Gå til innhold

Gruer meg vanvittig til fødsel!

Anbefalte innlegg

Hei! Bare lurer på om det er noen som har noen gode råd å komme med. Jeg skal ha nr to i november, og gruer meg så fælt. Hadde en vond fødselsopplevelse med den første. Den gangen grudde jeg meg ikke for jeg visste ikke hva jeg gikk til. Men det vet jeg denne gangen, og jeg klarer ikke å stole på at jeg skal komme meg gjennom det en gang til. Alle sier til meg at det sikkert vil gå fortere denne gangen, siden det "bare" er to år siden sist, men det hjelper ikke. Hva skal jeg gjøre? Vil bare knipe sammen bena og beholde barnet der inne.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210805-gruer-meg-vanvittig-til-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gleder meg ikke til födselen jeg heller. Venter nr 2. Hadde en lang födsel sist og fikk litt sjokk over smertene kan en si.. Jeg pröver å ikke tenke og gruble for mye på det. Ingen födsler er jo like. Får ta det når det kommer. Det er jo värdt det ettrpå. Det vet vi jo i alle fall :-). Overlever gjör vi, så det er noe vi må igjenom. vet ikke om det var noe bra svar, men vi har klart det för og klarer det igjen. Kan vi väre stolte etterpå.!!

Lykke til!!

Hei.

Jeg vil si det motsatte, selv om jeg skjønner forrige svar godt!

Jeg er gravid med nr.3 nå. Jeg ble livredd etter første fødsel, og det som hjalp meg, var å prate med jordmor om og om igjen. Det håper jeg for din del at du gjør. Sett ord på det som er vondt, få grått deg ut av forrige fødsel! Det bør jordmor være proff på. Kanskje tilhører du òg et sykehus, som har proffe jordmødre, som kan dette med fødselsangst. DU skal tas vare på, så ikke sitt med denne angsten alene.

Jeg fikk denne hjelpen i svangerskap nr. 2, og kom meg gjennom en god fødsel. For meg var det viktig å vite når den skulle skje (fikk satt igang fødselen...ikke alltid lurt, men jeg trengte den tryggheten), og siden jeg hadde vært så ærlig på angsten min, ble jeg nydelig tatt imot og passet på gjennom timene på føden. Det var en helt annen opplevelse, selv om selve fødselen ikke var lettere.

Fortell kjære deg! Og ikke bare til mannen din eller venninner. Da vil du bare bli avfeid med at det blir bedre neste gang. Men det vet de ikke noe om, og er en mager trøst. Sørg for å lag trygge rammer rundt svangerskap og fødsel. Kjenn etter hva du trenger av omsorg!

Lykke lykke til.

Ikke tenk på det som en stor smertefull opplevelse, men tenk heller på at nettopp DU er så flink å bringer et nytt liv til verden, enten sønnen eller datteren din...! Ja, så er det kanskje vondt en stund, men vips, så er det over, og du ligger der med en liten klump i armene dine som du bør være kjempe stolt over! Fokuser heller på det positive, det ordner seg jo til slutt.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...