Mor til Mini Skrevet 30. mai 2006 #1 Del Skrevet 30. mai 2006 Ser at ulike typer grøt tidligere er blitt diskutert en del her, spesielt i forhold til sukker/karbohydrater. Og Nestlé får gjennomgå fordi grøtene er så søte, f.eks. i forhold til Holle grøt, hvis jeg husker riktig. Men det jeg lurer på, er om ikke den søte smaken rett og slett kommer fra mm eller mme som pulveret skal blandes ut i (gjelder grøtene uten frukt, selvsagt)?? Og Holle grøten skal ettersom jeg har forstått/husker riktig (har ikke brukt den selv -hva er den laget av??) blandes med 50:50 vann og mm/mme, ergo mindre mm/mme og mindre søt smak. Vi har begynt med Nestlé sin maisgrøt. Skal blandes med mm eller mme. Jeg bruker mme, og smaker på grøten før jeg gir Mini. Kjempegod, ganske søt, ja. MEN så en dag fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve å bare blande med vann, siden jeg ammer også. Og smakte på grøten som vanlig. Gjett hva? Den smakte PAPP, ikke søt i det hele tatt! Deretter smakte jeg på mme direkte fra boksen (har faktisk ikke smakt før, ammer ellers) -og skjønte straks hvor den søte smaken kommer fra.... Hvis man ser på innholdet i maisgrøten til Nestlé, så er det jo bare maismel (97%), malt, rapsolje vitaminer og mineraler, bl.a. jern. Hva er galt med det?? Finmalt og høyglykemiske karbohydrater, ja. Men dette er jo en startgrøt. Man KAN jo ikke gå rett på klibrød eller fullkorn med masse fiber så tidlig! Virker som mange her er helt anti karbohydrater generelt, også i forhold til babyer. Blir jo helt feil. Eller kanskje vi alle skulle kjøre babyene våre rett på Atkins diett?? Most kjøtt og fett. hehe... Nå starter jeg vel en ny "krangel" om dette... Var ikke egentlig meningen det da. Hovedpoenget mitt var det at jeg mistenker at den søte smaken man så intenst diskuterer faktisk i mange tilfeller kommer fra morsmelk/erstatning -og DET er det vel ingen som nener er så usunt at bør unngås... Og ellers synes jeg vi alle kunne hatt godt av en skolering i dette med søtt/sukker/høy- og lavglykemiske karbohydrater/melkesukker/fruktsukker osv. Synes det blir litt god-dag-mann-ølseskaft-diskusjoner av og til, fordi det mangler litt begrepsavklaringer/definisjoner på ting. JEG er ikke ekspert på dette. Kanskje noen inne er det? Eller har gode referanser/linker?? Ingen grøter jeg har sett er tilsatt rørsukker, så det er jo ikke dette vi diskuterer lenger. Nå hyler Mini rasende etter mat, så jeg har ikke tid til å korrekturlese så nøye... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5201803-kommer-ikke-den-s%C3%B8te-smaken-i-mange-gr%C3%B8ter-fra-mmemm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå