Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne er lesbisk og lever i samboerskap med ei anna jente. De ønsker seg barn og har planer om å dra til Danmark. Jeg har selv barn og ønsker veldig at min venninne skal få oppleve dette også, da hun er veldig glad i og flink med barn. Det er bare helt naturlig at hun blir mamma.

MEN... Disse to jentene lever i en såkalt "lesbisk verden". Har bare lesbiske venner (unntatt meg og ei til, men vi treffes sjelden). De reiser på hytteturer, turer til utlandet, fester osv KUN med andre lesbiske. De har med andre ord så godt som aldri kontakt med menn, nesten ikke på jobb engang. I det hele tatt er de veldig negative til menn og alt som har med menn å gjøre., Hvordan vil det bli for barnet å vokse opp i et sånt miljø, og hva om de får en gutt?? Har forstått det sånn at de ønsker seg en datter, men det bestemmer de ikke selv. Er det ubegrunnet bekymring fra min side???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...den verda som denne ungen kjem til å vekse opp i er jo ikkje farleg i den forstand (valdeleg eller undertrykkande), berre annleis enn den verda dei fleste andre veks opp i. Korleis barnet vil takle å vekse opp i ei slik annleis verd er aldri godt å vite, men det høyrest jo ikkje ut som om ungen vil lide nød, verte utsett for omsorgssvikt el.l. Veit ikkje kor bekymra eg hadde vore, eg. Går jo ut frå at veninna di og partneren hennar vil vere gode foreldre, om enn litt spesielle? Det å vekse opp utan eit einaste mannleg innslag trur eg ikkje er bra, men bortsett frå det veit eg ikkje kor stor belastning det er for ein unge å vekse opp i eit lesbisk miljø.

Skrevet

Barn, uansett kjønn, har gått av å ha rollemodeller av begge kjønn. Så sånn må man jo tenke, uansett om man er lesbisk eller alenemor/far. Ikke sant? Det handler ikke om de er lesbiske eller ei, synes jeg, men hvordan de best kan gi datteren eller sønnen sin gode relasjoner til begge kjønn. Hvis de ikke får dette til, fordi de ikke har menn rundt seg som de stoler på, så går det jo an å få støttekontakter/besøkshjem.

Jeg har en søster som er lesbisk og flere venner, og jeg opplever at de gjerne vil diskutere utfordringer med meg. Prøv å gjøre det samme, men på en ok måte! Og prøv å ikke la det handle om homofili, men en konkret situasjon.

Jeg synes det er flott at du bryr deg! Flere skulle ha gjort det! Lykke til:)

Skrevet

Skjønner absolutt bekymringen din! Jeg har overhodet ikke noe imot homofile/lesbiske, men jeg er helt imot at de skal få barn. Skikkelig gammeldags der jeg da... Mulig det er egoistisk å få barn uansett, men det er faktisk ikke naturlig at to menn eller to damer får barn - det er rett og slett umulig fra naturens side.

Skrevet

du er jo skikkelig gammeldags når det gjelder alt du da virker det som! har lest svar fra deg tidligere skjønner du...

Skrevet

Det var vel ikke om de burde få eller ei som var problemstillingen, men om dette konkrete paret reflekterte nok på om hvilke relasjoner barnet bør ha. Relasjoner som både representerer menn og kvinner.

Og husk, det er mange ting som er umulig fra naturens side som er legitimt allikevel. Jeg tipper at du ikke har noe imot par som blir foreldre ved hjelpe av prøverør, for eksempel...?

Videre vil jeg si at lesbiske og homofile som regel er mer reflektert rundt dette å sette barn til verden enn andre heterofile. Dette fordi det ikke er gitt at de kan få barn. De må virkelig jobbe for det, både fysisk og emosjonelt.

Skrevet

Det ser jeg... Og så har jeg en tendens til å svare på innlegg som jeg enten er veldig for eller veldig imot, og da ser jeg at jeg virker både gammeldags, bedrevitende og vet-ikke-hva! Skjerpe meg! :-)

Skrevet

jeg har INGENTING imot lesbiske eller homofile, men det som "bekymrer" meg er at de er veldig negative til menn.Som du skriver "hva om de får en gutt?". Dette er jo noe du kan ta opp med eventuellt venninna di?

hva med alenemødre som ikke har kontakt med barnets far?!?! Eller enker for den saks skyld. Tror det er mange lesbiske eller homofile som blir GANSKE flinke foreldre, så lenge ikke barnet vokser opp i vold etc

Skrevet

Du sier at barnet ikke vil vokse opp i et undertrykkende miljø. Men sånn HI skriver, så tenker jeg at det er akkurat undertrykkende og snevert det miljøet de har skapt rundt seg. I og med at de ikke omgir seg med menn og ikke liker menn, så tenker jeg at de undertrykker menn!! Og det tror jeg er skadelig, uansett om det blir en jente eller en gutt.

Kjenner både lesbiske og homofile som har med både homofile og heterofile å gjøre. Ikke snakker de nedsettende om det motsatte kjønn heller. Tenker det er sunnere enn det hi forteller om her...

Skrevet

har denne venninnen din og partneren hennes familie? foreldre(fedre) el brødre som de har kontakt med? i såfall blir jo disse rollemodeller for barnet om de har kontakt selvfølgelig

Skrevet

Venninna mi har aldri hatt kontakt med sin far. Hun andre vet jeg ikke, han bor i så fall et annet sted i landet. Det er en bror med i bildet, men han er bare 12 el 13 år...

Skrevet

men han blir jo en rollemodell alikevel, vokser jo til han og. Jeg har selv søsken som var 11 og 14 da min eldste ble født, og de har veldig god kontakt, poden spør ofte om å få dra til onklan(14 og 17 nå). Men det er selvfølgelig andre forhold som spiller inn også, er dette noe din venninne selv ser på som et "problem" og tar stilling til selv?

Skrevet

Lillebroren bor 50 mil unna så det blir ingen daglig kontakt. Tror ikke hun ser det som noe problem at barnet ikke får omgåes menn. Hun mener vel ikke at det er nødvendig. Hun har selv vokst opp uten mannlige rollemodeller. Har hatt en stefar men hun kom ikke særlig godt overens med ham...

Skrevet

Jeg har ingen ting i mot lesbiske eller homofile forhold, men det er jo en grunn for at de ikke kan få barn? og jeg mener derfor at de ikke skulle fått lov til å få barn evt adoptere. Tenk på barna når de begynner på skolen?? Det er vel mer eller mindre garantert at de vil bli mobbet for å ha to mødre eller to fedre. Det blir for egoistisk å skaffe seg barn når man lever i et homofilt forhold.....

Skrevet

okei, er jo ikke så mye du som venninne kan gjøre da uansett med tanke på om de velger å få barn eller ikke, du kan jo kanskje prøve(om du har mulighet selvfølgelig) å være ekstra god venninne,og også innkludere din mann evt.. vet du om det er andre i denne venninnegjengen demmes som har barn? evt hvordan det har gått med de? Tror du det er noen mulighet for at de får et større nettverk etter at de evt får barn? tenker på helsestasjonen, baby treff ol.

Skrevet

De har venner som har barn, så mulig de holder seg i denne klikken sin etter at de får barn også. De "trenger" liksom ingen andre!

Skrevet

Det blir jo nesten som en sekt da, de får jo barn de som er med i sekter og, men jeg tror ikke det er bra for noen. Barnet vil jo da selvfølgelig ikke vite om annet(mens det er lite i allefall), men kanskje "bryte ut" når det blir større, og ikke ville ha noe kontakt med mødrene. Jeg mener at alle har rett på å få vite om sitt biologiske opphav (pappaen i dette tilfellet)

Skrevet

Takk for at det er flere som mener det samme som meg! :-) Når det er sagt, så er det jo en grunn til at de reiser til Danmark, i Norge er det faktisk ikke lov....

Skrevet

Og hvor god rollemodell er du for barna dine da?...

Skrevet

Mener du meg? Hovedinnlegger?

Skrevet

Jeg mener vel egentlig at alle må jo kunne lage seg barn om de vil, er det umulig for dette paret å "låne" sæd fra en mann de evt kjenner, så barnet har mulighet å bli kjennt med pappaen om det ønsker det, og kanskje ha litt kontakt med han også i oppveksten for å ha en mannlig rollemodell.

Skrevet

Nei, nei :-) Jeg mener når du må reise til Danmark for å få "det ordnet" når det ikke er lov i Norge....

Skrevet

jo, sjønner deg, men er du lesbisk og har en kompis(noe da disse ikke har forøvrig) som vil bli pappa, så er det jo ikke noe i veien med å lage barn med han? Ble litt teit dette egentlig...

Skrevet

Synes ikke det er riktig for barnet jeg da... Men som sagt, her er jeg skikkelig gammeldags, og mener at et barn trenger både en mor og en far. :-)

Skrevet

Jeg er til en viss grad enig med deg. Barnet bør absolut vite hvem pappaen er, men ikke nødvendigvis bo sammen med han. Kan forstå at lesbiske par også ønsker seg barn, de er jo mennesker de og.. men jeg tror ikke et barn har godt av å vokse opp i "en slik verden" som HI beskriver venninnens "verden" med kun kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...