Gå til innhold

Trenger gode råd

61-modell

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tid til dette?

Det er ganske så nøyaktig 12 år + 7 mnd. siden jeg fikk barn. Og jeg husker nesten ingen ting.

Sett at ting ikke er så altfor mye forskjellig fra person til person:

spørmålene er:

1) Hvor lang tid det tok for klippet (fikk ett) å gro husker jeg ikke. Men jeg husker at det var uhyre plagsomt, og selv om det var fint sydd, så strammet det og jeg var kjempe-plaget av en knute som var laget på tråden. Måtte tilbake til barsel og bli kvitt den knuten. Men hvor lenge det tok for dette å gro, det husker jeg ikke. Kan det være at det stort sett tar to uker, eller kunne det ha tatt lenger tid. Groingen avhenger jo ikke av hvor langt klippet er i antall cm. Noen ferskere enn meg som husker noe eller som vet noe mer generelt om dette?

2) min mann vil reise på en liten ferie, f.eks. til en by som Praha eller Wien i beg. av august. Jeg har termin 20.juni. Men alt jeg klarer å huske fra da min datter var 1 mnd. er hvor utslitt jeg var og at melkeproduksjonen var for fullt oppadgående. Babyen ville ikke roe seg om kvelden, og jeg ringte barsel for å få gode råd, fikk nemlig ringe Bærum barsel den gangen. Jeg snakket også mye med helsesøster, og den gangen anbefalte å la henne skrike, og så gå ned hvert femte minutt og snakke til henne. Jeg husker også at jeg skiftet bleiestørelse micro i ett sett og smurte og smurte stumpen. Hva i skal nå jeg på storbyferie for da? Er dette en vanlig reaksjon? Tror dere ikke at å ta med en så liten baby på tur er litt slitsomt. Og så flykabiner hvor basiller svever omkring. Var i Roma rett før påske, og vi ble begge skjempesyke av en forkjølelse/influensa vi ellers helt sikkert ikke ville fått om vi ikke hadde vært i så kjempestore sammenstimlinger av mennesker i kaldt vær og vind i Roma. (Det var kaldt, nemlig).

Ville noen her ha reist med en baby på ca. 5 uker? Har jo ennå ikke vært på 6 ukers kontroll da. Jeg kunne egentlig tenke meg å vente med å reise med baby til utpå våren en gang, ting må jo få gå seg til. I beg. av august driver vi jo fortsatt med elementære ting som f.eks. å overleve ammetåke og mangel på søvn.

Det er slik jeg husker det, kanskje det er meg det er noe i veien med.

Fortsetter under...

Kanskje lurt å vente med å dra på storbyferie med den lille til den blir litt større enn 5 uker. Det er ikke for ingenting at de seks første ukene blir kalt barseltid. Man skal jo bli kjent med den lille og kanskje innarbeide litt rutiner etterhvert og som regel så tar det nok mer enn uker. Og som du sier, så har man nok de første ukene med babyen og ammetåka etc:-)

Hei Attpåklatten

Takk for at du svarte meg. Jeg skjønner ikke hva det er med meg som blir så lett sliten. Sliten hele tiden jeg. Sliten av alt. Ikke sover jeg om natten heller, men når jeg sovner kl. 4. hver natt, da må jeg jo ta igjen det. For 3 timer blir litt lite.

Hvorfor klarer jeg meg ikke uten å sove, det lurer jeg på. Jeg blir helt koko uten søvn, hva kan jeg gjøre med det? Jeg mener, i natt sovnet jeg kanskje kl. 3, det er fordi babyen strekker seg jo, og sparker litt, og streker seg igjen slik at hodet presser ned (har festet seg)-- og våknet 4 md leggkramper og kynnere/tissetrengt. Så spiste jeg og ble kvalm av det, og så sov jeg til 7.15 og stod opp, men var da helt zombie. Derofr la jeg meg og sov og våknet av leggkrampe, og sov etterpå masse på dagen. Ellers blir jeg koko. Hva kan jeg gjøre med det, det lurer jeg på, for nå går jeg til ikke mindre enn 2 psykologer, men like lite klarer jeg alt bråket omkring meg og søvnmangel.

Har legen din tatt noen blodprøver av deg i det siste? Kan jo nesten høres ut som om du har en kjemisk ubalanse i kroppen.

Dette med søvnmønster som er helt snudd på hodet og i utakt er jo ikke uvanlig når man går gravid! Jeg hadde det også sånn i graviditeten min. Heldigvis hadde jeg muligheten til å sove på dagtid om jeg ikke hadde fått sove på natten. Ellers så kan du prøve å ta litt magnesium en times tid før du legger deg for natten. Den får nervesystemet til å slappe av og man blir ganske døsig av det. Jeg har brukt det i mange år da jeg kan være litt urolig i kroppen til tider. Magnesium vil også være positivt i forhold til leggkrampene dine så du bør absolutt prøve det:-)

Uten søvn blir mange ganske kjørt i lengden. Jeg er veldig avhengig av regelmessig søvn og blir ganske utafor om jeg har for mye våken tid på natten.

Håper du kan finne ut av dette så du kan få litt ro i kroppen og finne hvile. Veldig viktig nå før barnet kommer også. Det er jo slik at om mor er urolig, så smitter det lett over på barnet.

Lykke til!

Skal se om jeg kan hjelpe deg med noe av dette :-) Selvom det kun er 2,5 år siden jeg fødte sidst, så er det utrolig hvor fort man glemmer :-)

1) Jeg revnet ganske mye under fødselen 8tilsvare vel klipping, bare LITT værre). Jeg tror det nok er skjedd mye mht sying av slike sår de siste årene. jeg husker i alle fall ikek at jeg var spesielt plaget av det. De syr jo nå med en slik tråd som oppløser seg selv. det var helt for j... vondt å bli sydd (mange sting, ingen bedøvelse), men jeg husker ikke jeg hadde noe særlig med hverken smerter, blødninger el.l. fra såret. Klart jeg var kjeme øm, men jeg haddeikke problemer med å gå eller sitter el.l. Jeg vil tror det ikke tar mer enn 1-2 uker før det er grodd igjen. Legen kontrollerte såret før jeg dro hjem fra barsel og jeg var til kontroll igjen etter 6 uker. Mener også jeg fikk noen piller som skulel hindre betennelse osv.

2) Mitt inntrykk er at det er stor forskjell på hvordan den enkelte takler denne første tiden etter babyen er født. Det avhenger jo også av hvordan fødselsen går, om man får til amming, soving osv. Men jeg tror kanskje det er lurt å se det litt an før man bestiller billetter etc. Altså vente til babyen er født. Selv hadde jeg nok ikke syntes det var helt ideelt å reise på storbyferie med en 5 uker gammel baby, men jeg kjenner jo de som har gjort det da :-) Egentlig tror jeg babyen takler det helt fint - så lenge den får matt og stell, så er alt vel OK. Men jeg tenker mest på deg; hva vil du egentlig få ut av en slik tur.

Ønsker deg lykke til med både fødsel og det annet.

Hei 61-modell

Det de har sagt til meg de siste gangene jeg har født er at de foretrekker at det revner fremfor at det klippes. På meg har klippet når forsterlyden har blitt dårlig og babyen må ut i en fei. På siste mann revnet jeg litt, men de sa det var kun fordi han kom med en hånd og hode samtidig (da hadde jeg 15 månder tidligere født en med 38 cm rundt hode, og neste mann var kun 37 cm, så jeg var vel litt elastisk ;-))

Sying har jeg aldri opplevd som et problem.

Vedrørende storbyferie så bør dere våre klar over at norske barnevogner passer dårlig i kontinentale dører !!! Jeg kom nesten ikke inn i en butikk i Roma med min Simo barnevogn. En litt smalere type som min mor hadde kjøpt gikk bedre, og har vært med på mange ferier.

Med første baby hadde jeg nesten ikke tid til å durse og hadde aldri greid en storbyferie 5 uker etter fødsel. Men andre og tredje mann var det andre boller, og jeg rakk alt jeg ønsket. Nå har jo du et større opphold, så det kan jo være at det er som å få en ny nr. 1. Jeg er helt enig med de over om å vente med å kjøpe biletter til etter fødsel. Det er jo ikke sikkert mannen din har lyst på storbyferie etter noen våkenetter, bleiskift og gulping!!! Husk å sørge for å sende han til å skifte bleier kl. 6, pass på at han får noen raperunder etter ammingen, slik at han kan føle hvordan det er å lukte babygulp - så er det ikke sikkert han har like lyst på en storbyferie :-)

PS. Med siste mann hadde vi store reiseplaner. Men han ble rett og slett dødsyk når han var 2 uker gammer (sannsynligvis sykehusbakterie i navlen - fikk sepsis (blodforgiftning)). Selv om kuren var intravenøs antibiotika som man sikkert kan få over alt, mister man veldig lysten på å reise noe som helst sted!

Lykke til fra!

Annonse

Kalktabletter hjelper også på leggkramper. Jeg tar en allergimedisin. Den heter noe phenamin liknende (phenamin er kun flytende nå, jeg får "søsteren" med nesten tilsvarende navn). Den er ufarlig for gravide. Bivirkningene til denne medisinen er at den gjør deg veldig søvning og reduserer kvalme. Du er sikkert kvalm fordi du er sliten. Men hvis du noen dager tok en slik pille før du la deg vil du garantert sovne, og kvalme blir sterkt redusert. Jeg kan sende deg noen, hvis du ikke vil ta dette opp med legen din.

Hei

Takk for forslaget om phenamin. Jeg har ingen motforestillinger om å ta det opp med legen min. Hun skrev til og med ut Tolvon til meg, men det har jeg ikke tatt. Med hensyn til masse fosterbevegelse om natten, så blir det jo faktisk ikke annet enn en person innenfor som er så aktiv at det holder en våken, så jeg har gitt opp å få sove bare pga. det og kynnerne.

Jeg har selv nokså klare motforestillinger mot å dra i august. Jeg husker stresset med amming/ raping, og jeg svettet masse, og så skulle navlestrengen falle av/gro.... Ja, jeg behøver vel ikke fortsette listen min, egentlig.

Min mann forstår ikke dette, og jeg er bare redd han egentlig ikke er klar for det. Mye mer spennende å dra på sightseeing enn å sitte her med en melkemaskin, tenker jeg. Det er bakgrunnen for at jeg føler meg presset, nemlig at jeg er redd han ikke kommer til å gjenoppta vårt sexliv, han ser ut til å klare seg helt uten. Er det magen nå (ærlig talt, hodet har festet seg og jeg er en hval, så nå er det gjensidig), så blir det kanskje puppene da, hvem vet.

Dette svangerskapet ble vel omrent som forrige sv.skap. med en mann som er redd for magen, hverken mer eller mindre. Så når han, som førstegangs barnefar anno 1979, må forklares i detalj hva som er i vente i sommer, da gir jeg opp å forklare, det blir liksom så negativt. Og blandes det inn med det å skulle bestille flybillett, blir det litt stress.

Det er kanskje like greit at mannen din ikke er med på den delen av fødselen hvor babyen kommer ut. Jeg vet om mange menn, bla. min ex, som totalt mistet lysten på sex etter det!

Ellers er det jo ingen vits i å ta sorgene på forskudd!

Med min ex hadde vi sex 3 ganger tror jeg etter at første mann ble født. Jeg måtte virkelig overtale ham et par ganger når datteren var ca 6 mndr. gammel og vi var på ferie og hadde det topp. Så gav jeg opp, og vi skilte lag før hun var ett år! Men av helt andre grunner.

Med min nåværende har vi ikke ventet 6 uker engang! Men han mener jo at det er "bare kropp", og ferdig med det!

Men jeg føder jo veldig lett. Min nåværende var redd for at det skulle bli mye skriking på den første fødselen han var med på. Men jeg presser jo ut disse barna på under 5 min. Etter første fødsel med han sa han forhøyd "Dette gikk jo lett, dette kan vi gjøre igjen". Jordmor og sykepleier bare stoppet helt opp, så på han og sa "Dette sier du, hva har du gjort egentlig" :-)

Hei 61-modell!

Jeg ser du allerde har fått endel råd både for det ene og det andre, men jeg vil gjerne få dele mini erfaringer i forhold til søvnløsheten. Jeg er 30+6 nå og har slitt noe forferdelig med å sovne de siste 14 dagene. Blir bare liggende våken, baby sparker, halsbrannen blusser og leggkrampene herjer vilt....Har klart å fungere sånn noenlunde på jobb, men det er klart slitsomt å ikke få sove mere enn 4-5 timer om natten når en er i full jobb og i tillegg har 2 barn som trenger en på ettermiddagene. I går var jeg imidlertid på min første akupunkturtime på sykehuset. Ble veldig rolig og avslappet mens jeg var der, dro rett hjem og sov en liten dupp og i går kveld sovnet jeg nesten med en gang jeg la meg. Hipp hurra -så deilig det var. I natt har jeg sikkert sovet i 6 - 7 timer :-) Er spent på fortsettelsen - skal fortsette med akupunktur på sykehuset (der er det tom gratis :-):-))

He he KMB - artig mann...

Til deg, 61-modell: Vi dro avgårde på 4 måneders tur da yngstemann var 4 uker. Det gjør jeg aldri igjen... Ikke fordi det ikke gikk bra, men fordi jeg med årene er blitt jevnt over mer bekymret... Vet mer og orker mindre - den gangen var man 25 og dette med å fostre opp unger var noe man var født til, ikke sant???

En annen sak er vel at en ferie vel er ment å være hyggelig for alle som er med??? Babyen går det bra med, h*n er så liten at spise,sove,kose er første pri, og hvor dette foregår er underordnet. Men DU skal også ha det hyggelig. Hvis du føler at det blir for mye for deg, så skal du ikke reise. Det er ikke du som skal "jenke deg" når du har født for 4 uker siden (hva med overtid, forresten?) Hvorfor er det så vanskelig/umulig å ta den ferien 1-1/2 måned senere? Og en annen ting: Syd-Europa i august????? og storby???? Kommer du under 35 grader i skyggen er du heldig. Og skal du tilbringe en uke på et hotellrom kan du kanskje like gjerne være hjemme??

Til slutt: Spebarn er ingen hindring - man må bare planlegge litt annerledes, sørge for at ting er på deres premisser. Så kan alle ha det bra - inkludert mor!!!!

Lykke til - gjør det som er riktig for deg, dette er ikke tiden da du skal ta hensyn - det skal HAN gjøre.

Hei

Altså, her var det nesten like før de tok henne med sugekopp. Og det var en barnepleier som faktisk la seg på meg; den karatedama. Jeg vet at dette "grepet" heter noe på "jordmorspråket". Det var omtrent såpass vondt som Chainsaw Massacre, tenker jeg.

Men nå har jeg i bakhodet Rikshospitalets forbedrede epiduralmetoder.

Annonse

Hei. Jeg vet ikke noe om klipping, men jeg tror stingene etter revning hadde grodd i løpet av et par uker. Det ble brukt selvoppløsende tråd da jeg fødte for 3 pr siden.

Med hensyn til storbyferie synes jeg det høres utrolig slitsomt ut. Jeg ville aldri vært med på det. Jeg var utrolig trøtt og sliten etter fødselen forrige gang, og det gikk mange uker før jeg følte meg "utsovet". Barnet kan være plaget med kolikk, ikke moro å bære rundt på en skrikende baby på et hotellrom hele kvelden. Det er ikke vanlig å amme i offentlighet i mange europeiske land. Babyen skal ha mat med få timers mellomrom, og da må du enten tilbake til hotellet, eller i værste fall sitte på toalettet på en kafé el.l. Hvis du gir flaske, må du styre med å få varmet vann, og få rengjort flasker og smokker. Den lille kan bli en skikkelig gulper, du risikerer å måtte vaske både den lilles og ditt tøy flere ganger.

På den annen side kan dere jo ha kommet inn i en rytme allerede, funnet en storby som har fasiliteter tilrettelagt for mor/far og barn, dere kan spasere rundt i romantiske omgivelser og finne noe kaldt å drikke på en kafé annen hver time...

Hvis du tror mannen din kommer til å varte deg opp skikkelig på en sånn ferie, ta sin del av bleieskift og nattevåk, og stå over noen kalde pils på fortauskaféene kan du jo vurdere det, men uansett bør dere vel vente med å bestille til barnet er født, og dere ser hvordan det går!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...