jordbærsjokolade Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har hatt to ma i løpet av de 6 månedene. Føste gange hadde jeg celle forandring i morkaken og legen sa at dette kunne muligens være forårsaket av mola, men at det nesten helt sikkert ikke var mola likevel. Er det noen som har hatt erfaring med mola eller andre celleforandringer og som vet hva slags påvirkning dette har på graviditeten?
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 Heisann ! Trist å høre om MAene dine, håper det går bedre neste gang! Jeg har hatt mola, og det har egentlig gått veldig bra. Ble oppdaget på UL i uke 16, da hadde fosteret gått til grunne mange uker i forveien. Hadde ingen blødninger el noe, magen vokste og symptomene på svangerskap var sterke. Utskrapning dagen etter. Gikk til oppfølging med blodprøver i 6 mnd hos gynekolog, fikk da grønt lys¨til å prøve på nytt. Prøvde 7 mnd før en ny spire satt, fikk da tidlig ul i uke 6, 8 og 12. Alt så fint ut, mola har ingen påvirking ved senere svangerskap, og man er heller ikke mer utsatt for å få det igjen selv om man har hatt det. I uke 12 var imidlertidig hjertet på den lille stoppet, uvisst av hvilken grunn, men det har ikke sammenheng med molaen. Nå er vi prøvere igjen, er 4 mnd siden forrige utskrapning. Fant en del info om mola på nettet, limer det inn her så du kan lese litt. Er et ganske sjeldent tema dette her, må bare spør om du lurer på noe. Her kommer infoen : Blæremola Jeg hadde en abort, men etter utskrapningen fant legen ut av det var "blæremola" så jeg har gått til kontroll jevnt et års tid og har blitt helt bra igjen. Jeg lurer da på om det samme kan skje igjen når jeg blir gravid neste gang ? Svar: Blæremola er en godartet svulst i fosterhinnene og kjennetegnes av småblødninger og smerter. Livmoren er vanligvis større enn det som er normalt i forhold til graviditetens varighet. Ved hjelp av ultralyd og blodprøver stilles en sikker diagnose. I blodet finner man at kvinnen har mer graviditetshormoner enn det som er vanlig. Svangerskapet ender som regel med abort innen fjerde måned og iblant oppdager man molaen som et tilfeldig funn i forbindelse med aborten. Det er alminnelig å gå til kontroll i ett år. Hensikten med kontrollene har vært å sjekke at hormonene dine blir normale. Da vet legene at hele svulsten er borte. Ifølge en gynekolog jeg har rådført meg med, kan du trygt regne med at du unngår dette problemet ved neste svangerskap. - Christian Anker, spesialist i allmennemedisin (SAKSET FRA DOKTORONLINE.NO) Trofoblastsvulster utgår fra placentas forskjellige cellelag. Blæremola (mola hydatidosa) er godartet, Invasiv mola (mola destruens) og choriocarcinom er maligne. Svulstene er spesielt fordi de utgår fra føtalt vev og ikke fra morens eget. De produserer choriongonadotropin (hCG) som brukes som tumormarkør De er ekstremt følsomme for kjemoterapi. http://kursinfo.himolde.no/hf/Hartwigs%20skripter%20Sp-sykdomsl‘re%202.%20†ret/Gynekologi_09.09.03.doc MOLA Mola (blæremola) er unormal omdanning av morkaken, den ser ut som en drueklase (derav navnet). Det skjer ved en av ca 2000 graviditeter. Ofte vil fosteret ikke ha utviklet seg, men man kan se mola sammen med levende foster. Kvinnen får de vanlige graviditetstegn, men ofte forsterket fordi mola produserer mer av svangerskapshormonet hCG, mengden kan måles ved en blodprøve. Livmoren vil ofte vokse mer enn ved vanlig graviditet. Ultralyd vil kunne avsløre mola. Man fjerner molaen ved å tømme livmoren med et 'abortsug'. Hos 5-10% kan mola utvikle seg til en ondartet svulst som man i dag heldigvis har stor mulighet for å behandle effektivt. For å kontrollere at det ikke skjer en slik utvikling følger man kvinnen med blodprøver (måling av hCG) i 6-12 måneder etterpå. Hun bør ikke bli gravid i den periode, p-pille kan brukes. Av en ukjent grunn er mola 10 ganger vanligere i Østen , f.eks, i Japan HCG Graviditetstester påviser HCG som dannes av morkaken som utvikler seg når egget fester seg i livmoren ca en uke etter befruktning. Det kan måles i urin litt før den ventede menstruasjon uteblir. Ved måling i blodet vil verdien da være 100 enheter. Det minste man kan måle i blod er verdier over 5. Omtrent samtidig kan man påvise hormonet i urinen ved graviditetstester som kan kjøpes på apotek. De tester som selges her i landet er pålitelige, og det er ikke stor forskjell i testene. HCG fordobler seg hver 2.dag til nivået ligger på ca 10.000, så øker det med mindre fart. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er imidlertid meget store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning. Hvis graviditeten stopper ved svangerskapsavbrytelse eller abort vil HCG-nivået halveres for hver dag, og det forklarer hvorfor det kan gå flere uker før det er ute av kroppen og graviditets-testen (som viser hCG-produksjon) igjen blir negativ. Tiden det tar til testen blir negativ avhenger av hvor høy verdien har vært (hvor lenge svangerskapet var normalt fungerende). Stor hCG produksjon ses ved tvillingesvangerskap og en sjelden abort-tilstand som betegnes mola. - Mette Moen, Gynekolog LYKKE TIL VIDERE; HÅPER DU BLE LITT KLOKERE IALLEFALL ! Klem fra
jordbærsjokolade Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2006 Tusen tusen takk for svar. Det hjalp meg masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå