Gå til innhold

Ultralyd


Mamsen med lillemor i magen

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på når det er vanlig å ha den første ultralydundersøkelsen? og hvor ofte har man UL undersøkelse i løpet av svangerskapet? Har ikke helt forstått meg på hvor ofte man skal undersøkes og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 ultralydundersøkelse er vanlig og det er ca. uke 18. Hvis du vil ha flere, må du betale hos en privat lege, eller du kan få henvisning av legen din, men da må du ha en god grunn (blødninger f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare går til fastlege og/eller jordmor er det vanlig å få innkalling til UL i uke 17-19 på sykehuset du skal føde. Før dette er det ikke tilbud om UL.

 

Hvis du derimot ønsker å gå til en spesialist vil du få UL på nesten hver kontroll du går på (selvfølgelig litt varierende fra lege til lege). Den første UL er etter uke 8 ettersom ingenting vises på UL før denne tiden.,-

 

Hvis du ønsker en UL før uke 17-19 kan dette gjøres hos private som f.eks Volvat - koster ca. kr. 1000,-

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ultralyd i uke 6 og så både foster og bankende hjerte. Gikk pga blødninger og det hjalp veldig å se at det fortsatt var liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene deres! Men jeg lurer på hvor ofte etter uke 18 undersøkelsen man skal undersøkes av lege/jordmor og ta UL...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ingen flere ultralyder etter den i uke 18, med mindre du går til et privat legesenter og betaler for det. Men du får selvfølgelig regelmessige sv.skaps kontroller hos lege/jordmor resten av graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare kommentere det du sier om at ikke noe vises før uke 8 i graviditeten. Dette er ikke riktig. På vaginal ultralyd kan man se tidlig. Jeg har sett fosteret mitt fra uke 5, så da bare hjertet som banket, men dog. Men det er jo ikke vanlig å gjennomføre ultralyd så tidlig, ofte bare ved komplikasjoner som eks. mistanke om spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...