Gemini77 Skrevet 30. mai 2006 #1 Del Skrevet 30. mai 2006 Hei jenter, Har sett at det har vært noen tidligere innlegg ang dette viruset og ser at det er en del feilinformasjon ute og går. Tenkte derfor at jeg skulle skrive litt om HPV for de som er interessert i dette.. Jeg jobber med dette viruset og driver både diagnostikk og forskning på dette. HPV står for Humant Papilloma Virus og det finnes over 100 stammer av dette viruset. Paa naavaerende tidspunkt kan18 typer av dette viruset gi celleforandringer og deretter kreft, mens det er rundt 6 typer som gir kjoennsvorter. Dette viruset er seksuelt overforbart. Hvis man er diagnosert med HPV betyr IKKE dette at man faar kreft. Det er kun noen kvinner som utvikler celleforandringer, og dette er kun forstadier. Dette kan fint behandles ved aa brenne bort aktuelle omraader eller kirurgisk. AA si at man saa og si er garantert kreft innen et visst antall aar er bare tull! Dette viruset kan kroppen fint kvitte seg med, slik at man er ikke baerer av dette viruset resten av livet sitt. Da sier det seg selv at det umulig kan si noe om fremtiden og kreft. Tar man celleproeve hvert 3 aar saa er man godt beskjyttet, da livmorhalskreft krever en del aar foer aa utvikle seg. Ser man celleforandringer eller man har HPV saa skal man inn paa sjekk ca hver 6 mnd. Grunnen til at mange gravide ofte faar celleforandringer og kjoennsvorter under graviditeten er at ofte kan dette viruset ligge latent (kroppen kan ikke kvitte seg med et latent virus, det maa aktiviseres foerst) i kroppen og naar vi er gravide saa synker som kjent ofte immunforsvaret. Da blusser ofte en infeksjon opp og man faar celleforandringer eller kjoennsvorter. Vel, vet ikke om noen syns det var av interesse men siden jeg saa det var noen tidligere innlegg her om det og masse feil info der, saa legger jeg det iallefall ut.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5205571-ang-hpv-og-celleforandringerkj%C3%B8nnsvorter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #2 Del Skrevet 30. mai 2006 jeg har blitt bekymret for disse kjønnsvortene etter å ha lest om det på sidene her. Takk for en oppklaring. MEN, hvordan ser disse kjønnsvortene ut? Jeg har en liten knupp på huden rundt klitoris. Kan ikke huske å ha hatt den før jeg fødte. Den er veldig liten. Ser ikke ut som en vorte, bare litt ekstra hud, viss du skjønner. Er dette noe jeg bør gå til legen med? Beklager for litt intime detaljer, men er livredd for å måtte gå til legen og gjør det ikke dersom det er normalt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5205571-ang-hpv-og-celleforandringerkj%C3%B8nnsvorter/#findComment-5209158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77 Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mai 2006 Kjønnsvorter kan komme i litt forskjellig former, så er litt vanskelig å si hva som er normalt utseende. Jeg vil tro at det du beskriver ikke er en kjønnsvorte men man vet jo aldri. Men så lenge denne ikke plager deg så trenger du nok ikke dra til legen. Man trenger ikke å dra til legen for kjønnsvorter med mindre du ønsker behandling for dette pga smerter etc. Kroppen ordner jo dette som regel selv. Men viktig at man går til regelmessige undersøkelser for GU - særlig om man har HPV. Se det an du. Når immunforsvaret er på topp igjen etter en fødsel så vil nok infeksjonen klareres. Men gå til legen hvis det er plagsomt for deg.. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5205571-ang-hpv-og-celleforandringerkj%C3%B8nnsvorter/#findComment-5210357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drangelina Skrevet 30. mai 2006 #4 Del Skrevet 30. mai 2006 Hei Gemini 77 ! Så gøy at det er fler her inne med "høy affinitet" for HPV. Har akkurat skrevet en oppgave som tar for seg de foreløpige resultatene fase III studiene av vaksiniene til GSK og Merck, og hvordan evenuell vaksinering vil påvirke insidensen av onkogene typer som ikke er med i vaksinen. Skal disputere i morgen. Sitter og jobber i powerpoint for harde livet. Håper gullet ikke vokner hver time som han har gjort de to forige nettene. lykke til med forskningen din! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5205571-ang-hpv-og-celleforandringerkj%C3%B8nnsvorter/#findComment-5210508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77 Skrevet 31. mai 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 31. mai 2006 Hei Drangela, SÅ spennende!!! Personlig er jeg kritisk til vaksinen da denne kun tar for seg 3 HPV stammer. Jeg kartlegger hvilke typer pasienter har og det er masse av alle de 18 typene selv om de 3 er hyppigst. Men det åpner vel for en oppblomstring av de andre typene vil jeg gjette... Lykke til med disputasen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5205571-ang-hpv-og-celleforandringerkj%C3%B8nnsvorter/#findComment-5215348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå