Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er rh-, og jeg fikk sprøyte to dager etter fødselen. Men de tok først blodprøve av babyen min, og han var rh+, derfor fikk jeg sprøyte. Hvis han også hadde vært minus, så hadde jeg sluppet.

Det kan kun være farlig dersom du skal ha flere barn, da burde du snakke med fastlegen din og da kan han sjekke om det har vært tatt blodprøve av babyen din osv.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5207171-reshus-minus/#findComment-5207289
Del på andre sider

Hei!

Jeg er Rh- jeg også, og har to unger. Under det siste svangerskapet utviklet jeg antistoffer i blodet, noe som ikke hadde noe å si for min del, men jeg måtte ta blodprøver ofte for å følge med at det ikke ble for stor konsentrasjon i blodet. Det er babyen det har betydning for, fordi hvis det blir altfor mye antistoffer kan babyen påvirkes ved at den får blant annet blodmangel. De røde blodlegemene brytes ned i babyen, hvis jeg ikke tar helt feil. Prøvde å få vite mest mulig da jeg var gravid, men mange jordmødre vet lite om dette, da det skjer sjelden.

Jeg fikk sprøyta etter førstemann, men må ha hatt en spontanabort jeg ikke har visst om selv (at jeg har trodd det var en forsinket mens) i mellomtiden før jeg fikk nr. 2, og da skulle jeg jo egentlig hatt ei ny sprøyte. Men det fikk jeg jo ikke siden jeg ikke visste at jeg hadde vært gravid igjen.. Og dermed utviklet antistoffene seg denne gangen. Når man får sprøyta etter fødsel/abort begynner får man i de aller fleste tilfeller ikke noe antistoffer.

For meg gikk svangerskapet helt fint, nivået på antistoffene holdt seg nogenlunde stabilt, men det var planlagt å sette igang fødselen et par uker før termin likevel fordi antistoffene øker mest mot slutten av graviditeten. Men nå startet fødselen av seg selv noen dager før "igangsettingen", så det slapp jeg da. Men babyen fikk såpass med gulsott at det ble lyskasse et døgn (de blir mere gul når man har hatt antistoffer i blodet, fordi de røde blodcellene ikke klarer å bryte ned bilirubinet som gjør ungen gul...)

Håper du blir mere klok etter å ha lest dette, var litt vanskelig å forklare, er jo ikke ekspert på området akkurat, men har ganske nettopp gått gjennom dette selv. Du må i værtfall informere jordmor/lege om at du ikke fikk sprøyta hvis du skulle bli gravid igjen. Da vil de nok sikkert følge deg mere nøye opp med blodprøver!

Bare spør om du lurer på noe mer!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5207171-reshus-minus/#findComment-5207402
Del på andre sider

Annonse

hei...Jeg ar O- og fikk sprøyte en eller to dager etter fødsel !! Det er ganske viktig hvis barnet ditt er O+ eller noe annet !! Men hvis barnet ditt er O- da spiller det ikke noe rolle om du har fått sprøyte. Vi får sprøyte fordi blodet har blitt blandet med en anden type blod !!! Sjekk hvad barnet ditt er og hvis det ikke er O- da hadde jeg ringt på sykehuset og snakket med dem...

lykke til...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5207171-reshus-minus/#findComment-5207575
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...