Gå til innhold

hvorfor er det så viktig for noen å føde uten smertestillende?

Anbefalte innlegg

For å ta et eksempel så hørte jeg at Katrine som er gift med topp 20 Nicholas fikk epidural da hun fødte sin andre sønn i går (min søster kjenner henne), men hun vil gå ut med at hun fødte uten smertestillende. Det samme skjedde visstnok sist hun fødte.

Hva er poenget med dette, er det flaut å få epidural??

er dette fakta?litt dårlig rollemodell da...eller?

gjorde et stort poeng ut av det i Her og Nå at begge fødslene var uten smertestillende.

er en liksom flinkere til å føde da?

Fortsetter under...

fordi man skal føle URKVINNEN i seg!!! hehe, neida..

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg. Jeg tenkte at jeg skulle prøve uten, men da det ble til at jeg tok epidural så følte jeg ikke det som noe nederlag, bare ren lettelse og velbehag=)

Man får da bedøvelse for langt mindre smerter, så hvorfor skal det være så nederlag å få smertelindring ved en fødsel som som regel er helt for jævlig vond?

Når jeg gikk hos jordmoren fikk jeg ett ark over hvilke smertestillende som var tilgjengelig. Og alle hadde noe negativt ved seg, altså at det ikke var bra for barnet eller meg. Og siden jeg prøver å gjøre mitt beste ville jeg klare fødselen uten.

Men jeg så også at om det kom til å bli uutholdelig smertefult og jeg ikke klarte det var jeg åpen for epidural eller noe annet.

Dette ble ikke nødvendig for meg selv om jeg hadde en lang fødsel så jeg syns jeg har all grunn til å være stolt over meg selv.

Jeg har en kronisk sykdom som til tider er svært smertefull så jeg viste at jeg holder ut mye smerte om det er nødvendig, og en fødselen min skulle endte med en nydelig jente så da hadde jeg ett mål i sikte.

Påstår du at en mamma som har født uten smertelindring er lykkeligere etter fødselen enn en som har fått epidural/tatt keisersnitt e.l.?? Da tror jeg du tar skikkelig feil!!!

Jeg er sikker på at jeg hadde vært like stolt og lykkelig da fødselen var over og lille babyen min lå i armene mine uansett om jeg hadde brukt epidural eller ikke.

Jeg liker å gå toppturer og elsker å komme til toppen, men får ikke til å sammenligne det med en fødsel.

Annonse

det er jo ikke no galt i å bruke smerte stillende syns jeg da. jeg skulle egentlig ha epidural men de rakk det ikke for ting gikk plutselig så sinnsykt fort. men fytti hælvete jeg hata dem der å da for at jeg ikke fikk noe til riene eller fødselen, men egentlig glad for det etter på for da var jeg i hundre. (bare litt hjul bet hihi) hadde sikkert ikke vert det om jeg hadde fått den. men jeg har ikke no problem m å skjønne hvorfor folk vil ha den! men det er jo skikkelig tåpelig å juge å si du ikke har tatt no når man har det!. kusina mi oxo gjør det å hun tok alle smertestillende de hadde ennå så syta ho værre en ei uten. er vel for å "leke" føff kansje..

Jeg fødte uten fordi jeg kjenner to stykker som har fått øresus etter at noen har tafsa med ryggraden deres. Dessuten går det helt fint å føde uten HVIS fødselen ikke spesielt langdryg eller har komplikasjoner (For de fleste). Tror epidural er best hvis du holder på i over 24 timer og ikke har krefter igjen til å presse ut babyen. Sånn har det iallefall vært for meg og mine venninner (2 uten epidural på ABC, ett 72 timers helvete med keisersnitt til slutt,3 stk 36 timers med tang/sugekopp og epidural)

hehe nei skjønner heller ikke vitsen. Kjenner ingen av disse tøffingene som f.eks ikke tar hodepine tabletter når de har vondt i hodet..men neida en FØDSEL skal de klare uten noe som helst.

Hvis man ikke har noe behov for smertestillende er det greit, men hvis man skal bevise el tøffe seg synes jeg det bare er patetisk...synes ikke det skal stå noen spesiell respekt av det. En fødsel er tøff og jævlig vond uansett...er alle helter som gjennomgår det:)

litt tragisk av henne å lyve om noe slikt da!

jeg mener alle er like fantastiske som har gått gjennom en fødsel.det er tross alt livets største mirakel,med eller uten bedøvelse!

Jeg hadde ikke epedural, men det var heller fordi jeg hater å bli stukket i ,sprøyteskrekk. hehe.. kanskje litt teit, det er jo garantert mye vondere å føde uten. fikk lystgass da. regnes det som smertestillende?

Annonse

forstår det heller ikke.under hele graviditeten var jeg fast bestemt på å ha epidural,men når jeg ble sendt inn var anestesilegen opptatt, så jeg fødte uten.....neste gang skal jeg ha epidural uansett!!!hvorfor ha mer smerte enn nødvendig sier jeg!

Godt å høre at det er flere med sprøyteskrekk! :-) Fødte også uten smertestillende nettopp pga det. Tror lystgass går under smertestillende, men har vel ikke samme virkning som epidural tror jeg.

Første fødselen min fikk jeg epidural den tok 7 timer fra dryppet ble satt. Andre fødselen tok jeg ingen smertelindring, fødselen varte i 21 timer (fra første ri til baby var ute. men kun 2 timer på sykehus).

Vil bare si at andre fødsel var helt ulik første og mye lettere:o) Hadde fødsel 2 vert like fødsel 1 hadde jeg tatt i mot lystgass eller epidural med glede:o))))

Jeg fødte uten smertestillende. Det vil si... Når jeg bestemte meg for epidural var det for sent å sette den. Det er flott at vi kan velge smertestillende. Men at det er flott å føde uten ss? Det gjør jo flesteparten av denne jords kvinner.

JEg fødte uten smertestillende og det kommer jeg sikkert til å gjøre neste gang også.. Jeg gjorde det ikke for å være tøff eller ha noe å skryte av(hehe), men fordi jeg har dårlig erfaring med bedøvelser fra tidligere operasjoner..Blitt skikkelig kvalm, spydd mye og vært helt elendig, og ville ikke risikere å være dårlig når jeg hadde født...

Jeg tar forresten hodepinetabletter når jeg har vondt i hodet;)

Jeg tar også hodepinetabeletter når jeg har vondt i hodet, det er det mest naturlige i verden. For min del var nærmest den eneste grunnen til at jeg fødte uten smertestillende (epidural) at jeg da fikk komme på familierom på storken etterpå, istedet for å ligge på flermannsrom på føden. Synes det var fullstendig verdt det, å få ha samboer med meg de nærmeste dagene uten at noen andre var til stede.

Viktigheten av å føde uten ss vet jeg ikke, men det føltes ganske flott etterpå. Jeg var supergiret og i full fres, spøkte og lo og var ( i egne øyne) ytterst sjarmerende. Nå har jeg ikke født med ss, men jeg regner med at jeg ikke hadde vært så giret da:)

Nei, ærligtalt. Alle velger det en vil, alle er vi forskjellige.

Skikkelig flaut å komme ut og si at hun har født uten ss når hun har brukt det.

Jeg valgte å ikke få noe ved min første da jeg hadde lest litt for mye om den forskjellige virkningen det hadde på barnet. Og epidural, nei det ville jeg aldri i verden turt å ta, uhu!!!! Skummelt syntes jeg.

På førstemann fikk jeg på de siste åpningsriene sånne vepsestikk, da jeg mistet helt kontroll over pusten og holdt på å svime av pga av hyperventilering.

Og det var kun det eneste hun fikk lov til å sette, forhørte meg skikkelig før hun satt de.

På sistemann skulle jeg helle rikke ha noe, fikk ikke noe ss da. Hadde tenkt hvis det ble ille så ville jeg ha slike vepsestikk igjen. Men rakk ikke det, for på 12 minutter fikk jeg 5 cm åpnig og lillegutt ut.

Det sa svisj så var'n der.

Jeg har ingen erfaring med å føde med smertestillende, men fikk aldri det alternativet heller - trengte det ikke. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg ville prøve uten, rett og slett fordi det er det som er naturlig (jeg er ikke imot sm.stillende!) Ville kanskje teste meg selv:)? Jeg "sprakk" under fødselen (som tok 12 t) men fikk ikke da jeg hadde snakket med jm på forhånd. Jeg var stolt etterpå og fødselen gikk kjempe fint.

Jeg fikk faktisk ingenting - unntatt korsryggmassasje og lokal bedøvelse under sying (ble klippet)

Jeg vil nok gjøre det samme igjen!

Skjønner ikke helt poenget med dette her, jeg da. Det er da vel ingen vits i å pine seg gjennom timer på timer med vondter og rier og det som er, når det finnes hjelpemidler som kan lindre på smerten? Man har da like fullt født en unge! Jeg fikk epidural under fødselen, det var jeg hellig overbevist om at jeg ville ha fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, og jeg vil gjerne ha det igjen neste gang! Ja takk til epidural :-)

For meg var det mye verre å skulle ha i seg skumle medikamenter enn å gå gjennom fødselssmertene. Men alle må jo få lov til å ta sitt eget valg! Men å lyve om det er vel litt drøyt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...