Iris Skrevet 30. mai 2006 #1 Del Skrevet 30. mai 2006 Hei! Trenger bare noen tips... Vi har "bestemt" at nå er gutten vår på 2 år og 9 mnd klar for pottetrening på alvor. Han har lenge, faktisk fra før han ble to år, vært flink til å tisse på potta. I fjor høst var han veldig motivert, men så kom vinteren og trassalderen og ødela opplegget! Har likevel klart å holde på rutine med å tisse på potta om morgenen og kanskje en gang på kvelden. Nå er været lettere og alle kjeledresser ryddet bort, og vi har begynt for alvor med truser og stadige pottebesøk. Det går faktisk veldig bra, han vil heller ha på truse enn bleie, og tisser alltid på potta når vi ber han om å gjøre det. Tydelig stolt over å få det til! Den siste uka har vi hatt 3 helt tørre og bleiefrie dager, og også noen netter. Men dette er kun når vi er hjemme. Han har deltid i barnehagen, og der skjer det ca 1 uhell pr dag de dagene han er der. Og ute bruker de bleie på han. Jeg er litt usikker på om det er "feil" av oss å gi de ansatte dette ekstra-arbeidet med klesskift o.l. Bør vi vente med å droppe bleie i barnehagen til han har mer kontroll? Det er kanskje ikke så festlig for gutten selv heller, å tisse ut seg en gang for dagen, mens de eldre,tørre lekekameratene ser det? Redd for å gi han litt dårlig selvtillit. Problemet er vel tredelt: 1: Han er veldig flink til å tisse på kommando, men dårlig til å si i fra selv når han må. Som regel blir han litt for sen, så halvparten kommer i buksa og resten på potta. Men han kan holde seg i timesvis! 2: Han vil helst kun ha si egen, kjære potte. Den bør også helst være varm og god (det er det vi bruker hårføneren til her i huset ;-). Doring er litt skummelt -og alt for kaldt! . Tisse stående er IKKE aktuelt! Med mindre han kan løpe naken og tisse på gresset, det er litt gøy. 3: Han vil IKKE bæsje i potta eller på do. Han holder seg helt til han får på seg nattbleien, da løper han og gjemmer seg og så kommer det. Noe jeg mener tyder på at han har full kontroll, så det får vi vel ta etterhvert. Er vi for tidlig ute? Bør vi mase mer på barnehagen? Er det noen som har gode tips som kan gjøre tissing borte lettere? Er det en god ide å ta med potta hans overalt, også i barnehagen, eller skjemmer vi bare bort han da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210600-pottetrening-hvor-mange-uhell-er-akspetabelt-og-hva-med-b%C3%A6sjinga/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 31. mai 2006 #2 Del Skrevet 31. mai 2006 Sønnen din er nok fysisk moden for å slutte med bleier, men psykisk har han tydligvis en del igjen før han selv er klar for bleieslutt. Det hjelper ikke hvor mye dere "bestemmer" at han skal slutte med bleie, dersom han ikke er klar selv. Syns dere skal fortsette som dere har gjort til nå jeg, og akseptere at det kan ta enda noen måneder før han er helt tørr. Og siden han alltid bæsjer i nattbleien, hvorfor ikke tilby han bleie å bæsje i når han må det tidligere på dagen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210600-pottetrening-hvor-mange-uhell-er-akspetabelt-og-hva-med-b%C3%A6sjinga/#findComment-5211804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 31. mai 2006 #3 Del Skrevet 31. mai 2006 Han kjenner opplagt når han må på do og kan kontrollere musklene. Kan ikke se for meg at jeg aksepterer å bytte bleie på barnet mitt når han passerer 2. Kanskje han rett og slett ikke vil gå fra leken for et kjedelig doavbrekk. Blir vel ikke noe mer morsomt å gå på do, men tror nok det retter seg hvis dere ganske enkelt ikke setter bleie på ham mer. Han kan da ikke synes det er behagelig å gå med avfall i klærne og vil nok skjønne tegninga etterhvert. Har ikke barn selv men har en 16 år yngre bror som jeg har lært litt av å passe. Mora mi har oppdratt 4 og mener man bare må akseptere uhellene og formane om at "neste gang må du si fra når du må på do" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210600-pottetrening-hvor-mange-uhell-er-akspetabelt-og-hva-med-b%C3%A6sjinga/#findComment-5217668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrinsesseSjefen Skrevet 31. mai 2006 #4 Del Skrevet 31. mai 2006 Håper noen andre (kanskje en snill pappa....?) da vil skifte på dine evt barn når de har passert 2 år, for det er vedlig få som er tørre så tidlig..... Jeg vil heller skifte bleier enn vaske flere sett klær for dagen.... Har tre barn som hver har fulgt/følger sin måte/sitt tempo i bleieslutt. Til HI, dette går seg til. Snakk gjerne med barnehagen om hvordan de tror det vil fungere best. De kjenner tross alt ungen din bedre enn oss her inne. Måtte le litt når jeg så for dere varme potta med hårføneren Disse små kan ha noen rare ideer.... Minsten vår ( 2 år og 4 mnd)sier "tisse på potte" nesten hver gang vi skifter på henne, men gjør det bare ved siden av, for hun ble litt redd en gang det virkelig kom noe i potta.... Noen slutter fort. 2. barnet mitt ble tørr på dagen på noen uker, men først etter hun ble tre år. Noen bruker lenger tid. 1. brukte flere mnd før hun sluttet med uhell, men begynte før å interessere seg for potta, og var da tørr litt før hun ble tre år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210600-pottetrening-hvor-mange-uhell-er-akspetabelt-og-hva-med-b%C3%A6sjinga/#findComment-5219391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #5 Del Skrevet 31. mai 2006 så at libero nå har kommet med nye bleier for potte trenings perioden, der barnet kan kjenne at det blir litt vått, kansje det kunne være en ide i barnehagen? gutten kjenner at han begynner å tisse og barnehage tantene slipper skifte så mye tøy... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210600-pottetrening-hvor-mange-uhell-er-akspetabelt-og-hva-med-b%C3%A6sjinga/#findComment-5222816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 1. juni 2006 #6 Del Skrevet 1. juni 2006 "Kan ikke se for meg at jeg aksepterer å bytte bleie på barnet mitt når han passerer 2. " Jøye meg for en holdning. Syns synd på det barnet som får deg som mor. Når man setter barn til hverden, bør man vite at dette med modenhet varierer fra barn til barn. Ergo må man være forberedt på at ens eget barn kanskje ikke moden til å slutte med bleier i 2 års alderen. Sansynligheten er større for at barnet ikke er moden nok enn at det er klar for bleieslutt før det fyller 2 år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210600-pottetrening-hvor-mange-uhell-er-akspetabelt-og-hva-med-b%C3%A6sjinga/#findComment-5223898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone_M Skrevet 1. juni 2006 #7 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er akseptabelt med flere uhell.. Med hensyn til barnehagen, jeg planlegger å kreve at de passer på å be han om å gå på potte ofte nok. han kjenner kanskje at han må tisse nå, men han kjenner ikke at jeg må tisse om 5 minutter, så "jeg må si i fra nå". Derfor må noen fortsatt minne han på/spørre han om han skal på do. Jeg ønsker ikke å akseptere at han går med bleie i barnehagen, fordi de ikke kan spørre han annenhver time om han kan gå på potte nå.... Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5210600-pottetrening-hvor-mange-uhell-er-akspetabelt-og-hva-med-b%C3%A6sjinga/#findComment-5227664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå