Gå til innhold

Er pappaen med på kontrollene??

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde en diskusjon med en venninne om det å ha pappaen med på kontrollene til lege og jordmor. Min samboer har frivillig vært med på alle kontrollene, jeg tror han liker det og det gjør at vi begge blir like informert og med på utviklingen til vår lille baby.

Jeg forstår at arbeidssituasjon kan gjøre at ikke alle alltid kan være med, men føler jeg nesten bare møter kvinner uten mann på lege/jordmor kontoret.

Har deres samboere/menn vært med på kontrollene?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5193228-er-pappaen-med-p%C3%A5-kontrollene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Mannen min har vært med på c.a 75% av alle kontrollene. Jeg har vært hos legen/jordmor kanskje 3 ganger alene. Han har vært med på de 2 vanlige UL vi har hatt + en 3D vi "kjøpte" ;-) Han syns det er koselig å høre hjerteslagene til sønnen sin, og spennende og få vite hvordan han ligger inni magen etc. Men pga jobb har han ikke alltid kunnet bli med.

Jeg har heldigvis vært frisk omtrent hele svangerskapet, og klart meg fint alene de gangene han ikke har vært med!

Gjest Frantic

Med førstemann var han med på alle UL, et par legekontroller og nesten alle jordmortimene. Med andremann var han kanskje med på halvparten av kontrollene og alle UL. Nå med tredje går jeg ikke til jordmor, men vi følges ekstra opp ved fødepoliklinikken pga komplikasjoner, og der og alle UL har han vært med på. Selve legekontrollene synes jeg det er unødvendig å ha han med på, der går det kun i de "vanlige" undersøkelsene..........

Annonse

Nei, ettersom at jeg har enn del ekstra oppfølging og er på sykehuset ganske så ofte så er han ikke med.

Må også innrømme at jeg foretrekker å gå alene. Men han tar seg ofte fri når jeg skal dit og så er han hjemme med lillegutt.

Har fått ordnet det slik at jeg går kl. 0800 om morgenen hver gang siden jeg går så ofte.

Da blir han bare hjemme om morgenen og drar ikke på jobb før jeg kommer hjem igjen.

Fungerer strålende for oss alle tre...

Klem

Med første barnet var pappaen med på alle kontrollene,

men nå har han byttet jobb og har ikke mulighet til å bli

med like mye. Men jeg syns det er bra om faren er involvert

så mye som mulig fra starten av- så kjennes det mer som

et felles prosjekt som det jo faktisk er-

Annonse

Jeg har ikke mannen min med på kontroller hos jordmor. Mest fordi det rett og slett handler mye om meg og vekt og mat og sånne ting og mindre om baby. Det er jo strengt tatt ikke sååå interessant for ham.

Jeg har helt motsatt opplevelse fra deg. Sist gang var første gang jeg ikke var den eneste på jordmorkontoret som kom alene.

Jeg regner med å ta ham med etterhvert nå mot slutten da det sikkert kommer til å handle mer om våre ønsker i forhold til fødsel og sånn...

Han er med på kontrollene om det er mulig. Så det vil si at han får med seg ca 1 el. 2 kontroller pr svangerskap. Somregel så er han barnevakt. Har ikke familie i nærheten, så han må ta seg fri fra jobb.

Han trodde han gikk glipp av UL denne gangen (4. svangerskapet) siden vi måtte ha med 2 åringen. Men så fikk vi ta ho med oss inn likevell. Han var veldig fornøyd men å få med seg UL.

Pappan her har vært med på to ordinære ul og en 3d ul og skal være med på samtale og omvisning på føden. Ellers har jeg gått alene etter eget ønske. Dessuten pendeler han, så de dagene han har vært med, må han ha fri hele dagen.

Han var med på de to første kontrollene, og på UL så klart..men jeg synes det er ok å gå alene, og heller gi han referat. Vi skal på kurs sammen da, på sykehuset, og kanskje blir han litt mer med mot slutten, da det som noen nevnte her er mer fokus på fødsel osv..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...