Gå til innhold

dårlige nyheter hos jordmor(LANGT)

Anbefalte innlegg

Var på kontroll hos jordmor idag å fikk dårlige nyheter!

er i uke 34+1 og har sf mål på 29. har ligget under den rød streken en stund,men nå var det veldig ille syns jeg.... fikk også vite at jeg hadde sukker i urinen og høyt blodtrykk å at han hadde festa hode... har i tillegg hatt sterke kynnere de siste dagene med tak i ryggen og mensmurring , kjent mye nedpress!

men har drøya litt med å ta kontakt med lege pga at jeg skulle til kontroll idag, å så har det ikke vært like sterkt heile tida!

HAr jo også noe antistoffer mot junior, tar oppfølging med blodprøver, men de var ikke kommet inn idag, så nå tenker jeg på det også...

Planen vår var at jeg skulle reise til Kr.sand(fra Bergen) å føde, vi skulle kjøre på mandag!(skulle bruke den siste tiden "hjemme") men nå har jeg fått forbud av jordmor å kjøre ned, å ho vil ha meg her til vi har sjekket hva som er "galt"! skal få time på kk men er fullboket og må vente ei uke ca!!å da haster det igjen med fly ned....

Jeg var jo på 3d-ul i tønsberg for ca to uker siden å fikk vite at alt var bra med lillegutten, å at han var stor for "alderen"... men nå vet jeg ikke!

er så nervøs å bekymret, sitter å kjenner nedpress å kynnere....

det er jo altfor tidlig å føde nå, hater det at ting ikke er normalt....

vet ikke om jeg tørr reise hjem i det heile tatt nå lenger, er blitt ganske trygg på legene her i bergen nå, å vet hvor jeg skal henvende meg å sånt.... vet jo ikke det i kr.sand...

Planen var jo også at typen skulle kjøre hjem igjen(til bergen) å komme tilbake 2uker før termin (til kr.sand), pga at han må jobbe! men sånn som ting er nå så kan det jo være at han kommer før tid eller??

Å vil ikke føde uten han...

uff.. alle disse tankene....vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg...

Noen som har noen trøstende ord eller gode råd om hva jeg burde gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5205819-d%C3%A5rlige-nyheter-hos-jordmorlangt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv førstegangsfødende og kan kanskje ikke gi deg den trøsten du trenger. Håper noen andregangsfødende kan hjelpe deg. Kan virke som om 3D-ul viste det du ønsket så vi får bare håpe på at dette stemmer og at du får time hos jordmor raskt nok til å finne ut hva dette er slik at du og typen kommer dere hjem til Kr.sand mandag :)

Trøst deg med at du ihvertfall er over 34 uker! Skulle det skje noe nå, så er det ikke så ille å bli født.

Det er ganske vanlig at hodet fester seg tidlig hos førstegangsfødende. Det er bare bra, er det ikke? Så slipper du ihvertfall å bekymre deg for at vannet skal gå eller at han skal sette seg i sete.

Hvis jordmora ikke vil at du skal reise, så ikke gjør det.Dessuten har de nok bedre spesialister i Bergen hvis det skulle være noe. Hadde det vært virkelig grunn til bekymring hadde du ikke måtte vente i en uke på kontroll. Hvis du føler det truende, så krev å få sjekket det som ø-hjelp.

Sukker i urinen behøver ikke bety noe. Det kan være at du har begynnende svangerskapsdiabetes, men det er ikke så farlig. Det har jeg hatt i begge mine svangerskap. Det går helt fint, bare litt jobb med å holde kostholdet riktig.

Hvis du allerede var litt anspent før kontrollen, så kan det jo hende at blodtrykket ble høyt da og at det ikke er det til vanlig. Skulle det plutselig bli veldig høyt, så tåler barnet fint å bli forløst med keisersnitt. Ett gjennomsnittlig barn er på nesten 2 og en halv kilo i uke 34. Jeg var 2700g når jeg ble født, og det er jo helt normalt:-)

Hvis det er fare for at fødselen kan starte tidlig, eller du er redd for å være alene så får typen din heller bli sykmeldt. Fastlegen skjønner stort sett sånt, og det er nok ingen som krever at du skal gå igjennom dette alene. Mannen min ble sykmeldt med "situasjonsbetinget psykisk lidelse" når jeg ikke orket være alene i forbindelse med mitt forrige svangerskap.

Det finnes en løsning!

Hei!

Det er jo trasig når en får slike opplysninger, men alt i alt hørtes det jo ikke så veldig alvorlig galt ut.

Jeg lå også under den røde streken, et godt stykke under faktisk, ved noen kontroller sist svangerskap. Var dødsbekymret, og lurte på om babyen var fryktelig liten, ikke fikk nok næring, osv. På neste kontroll hadde SF-målet hoppet litt, og ned igjen på neste. Forvirrende, dumt og slitsomt. Da gullgutten min kom ut langt over termin (12 dager over), var han superfrisk, vital, sunn og sterk på fire og en halv kilo og 53 cm.

Jeg spurte jordmor på sykehuset om hvordan dette kunne ha seg, og hun svarte at det sannsynligvis var fordi jeg hadde gått litt ned i vekt på slutten og at SF- målet egentlig ikke var noe estimat på babyens størrelse. Det er også utrolig avhengig av hvem som måler. Det med høyt BT kan jo være at du er stresset, har mye å tenke på, dessuten er det jo veldig normalt å få høyere BT mot slutten.

Hadde også en måling med sukker i urinen, men ved neste måling var det ikke noen funn på urinprøven. Det at babyen din har festet hodet er jo bare bra, og det er vanlig at du kjenner nedpress og har kynnere. Jeg merker allerede nå at det driver og presser nedover, og jeg er bare i uke 31.

Det jeg forsøker å si noe om er at det trenger ikke å være så galt, du skriver jo også at du var på UL for litt siden og fikk vite at alt sto bra til. Hvis JM hadde tenkt at dette var veldig "galt", hadde du fått time på flekken på Haukeland, helt sikkert.

Hvis du er veldig bekymret, kan du jo kanskje bestille time på privat UL og se hva de sier der? Det koster jo flesk, da....

Ønsker deg alt mulig godt i de kommende ukene. Legg deg med beina høyt, en god bok, masse å drikke og noe godt å spise, og slapp av! Du er jo veldig langt i svangerskapet, og hvis babyen skulle bli født nå er det ikke krise i det hele tatt;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...