Gå til innhold

Trenger gode råd (utenom tema)

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tid til dette, jeg oppsøker alle modne damer som finnes på BIM, dvs. har rykket inn disse spørsmål to steder, bare for å få luftet noe jeg lurer på, men ikke har noen å spørre om.

Har aldri egentlig snakket med noen som tar med en nyfødt ut på tur og satser på å gå i museer om dagen. Da jeg fik datteren min, var jeg helt i tåka i månedsvis, og sovnet av og til ikke før kl. 4 om mogenen. Hvem orker da sightseeing, og i en larmende by med en så liten baby? Er jeg kjip, eller?

Det er ganske så nøyaktig 12 år + 7 mnd. siden jeg fikk barn. Og jeg husker nesten ingen ting.

Sett at ting ikke er så altfor mye forskjellig fra person til person:

spørmålene er:

1) Hvor lang tid det tok for klippet (fikk ett) å gro husker jeg ikke. Men jeg husker at det var uhyre plagsomt, og selv om det var fint sydd, så strammet det og jeg var kjempe-plaget av en knute som var laget på tråden. Måtte tilbake til barsel og bli kvitt den knuten. Men hvor lenge det tok for dette å gro, det husker jeg ikke. Kan det være at det stort sett tar to uker, eller kunne det ha tatt lenger tid. Groingen avhenger jo ikke av hvor langt klippet er i antall cm. Noen ferskere enn meg som husker noe eller som vet noe mer generelt om dette?

2) min mann vil reise på en liten ferie, f.eks. til en by som Praha eller Wien i beg. av august. Jeg har termin 20.juni. Men alt jeg klarer å huske fra da min datter var 1 mnd. er hvor utslitt jeg var og at melkeproduksjonen var for fullt oppadgående. Babyen ville ikke roe seg om kvelden, og jeg ringte barsel for å få gode råd, fikk nemlig ringe Bærum barsel den gangen. Jeg snakket også mye med helsesøster, og den gangen anbefalte å la henne skrike, og så gå ned hvert femte minutt og snakke til henne. Jeg husker også at jeg skiftet bleiestørelse micro i ett sett og smurte og smurte stumpen. Hva i skal nå jeg på storbyferie for da? Er dette en vanlig reaksjon? Tror dere ikke at å ta med en så liten baby på tur er litt slitsomt. Og så flykabiner hvor basiller svever omkring. Var i Roma rett før påske, og vi ble begge skjempesyke av en forkjølelse/influensa vi ellers helt sikkert ikke ville fått om vi ikke hadde vært i så kjempestore sammenstimlinger av mennesker i kaldt vær og vind i Roma. (Det var kaldt, nemlig).

Ville noen her ha reist med en baby på ca. 5 uker? Har jo ennå ikke vært på 6 ukers kontroll da. Jeg kunne egentlig tenke meg å vente med å reise med baby til utpå våren en gang, ting må jo få gå seg til. I beg. av august driver vi jo fortsatt med elementære ting som f.eks. å overleve ammetåke og mangel på søvn.

Det er slik jeg husker det, kanskje det er meg det er noe i veien med.

61-modell

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5197656-trenger-gode-r%C3%A5d-utenom-tema/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du:)

Jeg ble bare klippet i min første fødsel og den var og for 12 år siden så husker ikke hvor lang tid det tok,men jeg hadde og totalruptur den gangen så var ikke det som tok lengst tid.

Men gode nyheter er vel at jeg ikke ble klippet de to neste fødslene.

Reiste til Fuerteventura da minsten var 8 uker gammel,men det var en skikkelig slappeav ferie så det var bare deilig og flyturen gikk problemfritt ingen ble syke.

Personlig ville jeg IKKE reist på storbyferie med et nesten nyfødt barn,.Tror det ville bli veldig slitsomt for deg som barselkvinne..husker du hetetoktene og ammetåken..og vake rundt i en storby da..huff høres veldig pes ut..

Foreslå heller en mer avslappet ferie et par uker senere da vel,du MÅ jo ikke føye ham heller..hensynet til deg som nybakt mor og den nyfødte selv veier vel tyngst.

Kan jo ta storbyferien til neste år istedet.

Mulig andre har andre meninger enn meg,men dette er hva jeg synes.

Lykke til :)

Hei på deg,

Jeg har lest en del du har skrevet tidligere, og sammen med dette, så virker du på meg som en person som ikke bare tar ting på sparket, som det kommer liksom. Tror du har masse problemer i hodet lenge før de har sjans til å oppstå. For deg kan det derfor fort bli mye stress og mas når omgivelsene skifter og alt ikke blir helt som du hadde tenkt deg. Flyet kan bli forsinket, drosjen finner ikke hotellet, ungen sover ikke når den skal og ikke like lenge som hjemme, du spiser kanskje litt annen mat som ungen reagerer på....Mye kan skje, men alt er avhengig av hvor fleksibel du er, og hvor greit du takler slike situasjoner.

Jeg har reist veldig mye, også med små barn. Og da snakker jeg ikke om en by som Praha, hvor forskjellen fra Norge er minimal. Jeg har reist til Afrika med en på 3 uker, ved siden av 2 til under 4 år. Jeg har reist til Asia og Sør-Amerika med 2 mnd gamle barn, ofte for 6-8 uker. Og opptil 5 unger på slep. Jeg synes ikke det er noe problem.

En baby på 6 uker har små sjanser for å bli mer syk i Praha enn i Norge. Så lenge du ammer og evn. passer på at smukker er reine, så er det ikke mye som kan skje. Hvis ungen i utgangspunktet er frisk og rask vel og merke. Jeg ville vært mer bekymret for en unge på ett år som putter alt i munnen, har begynt å spise og kanskje sluttet å amme.

Når det gjelder dine andre spørsmål, så vil jeg si at de avspeiler litt det inntrykket jeg beskrev over her. Mye har skjedd på 13 år. Ting trenger ikke å bli slik de var. Mitt GODE råd mot urolige unger, unger som ikke sover o.l. er å bruke en form for bæresjal eller sele. Unger som får masse kroppskontakt blir som regel mye roligere. Kjempefint på fly også. Jeg er sterkt motstander av gråtekurer, til så små barn er det helt forkastelig, noe annet til en trassig treåring.

Jeg har blitt sydd etter alle mine fødsler, men har aldri hatt problemer med stingene. Denne gangen kan det jo ende annerledes, så ikke tenk på det FØR fødselen i alle fall.

Skulle ønske jeg kunne si god tur og kos dere på ferie. Det bør være mulig hvis du klarer å slappe av litt i forhold til ting som KANSKJE kan skje, og ta ting på sparket. Du må jo selvfølgelig også ha med deg en mann som er innstilt på dette, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...