Gå til innhold

Til dere nybakte mødre!

Anbefalte innlegg

Hvor mye ammer dere barna deres og hvor gamle er de? Hvor ofte og hvor lenge og hvor mange ganger i døgnet?? og fra begge pupper hver gang eller variere det litt??

Ble mange spm dette her, er uerfaren på området og interessant og høre hvordan deres dager er..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5205163-til-dere-nybakte-m%C3%B8dre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan du få mange forskjellige svar. Er ikke helt "nybakt" jeg nå da siden babyen er 4 mnd. men spiste fra starten veldig ofte - gjerne hver time eller halvannen til to timer mellom. Sugde ikke veldig lenge av gangen toppen 10 min. Det gjør han nå og - 10 min på en pupp pr måltid . men går gjerne opp til tre timer mellom nå da, innimellom oftere og. I går satte vi personlig rekord - ammet i 45 min - da koste vi oss da.

Har ikke tatt tiden på hvor lenge ham ammer, men tror det er 10-15 min i snitt. Og han ammer ofte på dagen/kvelden (hver time), og med ca 5-6 timer mellomrom om natta. Veldig uregelmessig, men vi har det veldig fredlig på natta ennå (han er bare to uker). Stort sett er det bare en pupp i gangen, men noen ganger er det begge (økedøgn).

Da snuppa var nyfødt ammet jeg gjerne hver 2. til 3. time på dagen og nesten i ett sett på kvelden. Fram til hun var rundt 8 uker satt jeg med den ene puppen framme stort sett fra 18 til leggetid, bare en dotur ble nesten katastrofe ;o) Det er helt normalt da, og det gikk jo over!

Ammet bare fra en pupp fram til 14 mnd alder. Da begynte hun å ta to innimellom. Bortsett fra kveldene da, hvor hun tok annenhver hele tiden ;o)

nå er lillegutt 3 mnd. Når han var nyfødt ammet jeg hver andre te tredje time men da hang han i puppen i over en halvtime, og på kvelden var det bare å sitte med puppen fremme. Som fjummsi sier en do tur var katastrofal her i gården. Fryktelig slitsomt men hadde en snill mann som kom springende med hva det måtte være så klager ikke:) pumpet av og til så pappan fikk gi så kunne jeg få slappe av litt alene. Det var deili:) Ammer fremdeles hver 2-3 time, men det var etter han begynte å sove på natta. Spiser seg vel opp til natta :) Men nå bruker han 5-10 min på ett måltid:)

Da datteren vår var nyfødt hadde vi store utfordringer knyttet til spisingen. Hun var sugesvak og brukte lang tid på å lære seg å spise. Vi måtte bruke skjold de første 6 ukene, før hun var stor og sterk nok til å holde fast selv. Så lenge vi brukte skjoldet brukte hun derfor laaaaang tid på å spise, opp til halvannen time hver gang - noen ganger en pupp og noen ganger begge. Hun spiste hver 3.time eller oftere, regnet fra siste måltids slutt til nestes start.

Datteren vår er 4 mnd og spisemønsteret er veldig forskjellig fra da hun var nyfødt - se egen tråd for det. Nå spiser hun fort og sovner aldri ved puppen, det gjorde hun alltid da hun var nyfødt.

I begynnelsen følte jeg at jeg satt konstant med puppen ute og at jeg var våken døgnet rundt. Jeg fikk ikke til å amme liggende før vi sluttet med skjold, måtte sitte våken oppe. Da kunne hun bare sove ved siden av meg, og spise når hun var sulten - det gjør hun enda. Det tapper en for krefter å være så mye våken døgnet rundt. Så selv om jeg var h

elt sikker på at vi ikke skulle ha baby i sengen før hun ble født, mener jeg nå at det er supersmart å samsove. Man forandrer seg ettersom babyen vokser til :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...