Gå til innhold

Er det noen som vet?

Iselin79 og 2 nydelige

Anbefalte innlegg

Er det farlig å fly småfly når man er i uke 8+2?

Jeg har ikke så veldig lyst, og tenkte at jeg kunne bruke graviditeten som et påskudd for å ikke fly.

Har til og med vurdert å juge og si at jeg har snakket med legen min på ullevål og si at han sa at jeg ikke skulle fly...

Er for å være helt ærlig redd for å utsette den lille spira vår som allerede har gått gjennom så mye, for enda mer stress og ubehageligheter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er noen fare i og for seg med å fly, men... Det er vel bare ditt stressnivå som er en farefaktor her, og det kan jo bare du kjenne på og vite hva som er riktig. Helt klar for å lyve hvis nødvendig, jeg, og du har jo i alle fall en del å gå på! Klapp mirakelmagen fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, SpongeBob. Jeg lar være å gjøre enkelte ting nå det første trimesteret - ikke fordi det ER farlig for spira, men fordi jeg hadde stressa så innmari at det faktisk kunne blitt farlig.....

Det fins verre løgner enn å snike seg unna en småflytur fordi man vil beskytte spira si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo en kjempesjanse til å finne på en fantastisk løgn av typen "Nei, sjansen for at vi skal få et FrP-barn (eller AKP eller SV eller hva som nå ikke passer) øker med mors blodtrykk akkurat i uke X", og se hvor mange som tror på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..... jeg har ikke peiling på småfly,men hva skal være grunnen til at det er farlig? Det er jo ikke farlig å fly med vanlig fly så...

Men hvis du er i dårlig form så kan det vel hende at du blir litt ekstra uggen oppi der tenker jeg. Det kan nok være litt ubehagelig for deg vil jeg tro,men ikke for den lille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt!!! Den skal jeg dra neste gang jeg skal lure meg unna noe :D Har et utdrikningslag jeg prøver å snike meg unna noen aktiviteter på rundt st.hans.... tror nok antageligvis at laserskyting kan påvirke barnets framtidige politiske tendenser - helt klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer det sterkt...å lyve assa. Stressnivået er på topp faktisk nå fordi jeg ikke har lyst. Sitter (hormontrårer sikkert..hehe) og gruer meg til søndag da dette kanskje skal ta sted. Hele helgen for meg blir jo ødelagt...

Det er bare snakk om en time på søndag da, hjem fra hytta. Vi er så "heldige" (jeg syntes uheldig, hehe) at vi har sjøfly. Faren min flyr og fra jeg har vært liten har vi flydd frem og tilbake til hytta på sørlandet. Greia er jo ikke at jeg er redd for å fly, men jeg er redd for å kaste opp, har totalt fobi for det. Og har hatt det i mange mange år. Høres sikkert merkelig ut for dere, men jeg har skikkelig angst for det.

Og sist gang jeg fløy og var gravid var jeg super dårlig, og var grønn i tryne i flere timer, faktisk resten av dagen etterpå. Det var grusomt.

Blir litt trist for at ikke samboer respekterer det, men jeg skjønner at det er morsomt for han å fly, for han er ikke vant med det på samme måte som meg....

Jeg vil heller kjøre bil, selv om det tar noen timer ekstra....faen ass!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det ikke anbefales å fly i 1.tri.....

Pga. organer og slikt tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det heller mest mot.... Kjører heller alene i fire timer både opp og ned enn en hel helg med engstelse og tårer.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi.....!!!! :) Skal google litt om det, og se hva jeg finner... Hadde vært prefekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner anti-spy kjempegodt, blir utrolig reisesyk selv og spesielt som gravid! Det er stress nok til at du har lov til å si nei, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom ikke anti spy. Det er sånn ordentlig fobi. Sånn som når folk er redd for edderkopper eller slanger og sånn....

Er samboer dårlig for eks, så rømer jeg som regel huset. Har gjort det et par ganger når han har vært full og endt med å ligge å spy på do... Dritsært....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann!

jeg har lest at den beste tiden å fly på er i 2.trimester, det har visst med stråling å gjøre. Men så kan det vel diskuteres hvor mye stråling et sjøfly har å by på?

Si det som du er, at du blir dårlig av det og at du er kvalm nok fra før, og ta bilen.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på lommelegen, så har du og miraklet noe å slå i bordet med:

Sikrest i 2. trimester

Den sikreste tiden for en gravid kvinne å fly er i det 2. trimester (fra 13. - 28. svangerskapskuke), fordi risikoen for komplikasjoner er lavest i denne perioden. I tillegg vil de fleste gravide da ha mindre plager (kvalme, oppkast, trøtthet) og kroppsvekten er på dette tidspunkt enda ikke en begrensende faktor.

Når skal man ikke fly?

Det finnes dog enkelte situasjoner hvor flyging for gravide kvinner sterkt frarådes:

Tidligere spontanaborter (øker risikoen for gjentagelse i det aktuelle svangerskap)

Tidligere ekstrauterine graviditer (svangerskap utenfor livmoren, gjentagelsesrisiko)

Truende abort eller vaginal blødning i det aktuelle svangerskap

Cervixinsuffisiens (inkompetent livmorhals)

Placentaproblemer (sykdommer i morkaken)

Flerlingsvangerskap

Svangerskapsforgiftning eller truende svangerskapsforgifting (preeklampsi), høyt blodtrykk, diabetes mellitus

Hjerteklaffefeil hos den gravide

Kroniske sykdommer, som krever regelmessig overvåkning

Alvorlig anemi (inkludert sigdcelleanemi). Anemi = blodfattighet. Hvis blodprosenten ( hemoglobin) er under 8,5 g/dl og flyreisen ikke kan unngås, kan man vurdere å bestille oksygen til den aktuelle flyreisen. Dette pga. den potensielle faren for den gravide og i mindre grad for fosteret siden fosteret er utstyrt med en spesiell type hemoglobin, som binder surstoff mye lettere enn hemoglobin hos voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo dra en sånn "nyere forskning viser at det KAN være en sammenheng mellom....." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men store fly er bedre enn små fly, det husker ikke så fælt da.... Småfly er skikkelig dritt.... Også er det jeg som er mega særing..:)

Snakket akkurat med samboer på tlf.....fikk så godt som overtalt han :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jeg leste litt feil der... trodde først at den lista var ting man kunne utvikle hvis man tok fly i svangerskapet.. .men det er heldigvis bare hvis man allerede er i de situasjonene at en bør unngå å fly :)

Jeg kommer til å fly helt fram til termin med god samvittighet. Fløy i begravelse 10 dager før termin sist, det gikk gulle godt. Bortsett fra at de idiotene på gardermoen tvang meg til å TA AV marsjskoene fordi de slo ut på metalldetektoren... DAAAH! Det er jo stålkant under jo!!! Som om det ikke hadde gått an å sjekka med den hånd-skanneren deres... Det var jo nesten umulig å få de jævla skoene på igjen etterpå pga gigant-mage (måtte få søstra mi til å ta dem på for meg) og hovne bein....... pjuh! Neste gang slår jeg meg totalt vrang hvis de er dumme igjen. Men fly, det skal jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store fly er helt ok...:) Hadde det bare vært det, så hadde det vært cool.....:)

Hehe, syntes jeg ser der står der å kaver med stor mage og skoa...

Lurer på hvordan jeg ser ut når jeg har sånn mage...LOOL

Må krype på alle fire for å vaske gulvet eller om jeg mister noe...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig, hvor på sørlandet har du/dere hytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde carpal tunnell på slutten av siste svangerskap jeg. Dvs klemte nerver i håndleddene, så jeg kunne verken rette ut fingrene eller knipe sammen neven. Så hvis noe ramla på golvet så lå det fint der gitt. Hadde ikke sjans til å nå golvet, og om jeg hadde hatt det så ville jeg ikke kunne grepet gjenstanden og plukka den opp uansett. Nettopp derfor ble affæren på gardermoen så latterlig... de klarte faenmeg ikke finne fram en stol til meg en gang?!?!? Jeg måtte sitte på en BARKRAKK og vagle, svogern min måtte støtte meg så jeg ikke ramla utfor rekkverket bak meg..... og under hele episoden sto en idiot og glana på puppene mine.... (F-cup er iøynefallende skal jeg si deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, da hadde jeg blitt provosert ass, og hadde vel mest sansynlig slengt fra meg en kommentar til han puppegubben. Er det mulig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er visst mulig... mannfolk blir visst lett visuelt tiltrukket av kvinnebryst. Rare greier. Noe som gjør det svært interessant fra et psykologisk antropologisk synspunkt å jobbe i ekspedisjon.... Jeg har standardfrasen "Er det noe jeg kan hjelpe deg med" som jeg møter kunder med. Når det da tar dem noen sekunder før de svarer "hm?... åja.... ja det var..." så blir jeg både oppgitt og faktisk litt fascinert. Biologi er tydeligvis vanskelig å undertrykke........ :) og NEI jeg kler meg ikke utfordrende. Jeg kler meg i vanlige "kontorklær".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...