Gå til innhold

Diagnosen ADD finnes ikke i Norge?

Anbefalte innlegg

Dette er en diagnose som kun finnes i diagnosesystemet DSM-IV, som brukes i USA. I det diagnosesystemet som brukes i Europa (ICD-10) finnes det kun en betegnelse som heter oppmerksomhet- og konsentrasjonssvikt (tror jeg det var).

Dette er det psykologen min sier.

Er det noen her som har denne diagnosen? Kan sverge på at jeg har hørt om nordmenn med denne diagnosen tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5199720-diagnosen-add-finnes-ikke-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er psykolog og jobber med utredninger av bl.a. ADHD-problematikker...

Det er forsåvidt riktig det psykologen din sier, at ADD diagnosen ikke "finnes" i Norge, eller dvs. man bruker vanligvis ICD-10 her i Norge og ikke DSM IV, og både diagnosene ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) og ADD (Attention Deficit Disorder) er DSM diagnoser.

I dagens DSM system bruker man betegnelsene "ADHD, kombinert type" (kode 314.01), "ADHD, overveiende uoppmerksomhetstype" (kode 314.00), eller "ADHD, overveiende hyperaktiv-impulsiv type" (kode 314.01).

Det systemet de alle fleste bruker i Norge er ICD-10, og i dette systemet er det ingen diagnoser som matcher helt med DSM diagnosene, men de vi bruker her i Norge er F90 diagnoser, dvs "Hyperkinetiske forstyrrelser". F90.0 "Forstyrrelse av aktivitet og oppmerksomhet" er den diagnosen som stemmer best overens med den klassiske ADHD diagnosen, og det er den vi setter når pasienten har både oppmerksomhetssvikt og hyperaktivitet / impulsivitet. Hvis det kun er snakk om oppmerksomhetssvikt (dvs. uten hyperaktivitet / impulsivitet) (noe som vil være som ADD-problematikken du nevner), bruker vi ofte diagnosen F98.8 "Oppmerksomhetsforstyrrelser uten hyperaktivitet".

Det at en får f.eks. diagnosen F90.0 i Norge betyr ikke at det ikke er ADHD en har, men at selve betegnelsen kommer fra et annet "vokabular" enn det vi bruker her. I praksis og ute i det virkelige liv, er det selvsagt "ett fett" hva vi som fagfolk kaller det, det er selvsagt ADHD, og en F90.0 diagnose utløser alle de trygderettigheter en har krav på som ADHD-pasient.

Håper dette var litt oppklarende...

Han mente at den diagnosen man har i ICD-10 tilsvarte ikke tilsvarte ADD-diagnosen, og at dette var en relativt dårlig og intetsigende diagnose.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.... Kanskje jeg burde be ham leve 25 år i mine sko, og komme å si at det ikke har noe å si?

Han har rett i at dette ikke er noen velbegrunnet diagnose i den forstand at den i diagnosesystemet står sammen med "andre spesifiserte atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som vanligvis oppstår i barne- og ungdomsår", dvs. en slags oppsamlingsgruppe av lidelser som man ikke vet helt hvor man skal plassere hen...

MEN, det gjør ikke ADD til noen lettvindt lidelse av den grunn, og min erfaring som psykolog etter å ha jobbet med pasienter med ADHD og ADD i flere år, er at ADD betyr store omkostninger for de som er rammet, både personlig, sosialt, skole- og jobbmessig, og følelsesmessig. Det er absolutt verd å ta ADD på alvor! På meg virker det som om psykologen din ikke vet nok om dette, han jobber kanskje kun som terapeut og ikke utreder / nervopsykolog?

Han arbeider på psykiatrisk avdeling på fylkessykehuset er jeg bor, og jeg regner med at han driver med utredning av forskjellige lidelser. Jeg ble henvist til ham av min fastlege.

Er det flere plasser jeg kan henvende meg?

Det finnes private utredningsinstanser rundt omkring i landet, selv om tilbudet nok er best i Oslo-området. Hvor i landet er det du bor?

Har psykologen din satt ADD diagnosen på deg, el er det du selv som tenker at du har dette, mens han ikke vil vurdere det? Hvis du har fått diagnosen kan en behandlingen også foregå hos andre, evt. en privatpraktiserende psykolog el psykiater (mht samtalebehandling, rådgiving etc.) eller hos psykiater ved eventuell medisinutprøving.

Annonse

Hmmm...dette var rart. Jeg kom akkurat hjem fra en instutisjon som satt ADD diagnose på barn. Var ikke et sykehus for dette spesielt, men var ofte ADHD eller ADD som tilleggskompikasjoner.

Jeg har tenkt at min sønn burde vurderes i forhold til ADHD, men etter samtale med en mor med ADD-barn, er nok symptomene mer der. Fordi han ikke er hyperaktiv, bare mangler evnene til å holde fokus på en lek eller noe anna i mer enn 5 min. Han kan heller ikke leke alene, fordi han ikke klarer å holde fokus lenge nok til å leke. Han ser heller ikke på tv i mer enn 5 min. Men vil gjerne ha det på, slik at han kan se litt innimellom. Han klarer ikke finne roen til å soven eller sitte rolig uten hjelp, altså hjelp til å falle til ro.

En behandler kan godt sette en ADD diagnose på et barn el en voksen, men må da bruke DSM IV systemet isf ICD 10 systemet, el man setter diagnosen uten å "kode" den. Dette ble kanskje litt vel faglig, men det er slik det foregår i helsevesenet når det gjelder alle sykdommer og diagnoser.

Det at det europeiske diagnose systemet ICD 10 ikke har ADD i sitt systemt, betyr ikke at ADD ikke finnes her i Europa - selvfølgelig gjør det det, det har bare et annet navn her (som jeg har gjennomgått litt ovenfor i et av innleggene). For enkelthetsskyld brukes imidlertid ofte navnene ADHD og ADD også her i Norge (både av fagfolk og av "mannen i gata"), men når vi som fagfolk skal "kode" diagnosene, må vi forholde oss til et konkret diagnosesystem og de navnene som finnes der.

Håper dette var litt oppklarende...

• 2 uker senere...

Gutten vår har denne diagnosen, men gutten til en arbeidskollega av meg ble diagnostisert for noen år siden fikk betegnelsen DAMP, som er den diagnosen som brukes i Sverige. Det terminologiske og tekniske vet jeg ikke noe om, jeg forteller det som jeg har hørt

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...