Gå til innhold

Noen som har prøvd å avvenne en baby fra smokk?

Anbefalte innlegg

Hei!

er så lei av å gi smokk på natta, hun (5,5mnd) våkner og må ha smokk ihvertfall et par ganger i løpet av natta.. jeg blir litt sprø av det...

Vi begynte med smokk fordi hun måtte suge på fingeren våres for å sovne... Noen som har noen tips??

Hun får mme døgnet igjennom, og en porsjon grøt ved 17 tiden...

Fortsetter under...

en så liten baby har jo sugebehov(tror jeg), det er jo bare en periode du må gjennom. Det er vel bedre at hun bruker smokk enn at hun må mates om natta eller? lillemor vil bare ha smokken når hun skal sove(6,5mnd) og det synes jeg er veldig greit, synes ikke noe om unger på 1-2-3 år som går rundt med smokken hele dagen hverken hjemme eller i barnehagen.

er det egentlig noe problem å opp av sengen 2 ganger hver natt for å bare putte inn smokken hennes? vi har det sånn vi også, eller enda verre vi da for nå har lillegutt løs mage og må skiftes på 2 ganger om natten i tillegg. likevel kan jo ikke VI klage når det tross alt er helt naturlig at han vil ha tørr bleie og like naturlig at han har sugebehov fortsatt. når han derimot blir 1-2 år skal vi avvenne han med smokk.

Har ikkje avvent før dei små har vore 2-3 år gamle. Og har hatt mange perioder der dei små har måtta få smokken i munnen fleire gonger om natta. Men har aldri vurdert å avvenne dei så tidlig likevel.

Har ingen gode tips.

ja de går an! Blir så sur på alle som må sutre å klage fordi du ikke vil stå opp om natten 2 ganger. det skjønner jeg veldig godt! barna har bedre av å sove hele natten å ikke vokne opp hele tiden.

jeg vente jenta mi av smokk i påsken (da var hun 6mnd) .. de tok bare 3netter så var de gjort!

men jeg begynte igjen!

men grunnen til at jeg slutter er fordi jenta mi skal opereres i munnen nå i høst.. å da får hun ikke suge på smokk etter operasjonen. så må prøve å venne hun av før hun skal opereres.. så hun skal miste den akkuratt da!

så de er visst skikklig synd i jenta mi da! får man har jo SUGEBEHOVET.. som disse andre sier her. herregud! ikke kan jeg amme henne heller. Så slutt og klag å la hun avvenne med smokk om hun vil. Babyene kommer over det bare på noen dager!

Annonse

Har hørt/lest??? at babyer kun har sugebehov de 3 første måneder.

Etter de er 3 mnd. har de sugebehov kun fordi vi foreldre har gitt dem smokken og latt de venne seg til å suge på noe.

Jenta mi er 8 mnd. og jeg har egentlig lyst at hun skal slutte med smokken. Men, hun oser seg slik med den, kan sitte i vogna å se på storebroren leke i sandkassen, hun slapper av med den, sovner LETT om kvelden med den osv. Hun er IVRIG etter å få tak i smokken når hun ser den, og puster lettet ut når hun har fått den i munnen.....

Uff, ja ikke lett.

Jeg tenkte å venne henne av med smokken ved 1 års alder. Men så tenker jeg at på den tiden skal hun i barnehagen, og da kan det være godt med noe kos. Opplegget må være å finne noe annet som kan være like kos.... sånn klut (sånn lang med litt luftehull i som kjøpes på sparkjøp blandt annet.....) feks. eller andre ting.

Men liker vel heller ikke tanken på at hun skal være "avhengig" av noe for å sove.

Storebroren hennes på 3 år brukte aldri smokk. Det var veldig deilig, samtidig som jeg nesten synes "synd" i ahn som aldri fikk sutte/suge på noe...... men han fikk pupp til han var 2,5 år, så jeg tror faktisk han var den aller heldigste av dem alle (de som fikk smokk, men sluttet med pupp når de var 8 mnd. feks. )

Vel, ingen konkrete tips her, men tror at viss du virkelig vil hun skal slutte med smokk, så belag deg på noen dager med "umulig" baby. Instill deg på at ungen våkner om natten og griner litt, sutrer veldig ved formiddagshvilen osv. osv. Men er dere som foreldre innstillt og opplagt til å kutte smokken, så gjør det NÅ! Kanskej jeg følger etter jeg også :)

Lykke til :-) :-)

Hmm.. alternativet kan være at jenta di ikke sovner igjen om natten da når man tar bort smokken.. Og jeg må si at smokken er veldig kjekk å ha når det er tenner på gang!

Når hun blir litt større klarer hun nok å putte inn smokken selv..

Vi har festet smokken i en sånn snor på pysjen hennes, dermed blir det ikke så lett borte i senga... :o) (Hun hiver smokken bare ut av senga hvis vi ikke gjør det...) Men vi er også oppe av og til for å putte inn smokken.. Men som sagt; Heller det enn å ha en unge som ikke vil sovne igjen... :o)

Men det jeg synes er greit er å ha regler på når smokken skal brukes!

Jenta vår får smokk når hun skal sove. Smokken hennes ligger i senga og er ikke med rundt om kring i huset.

Vi bruker ikke smokken som "propp" i tide og utide, og hun får den stort sett bare når hun skal sove... :o)

Jeg tenker vi kommer til å avvenne henne med smokken rundt 2-års alder. :o) Jeg synes ikke noe om store barn som flyr rundt med smokk hele dagen, og det er jo heller ikke bra for tennene!

Det er nå min mening!

Måtte bare svare på dette siste innlegget, jeg er så enig med deg i at smokken ikke bør brukes i tide og utide. Vi har en smokk liggende i senga, og en i vogna. Lillemor vil heller ikke ha smokken når hun er våken, kan bruke den å leke med hvis vi er på besøk/kafe, og ikke har leker med.

Ok, så dere tar med smokken da altså... selv om det er dagtid.???

bare lurer. Tenker at skal en først være konsekvent bør vel ikke smokken være med på cafe engang..... med mindre hun bruker den å sove med på dagtid da.

bruker bare å ta den med for sikkerhets skyld, hvis hun blir grinete, men det har aldri hendt at han har behøvd den. Bare til å leke med. Ja, hun bruker den å sove med på dagtid, men sovner uten den om hun f.eks sovner i bilen, eller ved puppen om kvelden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...