Gå til innhold

April: Legging på kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Didrik sovner så altfor sent på kveldene nå. Prøver å legge han ca 19.30, men sjelden han sovner før over kl 21. De siste kveldene har jeg putta tre smokker og en bamse i senga hans. Det gjør at han ligger mye mer rolig enn tidligere og styrer og ordner for seg selv. Men smokkene hives og ut av senga innimellom.

Jeg vet han roer seg raskere om jeg sitter der å synger for han, det kan jeg gjøre i 30 minutter før han sovner.. Ønsket er jo at han sovner på egen hånd, uten at jeg er der hele tiden.

Men hvordan få han til å sovne tidligere? Har prøvd å legge han senere på kvelden, men han holder det gående en viss tid virker det som, uansett. Og om han sover mye eller lite på dagen har og lite å si...

På dagtid sover han oftest i vogna, da med sele så¨han ikke klarer reise seg. Også må jeg trille han i søvn, men han sovner relativt raskt.

Noen tips for å få han til å sovne tidligere?? Syns det er så kjedelig å bruke hele kvelden på å legge han..

Kanskje det finnes noen gode bøker om søvn dere kan anbefale hvor det står noe om akkurat dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som jeg har forstått det, så er det veldig forskjell på unger hvor flink de er til å roe seg selv når de skal sove. Mathias Emil er veldig flink å roe seg selv. Vi kan herje og styre på (pleier ikke det da) rett før han skal legge seg og likevel sovner han innen 10 min.

Jeg tror det er viktig å ha gode rutiner på kvelden og bruke god tid på å roe ned. Og at det samme skjer hver eneste kveld.

Vi pleier å begynne med grøt kl 18.30, det tar ti minutt... Så er det pupp og lesing av bok på fanget. Han får ikke gå ned på gulvet etter han har fått grøt. Så er det kveldsstell boms i seng!! Når jeg legger han pleier jeg å synge mens jeg "stropper han fast", det tar nemlig sin tid.

Vet ikke hvordan dere gjør det om kvelden, men det er hvertfall ett tips!

Skrevet

sover han en eller to ganger på dagen? matilde begynte å bruke lengre og lengre tid på å sovne da vi fant ut at vi heller kunne droppe den siste luren på ettermiddagen og heller forskyve formiddagsluren litt. etter det sovner hun mer til "normal" (for oss) tid, dvs innen en halvtime alene i sengen sin. så nå sover hun en gang på dagen og sovner innen halv åtte på kvelden (står opp 07, hun våkner kanskje et kvarter/halvtime før det, men må vente til mammaen er ferdig i dusjen, noe hun syns er helt greit :o)

ellers har jeg ikke noen gode tips til lesestoff, dessverre, bare kom på det med dagtidsøvn..

Skrevet

Jeg også tenkte litt på det med soving på dagen....sover han flere enn en gang??? Hvis det så ville jeg forsøkt å gå over til en lur på dagen, forsøk å få rommet hans så mørkt som mulig, prøv å drøy legginga til 20.00. Ja det er ikke lett dette. Jeg syns iallefall at legginga gikk mye bedre på kvelden når vi gikk over til en lur på dagen.

Skrevet

Tviler på at antall lurer og sånn har noen fasit, her soves det 2-3 ganger pr. dag og hun har sovet rundt siden hun var 6 uker... Sover over 12 timer hver natt og sovner som regel innen 10 minutter alene i senga... Men tror nok det er lurt å prøve å lage faste ruitner som ikke brytes i begynnelsen uansett hva de finner på... La spising, kveldsstell, tannpuss og sang på senga komme i fast rekkefølge, slik at han skjønner at nå er det natten. Har du blendingsgardin på soverommet? Lurt å ha det helt mørkt når han skal sovne... Det blir jo så sent mørkt nå for tiden... Hva med å prøve å trappe ned på trillingen for å få ham til å sovne på dagtid? Dersom han er vant med stimuli for å sovne da, så vil det kanskje påvirke behovet hans for stimuli om kvelden også... Har du en CD med rolig musikk, f.eks. noe klassisk? (Vi fikk en i Liberoklubben eller noe sånt da hun ble født...) Sett på lav musikk på rommet hans, det har funket fantastisk her de få gangene hun har vært skikkelig urolig og ikke villet sovne som normalt... Da ligger hun og lytter til musikken, og vi kan se på kameraet at øynene sakte men sikkert glir igjen. Det var vel alt jeg hadde å tilby av tips, egentlig...

Lykke til med prøving og feiling!

Skrevet

Er nok lurt å gå over til en lur i løpet av dagen. Hvis dere allerede gjør det, så kanskje dere skal ta denne litt tidligere på dagen slik at han er trøttere tidligere på kvelden igjen??

Synes lykkelig mamma kom med noen gode tips.

Har full forståelse for at du vil ha han i søvn litt tidligere enn kl 21.00. Tiden på kvelden er jo liksom litt aleneluksustid.

Lykke til : )

Hvordan er formen hans nå forresten, leste her at han ikke var helt i form. God bedring

klem fra Maiken

og

Skrevet

Nei, ikke så lett dette.. han sover fortsatt lenge to dupper på dagen og blir trøtt senest kl 10, da blir han veldig sutrete. Sover da ca 1 1/2 t, det samme gjør han på ettermiddagen fra ca kl 15, har til og med måttet vekke han den siste luren..

Så det virker jo som han trenger masse søvn på dagtid også.. Men det med musikk tror jeg at jeg vil prøve ut, også må vi få det enda mørkere på rommet.

Noen dager sover han bare en lur midt på dagen også, men det er det samme på kvelden for det...

Han krever forresten ikke like mye trilling i søvn lenger som han gjorde heller..

Takk for svar jenter.

Og ja Mjanne, han er i bedre form nå. Tenker han er klar for junior land på torsdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...