Gå til innhold

Forovervendt eller bakovervendt i bilen ??

Anbefalte innlegg

Vi har en HTS besafe izi kombi ( tror det er slik det skrives ) Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle feste den bakovervendt, har derfor satt jenta mi forovervendt, og hun er storfornøyd nå: )

Hvordan sitter deres barn ?? ( hun er forøvrig 1 år nå i morgen og 9 kg )

Fortsetter under...

Barnet skal sitte bakovervendt i bilen. Dersom dere skulle komme ut for en kollisjon når hun sitter forovervendt, vil hodet og nakken ta i mot hele støyten i motsetning til om hun sitter bakovervendt. Da vil ryggen ta i mot og hun vil ha en mye større sjanse til å klare seg. I USA f.eks er det faktisk ulovelig å ha barnet forvervendt i bilen mens de er små. Hvis du har problemer med å feste bilsetet bør du dra innom forhandler eller NAF, så vil de vise deg hvordan det festes ordentlig.

Annonse

Bakovervendt SELVFØLGELIG. Skal sitte slik til de er helst 4 år! Du får få noen til å hjelpe deg med å feste henne bakovervendt :)

Huff, se for deg frontkollisjon med forovervendt. Hodet slengt forover. Se for deg frontkollisjon bakovervendt. Hodet trykt bak i stolen. Bytt du :))

Det er påbudt i Sverige...

Har hørt at myndighetene er redde for hva det vil føre til av problemer for foreldre med små biler. Et bakovervendt sete tar mye større plass enn et forovervendt.

Antagelig er det noen store firmaer som driver lobby-virksomhet, for jeg vet det har vært oppe til diskusjon, og kan ikke skjønne at det ikke bare har blitt vedtatt. Har sett en video av hva som skjer når babyen sitter forovervendt under en kollisjon. Ekkelt!!

Men det kommer nok en lov her også, tenker jeg.

Her sitter poden forovervent pga at han blir veldig bilsyk og spyr.. det resulterer til en biltur med bare hyling og at vi må tilbake igjen.å skifte...så bilturer med bakovervent sete har vi måtte slutte med.. poden har ikke spydd siden vi snudde setet og han er storfornøyd=O)

orker ikke pepper for dette så signerer med anonym...

Fordi det ikke er alt som passer for alle, og noen valg må vi få lov til å ta selv. Se hun under her som har et barn som plages med bilsyke. Hun velger det som er best for SITT barn, og det må være lov. Kan ikke ha lover for alt mulig heller, snart får vi ikke bestemme noe selv. Det er tryggest med bakovervendt ved frontkollisjon, men hva med påkjørsel bakfra? Som jeg vil tro skjer hyppigere enn frontkollisjoner..

Du kan ikke ha mye i topplokket. Passer for alle? Det er snakk om noen viktig her: sikkerhet for barnet!! Det finnes ikke noe som er viktigere enn det.

Og bare for å ha nevnt det, mulig påkjørsel skjer oftere bakfra, men det er jammen ikke i 50-60-70-80-90 sone heller. Det er det i frontkollisjon.

Håper at hovedinnlegger ser bort ifra slike råd som "bestem selv" i slike tilfeller. Du skal gjøre et valg FOR barnet ditt så bestem det som er best for barnet, ikke en selv! Bakovervendt er tryggest!!

Annonse

HI kan faktisk bestemme selv! Akkurat som deg og meg! Det er tryggest med bakovervendt, og JA jeg bruker det, men der det er et problem for barnet med bilsyke så må det være greit å gjøre ting anderledes og som er innenfor det som er lov! Og hvem er DU som hever deg over loven??? Blir så provosert av bedrevitere som skal være så utrolig belærende og få andre mennesker til å føle seg som dårlige foreldre!!!!!

Joda, enig der. Hovedinnlegger kan bestemme selv. Jeg prøver bare å få henne til å velge det riktige, og i dette tilfellet: bakovervendt bilsete. Det er jo vi begge enig i. Hun har da ikke nevnt noe om at hennes barn blir bilsyk av å sitte slik, så alle burde forklare at det er bakovervendt som er best.

Hever meg over loven?? he he, for en teit ting å si. Når gjorde jeg det? Jeg vil heller ikke få andre til å føle seg som dårlige foreldre, hvor i alle dager har du fått for deg det? Det er du som snakker om dårlige foreldre, synes du de som har forovervendt bilsete er dårlige foreldre eller, siden du drar fram "dårlige foreldre".

Hovedinnlegger: tror du er ganske oppegående og vil snu det bilsetet så snart du får mulighet. Jeg har bilsetet bakover, Solstråle har bilsete bakover. Vi er egentlig enig. Er ikke mer å diskutere.

Snuppa her har den samme stolen som dere, og den kom forøvrig best ut i test igjen i siste nr(vi som abb har fått det) av F&B. Hun er 20 mnd, og skal ihvertfall sitte bakovervendt til hun er 3 år, og forhåpentligvis til hun er 4 år. Hun er ikke bilsyk, og smiler og er fornøyd der bak. Det er vi som foreldre som bestemmer at hun skal sitte slik, så her er det ikke noe alternativ gitt:-)

Hadde jeg vært dere hadde jeg tatt meg en tur til en forhandler og fått de til å vise montering.

Iflg Trygg Trafikk er det ikke noe tvil hva som er sikrest for barnet, og det er bakovervendt stol. Syns mange her inne roper stadig om at de vi gjøre kun det beste for sine små; her det absolutt et område dere bør gjøre det beste, nemlig å plassere de bakovervendt til de er blitt ihvertfall 3 år.

Dere som sier at setet skal være bakovervendt til ungen er 4 år, har dere prøvd å gjennomføre det praksis? Det er nemlig fysisk umulig å få plass til en unge stort større enn 2 1/2 år i bakovervendt sete uten at føttene peker oppover. Til opplysning bare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...