Gå til innhold

Plutselig kjempemye amming og mas om natten...

Anbefalte innlegg

Snuppa her i huset har vært en drøm helt fra fødselen. Stort sett spist kun en gang i løpet av natta, kun få ganger spist to ganger. Hun er nå snart 14 uker gammel, og de to siste nettene har hun ville ammet annenhver time!!!! Siden jeg er bortskjemt med å kunne sove nesten hele natten, er dette litt slitsomt og veldig overraskende. Er også veldig "masete", våkner med en gang hun mister smokken ( det gjorde hun ikke før), så da er det opp flere ganger for å sette den på plass igjen.

Er dette kun en "fase" hun er igjennom, en blanding av øking og noe annet? Hun spiser ikke noe mer på dagen, er bare på natten....

Kanskje hun burde ligge på eget rom, men det er i 2 etg, helt i andre enden av huset... Vet ikke helt om jeg er klar for det....

Andre med erfaringer?

Fortsetter under...

Anbefalingene ligger nå på at barnet ligger på foreldrenes rom til minst 6mnd, gjerne 1år, pga krybbedød. Tuller de seg inni noe så hoerer du det på soverommet, ikke på andre siden av huset, og det er jo ille å måtte løpe igjennom hele huset om natten, da. Hun øker nok bare, ta det rolig og kos dere! Hun er sikkert mer aktiv om dagen også? Da tar de ofte kosen igjen om natten.

Tulla mi er også 14 uker, og det samme har skjedd her de siste dagene. Hun sover urolig og skal plutselig ha pupp minst to ganger om natten. Tror det også har sammenheng med at døgnrytmen er i ferd med å forandre seg. Hun er mer aktiv om dagen, og blir fortere overtrett om kvelden, så vi får prøve å legge henne tidligere. Har tatt kveldsstell og pupp mellom syv og åtte hittil, men nå må vi visst prøve før syv. Men hvordan da få i henne de måtidene hun trenger på dagtid? Hvor mange amminger er det vanlig med i løpet av dagen?

Det der er bare tull! Du forebygger ikke noe krybbedød ved å ha bebisen på rommet til foreldrene.. Det som er viktig er at man hører barnet! Tulla vår sov på eget rom fra hun var fire uker gammel og det har gått helt fint! Vi har ikke så stort hus da, men.. :o)

Har du så stort hus HI? Tar det lang tid å komme seg til barnerommet?

Man har jo babycall som kan brukes hvis det er nødvendig, og de fanger veldig godt opp lyder! :o)

Og hva skulle ungen vikle seg inn i? Nei, det føler jeg aldri har vært noe problem!

Min filosofi var at hvis man flytter barnet før han blir bevisst på hvor han sover, så går det greiest! Ja, det var "skummelt" å flytte snuppa på eget rom, og jeg var litt stressa i begynnelsen.. Men jeg tror det er like "skummelt" om bebisen er fire uker eller seks mnd! :o)

Hmmm... nå får jeg vel litt pepper.. hehe

Hun her er også veldig trøtt om kvelden. Finner ikke søvnen på over en time, og innimellom er hun så sliten at hun bare hyl-skriker, selv om vi bærer henne. Har stellet kl 20, men kanskje jeg skal prøve tidligere jeg også. Prøvde å gi henne mat oftere igår, men det er ikke aktuelt. Hun spiser da hun er sulten, og prøver jeg å legge henne til puppen uten at hun har gitt beskjed, ender det bare med hyl. Så det er ikke noe alternativ.

Om morgenen spiser hun kl 8, så litt før hun sovner kl 9-halv 10. Så spiser hun kl. 13-14, kl 16-15, 19-20. Dette er ca tider. Men det er stort sett 4 - 5 måltider på dagen, noen ganger 3, andre ganger 6....

Annonse

Jo, det er det faktisk veldig nøye statistikk på. Små babyer kan kveles hvis de får dyna over hodet, for eksempel.

Fra landsforeningen mot krybbedød sine hjemmesider:

"Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom har lavest risiko for krybbedød."

Men ja, babycall er viktig!

Jentene våre høres veldig like ut, liker visst ikke for mye puppekos, nei. Min vil også bare ha når hun er ordentlig sulten, litt upraktisk. Hun står ofte i bue og hyler hysterisk ved puppen, til min store fortvilelse. Og om kvelden, hvis hun er blitt for trøtt, er det umulig å få inn puppen i det hele tatt. Har stort sett blitt bare 4 måltider på dagtid i det siste, men da virker det som hun trenger to til om natten.

Selvfølgelig er ikke det bare tull. Det er jo logisk at du hører og sanser et barn som ligger en halvmeter fra hodet ditt, enn et som ligger i et annet rom! Så at det er tryggere kan det vel ikke være tvil om.

Men orker ikke å gå inn på diskusjon om når de bør flyttes osv, og at kanskje barnet sover bedre på eget rom noe jeg tror på, men det er ihvertfall ikke tvil om at det tryggste er å ha de på foreldrenes rom.

Tror du at du hører om babyen får dyna over hodet?

Uansett så kan du ikke sitte ved siden av senga til babyen hele natta.. man må jo sove selv også!

Jeg har lest også på landsforeningen sine hjemmesider at det er ikke er konkludert med at det er viktig for barnet at det sover på foreldrenes soverom de første 6 mnd.

Jeg har lest veldig mye om krybbedød, og vært veldig redd for det selv..

Men akkurat det å sove på foreldrenes soverom har ikke noe å si! Det sa også helsesøster seg enig i! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...