Gå til innhold

Noen som vet hvordan det er med barselspenger i Danmark?

Snooopi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

og først og fremst gratulerer med graviditeten.

Her i DK er det viktig å jobbe de siste 3 månedene innen man går på barsel. Om du oppfyller det, får du et maks beløp, som jeg tror er brutto ca 13000 i måneden. Ikke mye, nei. Jeg tok kontakt med Københavns kommune, borgerservice, og de var super hjelpsomme. Der fikk jeg eksakt regnet ut hva jeg hadde rett til. Jeg var heller ikke med i noen A kasse.

Lykke til!

hei snooopi.

Har du fast jobb?

Jeg har fast jobb her i Danmark og fikk vite senest igår at man har krav på 2 måneder før og 6 måneder etter fødselen med full lønn. Deretter får man dagpenger fra kommunen som ikke er veldig mye, men er en viss prosentsats av lænnen din.

Man behøver ikke være medlem av en A-kasse for å då de pengene.

Lykke til!!!

Når du kan å på permisjon innen fødselen, kommer an på hvor du jobber, og om det er laget en overenskomst der. Jeg jobber i Københavns amt, og kan gå 8 uker før termin. Noen kommuner har 6 uker og flere steder i det private er det 4 uker. Etter fødselen har man krav på 46 ukers permisjon. De første 24 uker på full lønn, og så dagpenger fra kommunen. Man kan også velge og forlenge perioden, og gå tilsvarende ned i dagpengesats. Man kan tilsvarende spare 3 måneder av permisjonen til senere bruk, innen barnet fyller 9 år.

Far har krav på 14 dagers barsel. Det er også mange regler om deling av permisjonen etc. Reglene er generelt tungt skrevet, både min mann og jeg er jurister og vi syntes begge de er kompliserte. Det er også visse krav om at man skal varsle sin arbeidegiver om at man er gravid, og man skal varsle når og hvor lang barsel man skal holde, også mannen.

• 2 uker senere...

Takk for svar jenter! Jeg har fast jobb, og jeg får full lønn i 4 uker før og 14 uker etter. Etter det er det dagpenger... Jeg har termin i slutten av januar, så jeg velger å gå 1. januar, og ta all ferie i forbindelse med barsel, sånn at jeg faktisk kan bli borte til 1.september! Jeg må jo få med meg sommeren!!! (Jeg skal nok og begynne å spare...)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...