Gå til innhold

sambo blir nektet og delta på fødsel!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

sambo blir nektet av arbeidsgiver og delta på fødselen av sønnen vår.. er dette lov?? han kan velge og ikke være med på fødselen eller få sparken til babyen har kommet og komme tilbake etter fødsel.. men det er jo en stund til terminen min da.. 16.07.06.. er dette lovlig???noen som har blitt utsatt for det samme?? men takker for alle svar

takker for alle svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det tror jeg virkelig ikke er lov!!

Far har RETT på 14 dager omsorgspermisjon i forbindelse med fødselen og jeg ville bli veldig forundret om dette ikke inbefattet selve fødselen!

Mitt beste råd er at han kontakter fagforeningen sin. De kan sikkert hjempe ham. Og hadde jeg vært ham ville jeg seriøst vurdert å finne meg en annen jobb!!

Makan!!!!!

Skrevet

takker og bukker...

nå kan jeg slappe litt mere av...

Skrevet

Det er ikke lov, nei!

Far har rett på 14 dagers permisjon! Så det kan han ta uten og nøle! Men derrimot kan sjefen være kjip og ikke gi han betalt for disse 14 dagene. Det er nemlig opp til sjefen og velge om han vil betale for de 14 dagene eller ikke :-/. Men 14 dager fri kan han ta, om far vil det! lønnet eller ulønnet! Basta bom!

Skrevet

i all verden.. det har de ikke lov og nekte han.. hvor er det han jobber som de er såå tulete? skulle tro det var gamle jobben til min kjøre for de kunne ha finni på no slikt..

Skrevet

da kan han jo bare bruke egenerklæring,det kan han jo ikke nekte han.

Skrevet

Dette er bare tull. Det er ikke lov.

Hvor er han ansatt hen da?

Skrevet

Blir så utrolig provoserte av slike sjefer!! Din mann har loven på sin side, så den saken er grei. Men sjefen han skulle jeg gjerne ha lekset opp noen § for.

Skrevet

Få det utsagnet skriftelig, for det der er bare reinspekka bullshit og laaaaangt fra lovlig.

Ikke for å være stygg her, men det utsagnet er så utrolig unbelieveable at jeg hadde begynt å lure på om dette kun var oppspinn fra samboer (altså hvis mannen min hadde kommet hjem med en slik opplysning), han har ingen kvaler med å bli med på fødselen?

Skrevet

Gå til arbeidstilsynet med det. Slikt skal ikke forekomme. Selvsagt har han lov til å være med på fødselen.

Skrevet

Hvet dere om de to ukene med fødselspermisjon for far er innklusive de seks ukene han har rett på?

Skrevet

jeg tror det er en lov som sier at fedre har krav på fri når barnet hans skal bli født.

han sjefen der høres jo kjempe tett ut..

Skrevet

min sambo får 2 uker omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel.

Men han starter ikke på disse før den dagen jeg kommer hjem fra sykehuset (det er ihvertfall planen vår nå). en av disse ukene får han lønn for, den andre er ulønnet.

i tilegg får han fri med lønn for å være med på fødselen.

høres ut som en skikkelig idiot han der sjefen til mannen din. Dette bør han gå videre med, for jeg er helt sikker på at det ikke er lov å komme med sånne uttalelser....

Skrevet

For en arbeidsgiver!!

Må være ekkelt for ham å jobbe der!!

Nei, dersom de gjør seg vanskelige på den måten der, så får han bare trekke ut en 3 dagers EGENMELDING når du skal føde!!

Dersom vannet går mens han er på jobb, så bare ring ham, så får han si at han plutselig fikk så vondt i magen og må gå hjem! Enkelt og greit.

Så er han borte 3 dager!

Dersom arbeidsgiver er så vanskelig mot de ansatte, så må de ansatte "svi" litt tilbake.

Hadde han fått lov å dra da fødselen satte igang, så hadde han kanskje kommet dagen etter på jobb. Men med en egenmelding, så kan han være borte 3 dager UTEN noen straff i form av sparken etc.!!!!!

Selvfølgelig skal mannen din være der for deg :)

Skrevet

Det er 14 dager ved fødsel... tror det heter omsorgspermisjon. Man er jo litt redusert etter fødsel. så denne permisjonen er der for at far skal kunne hjelpe mor. Denne permisjonen kan en arbeidsgiver velge å ikke gi betalt for, men han er lovpålagt å gi far fri.

De 6 ukene med fedrekvote (5 uker for barn født før 1. juli?)

Disse ukene er i tilegg til omsorgspermisjon. De 6 ukene blir tatt fra mors perm og gitt til far. Far får betalt av trygdekontoret nå han tar ut fedrekvoten..

Skrevet

Fødsel må vel uansett gå inn under velfredspermisjon....

Dette er uansett ikke lov.

Skrevet

Som flere andre har skrevet så har far rett til 14 dager ulønnet/lønnet permisjon og ellers kan man jo bruke egenmelding.

Hva slags firma er dette her som vil nekte en far å få være med på fødselen. Har aldri hørt om noe lignende før...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...