Gå til innhold

Er jeg smålig? Ang arving av utstyr....

Anbefalte innlegg

Jeg har en bror og svigerinne som fikk en jente for tre år siden.

I den forbindelse har de naturligvis skaffet en masse utstyr, hvor en del var arvet fra min datter.

Nå er jeg gravid igjen og jeg mottok en liste på mail over utstyr de hadde som jeg kunne overta - mot betaling!

Jeg reagerer kanskje litt vel sterkt, men blir fly forbannet! (Har rikitignok ikke formidlet det til dem ennå..)

De sitter godt i det økonomisk sett, og mye bedre enn meg - som blir alene med denne babyen. Det eneste vi kunne overta uten å betale for det var vognen, fordi den hadde de fått av mine foreldre...

Resten skulle de altså ha penger for.. et slitt stellebord, en brukt bleiebøtte, en gammel hardbag (som de har arvet fra hennes søster!) osv... I tillegg kommer klærne, og da holdt jeg på å klikke. For de overtok alle de brukbare klærne fra oss for tre år siden, uten at vi krevde en eneste krone for dem! Skulle jeg betale for å få tilbake våre egne klær, liksom??

Det hele endte med at jeg sa neitakk til alt, kjøpte ny vogn selv og sørger for å skaffe alt utstyr uten hjelp fra dem.

Nå fikk jeg en mail fra min bror som beskyldte meg for å mene at de var gniene... Men, unnskyld meg - er det ikke nettopp det de er??

Er det andre som har måtte kjøpe brukt utstyr fra sine søsken? Jeg har flere venninner som jeg arver av og som har arvet fra oss, uten at vi tar oss betalt for utstyret...

Jeg syns det er hårreisende at jeg må betale for arve utstyr av min egen bror, men kanskje det er hormonene mine som er på bærtur?

Noen meninger??

Fortsetter under...

jeg kjøpte vogna av brodern og ca sist jeg var gravid, men det andre utstyret som de hadde fikk jeg låne ja, nå har de akkurat fått baby igjen, så da dro ting tilbake, og kommer hit igjen når vår knert kommer i august. noe kan man da betale for, men klær og småting er det vel vanlig og byttelåne mellom søsken, trodde jg

Når en arver betaler man da ikke for utstyret??

Herregud,det er de som er smålige!!

Kan vel ikke ta betaling for slitt utstyr og klær som de har fått?

Hvis det er noen som er på bærtur så er det dem!!

Kjære deg!

Jeg syns så absolutt ikke du overreagerer!!! Jeg har selv en søster som fikk barn for fire år siden og hun har spart veldig mye til meg som hun med glede gir bort, og er det ting hun ønsker tilbake når jeg ikke trenger det lenger så skal hun selvfølgelig få det tilbake, men det er ikke snakk om å betale noe for det.

jeg syns det er litt koselig at vårt barn kommer til å bruke klær og utstyr som mine nevøer og nieser også har brukt.

skjønner godt at du har skaffet deg alt selv på egen hånd. hadde jeg også gjort.

jeg ønsker deg lykke til og håper det ordner seg for deg. du har min fulle sympati!!!!

Fy flate så smålig. Man skal ikke trenge å betale for brukte ting fra sin egen famile. De skal vel ikke bruke tingene mer heller?

Jeg hadde sagt nei takk (du får bedre og billigere ting på www.finn.no)

Har selv takket nei til mye som min søster ville gi (gratis) meg - men det var fordi det er 10 år gammelt og brukt på gjennomsnittlig 4 unger.

Det er fullt lovlig å si i fra! Det ville jeg!

Jeg synes de er smålige. Mine søstre og jeg tar sånne ting som en selvfølge, har f.eks. fått en nydelig liten barneseng av hu ene. Har derimot litt mer problemer med min svigerbror, han er litt mer sånn som du beskriver her. Er det ikke en glede å kunne gi bort ting til familien sin, da?

Annonse

Så frekke de er! Hva feiler det dem?!

DU gav dem ting gratis, hvorfor skal praksisen endres når det går andre veien? Hadde gjort akkurat som deg, skaffet alt andre steder og gitt en lang F i resten av lista. "Du beskylder dem for å være gnitne"? visst søren er de det, men er det kjøpetvang, da liksom? Skulle du være helt nødt til å kjøpe all møkka for at de skal føle seg...ja, jeg vet ikke hva?

Drit i dem! Vær gjerne ironisk og tilby deg å gi dem litt penger hvis de sitter trangt i det om dagen, evt. kan de overta det nye du nå har kjøpt og prøve å selge det også etterpå.... hehe nei sorry, det var ikke særlig konstruktivt. Blei sint og irrasjonell på dine vegner!

Åh, takk skal dere ha!!

Dere aner ikke hvor lettet jeg blir av å lese svarene deres.

Desto mer jeg tenker på saken, desto mer forb... blir jeg. Tror jeg skal gjøre som Maika&Laika forslo, å tilby dem økonomisk støtte dersom de sitter trangt i det..! Hahahh! (de tjener nesten 1,5 mill totalt i året, jeg sitter med 350'...)

Kanskje de våkner da??

Det er godt å høre at jeg ikke er alene om å reagerer på dette, tusen takk skal dere ha!!!

Jeg hadde ALDRI betalt for klær som mine nevøer/nieser har gått med!!

Dette er slikt som man kan dele på.

De har kanskje tenkt å få flere barn, og da er det jo greit at det er en intern ordning på det!!

Jeg låner mye av familien. Og de får det tilbake etterhvert som jeg ikke trenger det mer!!

Men hvilke bror er det som sender mail om slikt?? Han burde ringt deg om han hadde noe usagt på den måten.... Hva mener han om at du mente at de var gniene????

Han har jo tydeligvis kommet på dette selv, siden du ikke har sagt det til ham, ergo: Han er vel gnien da?? Siden det var det han tenkte på....

Næh... syns du gjorde det smart å klare deg selv!! Litt ekkelt å få tingene etter slike uttalelser fra broren din uansett...

Vi har arvet masse fra søsteren til samboer, bilstoler, klær, ammepute, vippestol, gravid-belte etc. Pluss de har mer når babyen blir litt større, og de vil ikke ha en krone a oss!!! De synes det er bedre at noen får brukt det enn at det bare skal ligge der!!!

Og den dagen broren min skal bli pappa eller noen av de andre søskene til samboer så vil ikke jeg forlange en krone for slikt utstyr!!!

Vogna får vi ny av mammaen min og den vil jeg ikke selge før jeg vet jeg er ferdig med de barna jeg skal ha, så får vi da se hvordan den ser ut!

Men jeg synes de er smålig ja, i hvertfall når de sitter litt godt i det! Og klærne dere hadde gitt dem først skulle du jo fått igjen!!!!!!!!

Det hadde jeg sagt til broren min i hvertfall, at du vil ha tilbake klærna de fikk av dere!!!

det er vel nettopp derfor at broren din og familien tjener 1,5 mil at de er slik som de er. For å tjene så mye så må man nesten gå over lik og som de fleste vet så vil mye ha mer. Dette er utrolig provoserende å lese, at ens egen bror kan være slik mot ens søster som har vært så snill i utgangspunktet å gi (egentlig vil jeg kalle det for å låne det bort for en stund) klærne til tanteungen sin.

Men som sagt, mye vil ha mer. Vet ikke om det er broren din som er slik eller det er kjærringa hans... Men la oss ikke spekulere i det... Faktum er at man skal ikke ta betalt for utstyr som går innenfor familien, det er en uskreven regel. Dette er eksempel på kapitalisme på sitt værste. Man burde heller ikke selge varer med fortjeneste til sine venner. Å tjene penger på sine nærmeste er utrolig kynisk og jeg synes direkte synd på din brors familie som verdsetter penger så høyt. Når han spør deg om du synes han er gnien, så får du lov av meg å sende han dette innlegget... Han er ikke bare gnien, han er utrolig frekk også. Maken til pamp. Du gjorde helt rett i å kjøpe nytt utstyr selv.

Signert sint snart Pappa

Helt enig- dette er smålig! Jeg har selv en søster som kan minne litt om broren din.. hun fikk en datter for 1,5 år siden- jeg har en på 5 fra før. Jeg gav henne ting hun trengte- tilbød henne vogn men de ville ikke ha den. Når jeg ble gravid igjen spurte jeg om jeg kunne få kjøpe en vippestol de ikke trengte (de skulle selge alt utstyret) Jeg tilbød henne penger kun fordi hun er under utdanning og de ikke har veldig god økonomi (mannen hennes er ganske gnien og glad i penger..). Men vet du hva, hun sa nei! Jeg fikk ikke lov til å kjøpe den- de skulle selge den sammen med vognen. Er det mulig?? Her om dagen fortalte hun at de hadde fått solgt alt utstyret, omsider. Det hadde ikke vært lett. Hadde tydeligvis glemt at jeg kunne trengt noe. I vår familie har det alltid vært vanlig å arve av hverandre, søsteren min arver gjerne- men deler ikke med andre. Hva gjør man med sånne da?? (det er nok mannen hennes som er sjefen i huset.. men hun bør jo kunne si ifra til han ikke sant?)

Annonse

hei! -syns ikkje du er smålig, nei. Dårlig gjort å forlange betaling av ting som har vore brukt av fleire, spesielt når det gjeld søsken. Kunne vel berre gitt deg det , vel???? Trur eg hadde gjort det samme som du, kjøpt nytt......

dette var mildt sagt drit kipt av dem!regner med at de vet hvordan du sitter i det økonomisk i forhold til dem.

du sier du blir alene om denne babyen og at de fikk klær av deg da de fikk baby.dvs.at du har en liten til som du forsørger på din lønn?

uansett,de burde jo se at de ikke skal ta betalt for disse tingene.

smålig og lite voksent spør du meg!

men det er ofte slik, de som har mye vil så veldig gjerne ha mer!

synes du skal være stolt over at du klarte deg uten deres hjelp.det sier masse om deg og du har mye å være stolt over!

så kan de bare sitte der med de 1,5 mill.i året,helt ærlig tror jeg ikke det gjør dem til noe lykkeligere mennesker når alt kommer til alt.

vet det ikke alltid er lett å se det, men min mormor sa: det går en nemesis gjennom livet.

det viser seg ofte å være sant.

når noen gjør en slik ting mot deg så får dem igjen senere på et eller annet vis.

hev hodet du og kos deg med spiren:-)

stor klem fra

Tror nok jeg hadde reagert som deg ja!

Jeg har selv arvet nesten alt utstyret vi har etter søsteren min. Det har da aldri vært snakk om at hun skal ha noe for det! Hun er bare sjeleglad for at det kan komme til nytte for noen andre! Akkurat som jeg kan gi det videre igjen når jeg ikke har behov for det lenger, og kanskje f.eks. lillebror får små. Tar da ikke penger for det! Bare gøy å kunne hjelpe syns nå jeg! :)

Har tenkt til å tilby å betale for de store tingene vi får fra søsken, dersom de ikke skal ha de tilbake, ja. Men ikke for klær o.l. Nå er det ikke snakk om så mye det da. Men det din bror krever betaling for? Nei, det hadde jeg ikke giddet gitt noe for nei. Så gniene er de ja, det synes jeg.

Æsj dårlig til å ordlegge meg jeg. MIn bror og hans kone tjener endel mer enn oss, og endel ting har selvsagt gått i mellom oss, jeg har eldre barn enn han. Men nå er det egentlig bare en til to ting som vi skal "ha" fra de, en bilstol og de er dyre, og jeg måtte uansett ha kjøpt en dersom de ikke hadde hatt. Så den har jeg absolutt tenkt å tilby de betaling for. Og de trenger ny istedet for den de har... Men klær og andre ting går oss i mellom.

Men i aller høyeste grad, broren din og hans fru er GRÅDIGE ja.

Synest det var utrolig frekt å ville ha betaling fra sin egen søster. Skal ikke familie hjelpe hverandre? Jeg og mine to brødre bytter og arver om hverandre.Vi har nesten like gamle barn men av ulike kjønn så vi bytter på de blå og rosa klærne. Når det gjelder store ting som bilseter og vogn så låner jeg de gjerne bort men sier ifra att jeg gjerne vil ha de tilbake ettersom vi ønsker oss flere barn senere.

Synes ikke du skal skylde på hormonene denne gangen. I denne situasjonen synes jeg att det er broren din som er smålig.

Jeg har faktisk betalt litt for et bilsete som broren min hadde. Men om jeg ikke ville kjøpe det så hadde de solgt det på nettet.

Ellers så låner vi litt oss imellom (er tre søsken) og ingen av oss er ferdige med barn... Derfor så kan vi byttelåne litt...både gravideklær og babysaker.

Men ville IKKE betalt for brukte klær

Såpass...

Du er virkelig ikke smålig...

Betale til sin egen bror?????jaja.....sykt!

Arver jo til å med fra naboen som jeg så vitt kjenner....spurte om de sku ha noe for det,men ristet på hode og så at det va jo brukte ting som heler ikke koster all verden....

Hei:)

Du er så absolutt ikke på bærtur!!!!!!!!! Herreli...de må jo mangle no oppe i toppen når de ber om betaling for alt sammen...(særlig når noe av det faktisk egentlig er ditt!!!) Unnskyld meg...men dette hørtes helt villt ut!

Jeg har arvet vogn, seng, masse klær, bleiebøtte, vippestol etc etc...noe av dette ville de gjerne ha tilbake tilfelle de skulle ha fler barn...men det har uansett aldri vært snakk om at jeg skulle betale for noe!!

Jeg syns jo jeg har vært kjempe heldig...eneste jeg har kjøpt nytt er madrass til seng og dyne + pute til seng og vogn...ville ikke arve dette...bilsete kjøpte jeg av ei venninne som ikke skal ha flere barn...det er bare blitt brukt i 6 mnd og kostet 3599,- nytt...så skjønner at ho ville ha litt for det:) (jeg betalte forresten kun 1000,- for det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...