Gå til innhold

Trenger barnehageplass fra feb - bør jeg likevel skrive at jeg trenger nå?

Anbefalte innlegg

Sukk. Bekymrer meg så mye for dette med barnehageplass. Bor i Oslo, og der er det jo stort sett ganske vanskelig å få plass. Jeg fødte i feb, og søkte ikke 1. mars (da hun var 2 uker da..). Har nå lagt inn en søknad hvor jeg skre at jeg trenger plass fra feb 2007. Er det ustrategisk av meg. Bør jeg bare si at jeg trenger den nå for å hele tiden være med i loddtrekning, eller har det ingen hensikt? (må vel gi den fra meg om jeg plutselig skulle få plass mens jeg fortsatt har lang tid i permisjon?)

Det er nå snakk om å gå fra loddtrekning til venteliste i min bydel? Er det når barnet er født, eller når man ba om å få plass som gjelder i andre bydeler der hvor det er venteliste?

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på! Har hørt at man kan reservere / få permisjon fra barnehageplass om man ikke trenger den når man får den.. Jeg syns kanskje det høres litt for godt ut til å være sant. Noen som vet??

I Oslo fungerer det sånn at det er trekningsnummer i hovedopptaket. Altså, de trekker lodd og så får man et nummer (venteliste). Har du søkt på populære barnehager som mange andre også har søkt på, blir det vanskeligere å få plass enn hvis du søker barnehager som ikke mange har søkt på (så ventelistenummeret er ikke helt reelt, du kan få plass før en som har nummer før deg, hvis du har søkt en mindre populær barnehage).. Men det vet man jo som regel ikke selv, da..

1. juni er hovedopptaket ferdig, og da opereres det ikke med trekningsnummer, da trekkes det lodd blant alle søkere hvis det blir ledige plasser (men du må ha søkt den barnehagen).. Søkere fra hovedopptaket og nye søkere (som deg) stilles likt. Mulig at du kan søke plass med oppstart før barnet er 1 år, men da må du muligens (er ikke sikker) søke på barnehager som tar inn barn under 1 år, og det er det veldig få som gjør..

Det er altså ikke noen ventelister i Oslo utenom hovedopptaket, det eneste er hvis du melder deg inn i Kanvas, der er det venteliste, men de er lange har jeg hørt..

Tror mange løser problemet ved å ha dagmamma frem til høsten. Kan kanskje være lettere å få barnehageplass ved å ringe private og familie b.hg.. Er du heldig har de ledig plass når du ringer.

Det er ikke så lett dette med barnehageopptak i Oslo, man må jo nesten være etterforsker for å skjønne hvordan systemet fungerer... ;o)

Det ser ut som at vi har fått plass i familiebarnehage (idag faktisk) og er utrolig glad og lettet for det!! Så litt mørkt på det en stund, deilig at det har ordnet seg!! :o)

Vet ikke om du ble noe klokere.., er litt seint nå, så vet ikke hvor ryddig forklaringen min ble.. ;o)

Kommentar til Minnie:

At noen løser problemet ved å ha dagmamma frem til sommeren, er jo bra.

Men hva skal man gjøre angående høsten? En vanlig løsning tror jeg er å skaffe seg en dagmamma for kommende barnehageår, og likevel ringe private og familie b.hg.i august. Er du heldig (og dagmamma uheldig) har de ledig plass når du ringer.

Men hva skjer med de andre som har avtale med samme dagmamma?

La oss si at dagmamma har avtalt med fire familier å passe barna deres fra august. Med fire avtaler "i boks" sier hun nei til andre som også vil bruke henne, da hun (og de som har reservert henne) synes det ville være uforsvarlig med mer enn fire barn. I august er to av barna så heldig at de får barnehageplass i stedet. De som dagmamma har sagt nei til, har i mellomtiden avtalt med andre.

Kommer dagmamma til å holde avtalen med de to som fortsatt trenger henne? Og tjene halvparten av det hun hadde regnet med... Eller kommer hun til å la være å drive som dagmamma likevel slik at noen som trodde de hadde en dagmamma i bakhånd om de ikke fikk bhg likevel ikke har noen?

Jeg har ingen enkel løsning på dette. Bare nevner problemstillingen.

Jeg skjønner hva du mener, axelh. Er ikke noe kjekt hvis en avtale brytes. Men i dette tilfelle var det ikke det som var situasjonen. Hovedinnlegger trenger barnepass fra februar, og en løsning da hvis man ikke får barnehage, er å finne en dagmamma som vil passe barnet fra februar til august.

Jeg mener at hvis man har skrevet kontrakt med dagmamma, men allikevel får barnehageplass, får man evt betale 1-2 mnd til dagmamma (eller avtalt oppsigelsestid), sånn at hun/han får tid til å finne et nytt dagbarn. Det er jo vanlig med oppsigelsestid, også i barnehage. Det er bare rett og rimelig... :o)

Ja, vi er enige, Minie Mom. Dagmamma fra permisjonen avsluttes og frem til påfølgende sommer er ofte en god løsning. Og hovedinleggers situasjon er jo nettopp at hun trenger pass fra februar.

I august 07 ordner det seg sikkert med barnehage.

Det jeg skrev om, at mange gjerne vil ha en dagmamma "i bakhånd" for august, men ofte ikke trenger henne likevel.. er en annen problemstilling.

Hadde jeg vært HI's dagpappa fra februar og utover ville jeg nok sagt at "om du ønsker pass i august også, så må du betale for august før sommeren".

Annonse

Takk for svar. Riktig at det er svært få plasser for 0 år, så da lar jeg bare oppstartstidspunkt stå. Antar at når de nå begynner å gi prioriteringt og ikke tilfeldig køtrekning vil de se på når barnet er født uansett (og ikke akkurat søkn dato).

Dagmamma kan være en løsning fra feb til august. Jeg har også tenkt på å starte familiebarnehage sammen med noen av de jeg er i barselgruppe med. Har hørt det er et byråkrati uten like, men kan være en veldig god løsning om vi får det til. 3 barn og 3 hjem hvor vi sirkulerer, også ansetter vi praktikant + har 1,2 timer med fagutdannnet i tillegg per barn per uke. Jeg tror det kan være en veldig fin start for barna. Får da mer støtte enn kontantstøtten og + at det ikke er hvitt arbeid (det kan selvfølgelig dagmamma og være).

Vi har fått plass i familiebarnehage i Alna bydel. Vi var veldig heldige, for de trengte en gutt, og det har vi.. :o)

Utrolig deilig at det har ordnet seg, og jeg tror det blir fint for lille gutten vår å begynne sin barnehagekarriere i familie-bhg, det er litt mindre forhold og føles veldig trygt..

Hvor bor dere da? Dere har ikke fått plass eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...