lille.

Til deg som var på UL i uke 7. For deg kan ikke terminen være feil. For ved tidlig UL ser man på fosterets utvikling, ikke på størrelse, og setter termin etter det. På så tidlig stadium ser man fra dag til dag de ulike organer utvikle seg, og terminen som settes etter det er mye mer sikker enn den på ordinær UL, når de bare ser på fosterets størrelse. Likevel er jo alt fra 3 uker før til 2 uker etter termin like normalt, for babyen kommer dessverre ikke før den har tenkt det, uansett hva legevitenskapen sier...

skikkelig kjipt å bli satt tilbake...

selv skjønner jeg ikke hvordan dette kan skje. sist sv.skap ble jeg uplanlgt gravid. mens termin og ul termin eksakt samme dag.

denne gangen var jeg litt usiker på mens pga sa, men vi brukte eggløsningstester og jeg testet positivt gravid ca 1 uke før ikm. hadde eggløsning ca 4 dager før enn beregnet el-kakkulator. Min termin 30 sept., ul termin 2 okt. altså så godt som likt.

Hvordan kan da noen bli flytett så mye....???

jeg ble også satt tilbaake 14 dager på ul. jeg hadde termin 13 oktober og var vel vitende om at jeg var 18+3 den dagen på ul. jordmor sa da at jenta var så liten, og at målene bare tilsvarte en unge på 16+2 uker. men d stemte jo over mine regninger også, for barnet er jo bestandig 2 uker etter oss. men hvorfor hun da satte meg tilbake to uker har jeg ikke peiling på.. noen som vet? det stemte jo med mine regninger. så jeg går ut fra at jenta melder sin ankomst i midten av oktober=) det er jeg bare sikker på=)

Off, så kjedelig! Må virke som et helt år. Får jeg den beskjeden vet jeg ikke hva jeg gjør. Lite sannsynlig heldigvis siden vi kun hadde sex 1 gang i den aktuelle mnd(flaut å si, men ja, kun en gang siden gubben dessverre aldri er hjemme pga jobb og jeg hadde spysjuka denne perioden.) Blir jeg flytta flere uker protesterer jeg, det er teknisk umulig!

Legen bruker noe som heter Naegels regel for beregning av termin. Den tar utgangspunkt i siste menstruasjons første dag. Beregningen er som følger: siste menstruasjons første dag, minus 3 mnd, pluss 1 uke. Denne regelen stemmer imidlertid kun på de som har en regelmessig 28-dagers syklus. Har man lengre syklus legger man til det antall dager syklusen varer utover 28 dager. Har man imidlertid uregelmessig mens, kan ikke regelen brukes, men legen har ikke noe annet å gå ut fra, så han tar likevel utgangspunkt i denne regelen, for å kunne beregne omtrentlig hvor langt man har kommet.

For mitt vedkommende er det uregelmessig mens som er årsaken til at legen så til de grader har feilberegnet terminen. I tillegg orker jeg aldri å notere på kallenderen når jeg har mensen, så når legen spør, er det ikke alltid jeg vet med sikkerhet når jeg sist hadde mensen. Derfor er jo siste mens noe usikker...

Vet ikke hva som er årsaken til dere andre, men det er sikkert flere enn meg som har noe uregelmessig mens eller lang menssyklus...

Hei!

jeg var på tidlig ul og fikk termin 22.sept, så var jeg på den obligatoriske ul eller hva det heter og da fikk jeg termin 7.okt.. men siden ungen lå så feil måtte vi komme tilbake i går, da var det ca 4 uker siden forrige gang.. hun målte og så at alt var bare bra, og da spurte jeg om det virkelig kunne gå ann at graviditetstesten slår ut før man er gravid, for det hadde den gjort for meg om den siste ulterminen stemte.. nei, det kunne den jo ikke, så da gikk ho for å snakke med en lege, og de ble enige om å høre på meg, så da skal jeg iallefall ikke gå lenger enn 7.okt!! men de kunne ikke endre terminen på papirene siden jeg nå var i uke 22 eller 24.. men det gjør meg ingen ting, så lenge jeg vet at de faktisk hørte på meg i forskjell til legen min.. og siden de var så usikre på terminen skulle jeg tilbake til enda en vekstkontroll i august! så nå fikk jeg veldig med oppfølging her, selv om alt bare var tipp topp! men jeg liker å se ungen på tv`n jeg, så det er bare kjekt!

så det kan hjelpe å ta det opp og forklare at du er litt bekymret for at ungen ligger altfor lenge også, for det er jo ikke sundt om ungen ligger inne for lenge heller..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...