Gå til innhold

Omsorgsperm - med lønn?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest en del i arbeidsmiljøloven, og ser der at far har rett til 14 dagers omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel. Men det står ikke noe om denne permisjonen er lønnet eller ikke. hva kan sjefen legge til grunn for at far ikke skal få lønn? Mannen min har søkt nå da, for jeg blir ganske stresset av dette i forhold til økonomi. har overhodet ikke noe lyst til å være alene med et lite nurk de første to ukene. synes det høres ordentlig skummelt ut - førstegangsfødende da..

I tilegg jobber mannen min som nattevakt i helsevesenet - alene. hva hvis jeg pluteslig må føde mens han er på jobb?? og kan han ta permisjonen fra når fødselen er igang, el må det være fra termin?

Mye stress i hodet mitt nå.. håper noen kan komme med betryggende svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5200923-omsorgsperm-med-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder lønn er det dessverre opp til arbeidsgiver å bestemme dette. Er med andre ord ikke likt for alle. Jobber han i det offentlige tror jeg det skal være lønnet.

Trøsten er at denne permsjonen starter ikke ved termin, men når fødselen starter. Slik at man ikke taper dager hvis babyen kommer etter termin.

Akkurat hvordan det skal ordnes med at han går alene på vakt må nesten planlegges sammen med arbeidsgiveren hans.

Klem

Arbeidsgiver trenger ikke legge noe til grunn for ikke å betale de to ukene. Det gjør de fleste, men jeg tror det oftest er snakk om én uke betalt, og så kan man selv vurdere uke nr 2. De fem ukene - fedrekvoten - er betalt, og de må tas ut av far en gang etter de første seks ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...