Gå til innhold

Dere som har barn på småbarnsavd, eller jobber der...(samme som barnehagedeb.)

Anbefalte innlegg

Lillegutt skal begynne i barnehagen i august, da er han 12 mnd... Jeg gruer meg til det! Det er sikkert ikke så uvanlig, men jeg gjør i hvert fall det. Lillegutt er veldig mammadalt, han gråter hvis han ikke får være hos meg. Men han er veldig glad i andre barn da, det er en trøst...;o) Vi skal "øve" litt på at han er borte fra meg i sommer da pappa har pappaper. Jeg har ferie så han skal ikke ha perm alene med gutten( jeg er lærer.)

Det jeg lurer på er: Hvordan foregår tilvenningen i barnehagen? Vi skal begynne i en helt ny barnehage, bygges nå, hvordan vil det foregå der? Hvis noen har erfaringer med det...

Det jeg er redd for er at lillegutt ikke skal ha det bra i barnehagen, ikke skjønne at jeg kommer å henter han osv...Noen som kan gi meg noen trøstende ord...??? Hehe...

Jeg er bare en bekymret førstegangsmor vet dere...;o)

Fortsetter under...

Hei! Jeg har jobbet i bhg i mange år.

1. dag i bhg er du der sammens med barnet i 2 timer

2.dag så er du der litt sammens med barnet,så er du borte en times tid,så kommer du tilbake

3.dag så drar du med engang,blir borte litt flere timer før du henter barnet.

på den måten ser barnet at du kommer tilbake å henter det:)

det kommer til å gå så bra så:)

kjære deg, du er ikke den eneste:) Jeg jobber på småbarnsavdeling og det vi gjorde under ny åpning av barnehagen var at barna fikk vær sin dag å begynne på. Du få nok et skjema og der en nok primær kontakten til barnet oppgitt. Den personen vil da ta seg av dere når dere kommer i barnehagen. Prate litt med deg og ham og finne litt ut av hva han liker ikke liker osv. Bli kjent med barnet:) Det er sikkert flere barn her samme dagen så personen har kanskje flere barn som hun/han er primær kontakt på. Så dagen etterpå er du der en stund ilag med de og hvis sønnen din leker bra kan du kanksje gå ut på kjøkkenet eller gå litt rundt og la ham prøve seg alene, du er jo i nærheten:) Går det ikke bra kommer du bare inn igjen så han ser deg:)

Vi gjorde det slik. Det er viktig at personalet får bli kjent med barnet ditt. Mange foreldre sitter å holder på barnet hele tiden og da er det vanskelig for de ansatte og bli kjent og involvere til lek. Så la dem sleppe til og få prøve seg litt frem med ham:)

Det går nok kjempe bra og er han usikker avtaler dere bare om dere kan få noen dager på å tilvenne. Vi hadde ei som var der en uke på tilvenning. Det også gikk kjempe bra:) En må regne med litt skriking men kan love deg at de aller aller fleste stoppe rå gråte når de hører døra eller noen minutter etterpå:) Hvis ikke ringer de til deg:)

Håper det var noe til hjelp dette. Sikkert mange måter de forskjellige barnehagene gjør det på da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...