Gå til innhold

Ville ikke veie meg!

Anbefalte innlegg

Var på kontroll idag, 13+3. Da legen min ba meg gå på vekta sa jeg nei. Føler det er mitt privatliv som brettes ut for alle på legekontoret og sykehuset. Bor på et lite sted hvor det er noen kjente på legekontoret. Jeg kan vel heller fortelle legen min hvor mye jeg går opp? Veier nå 99,5 kg og synes det er masse. Har faktisk gått ned et par kilo etter kvalmeperioden min. Så hittil har jeg ikke gått opp noe i svangerskapet. Er ikke feit, men kraftig på min kraftige benbygning.

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5192525-ville-ikke-veie-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at legen ønsker å veie pasienten,da det er viktig å holde øye med hvor mye pasienten legger på seg,eller tar av.Synes heller ikke det er noe kjekt,men godtar det.De som arbeider på et legekontor har jo taushetsplikt og kan ikke springe rundt til alle å fortelle om vekten,desuten så ser en jo at en er overvektig,vekten er jo bare et tall i så måte.Synes det er berlogiende jeg at legen veier meg,selv om jeg ikke liker det.

Ærlig talt, det er en lege med taushetsplikt, som gjør kontrollene for ditt og barnets beste... På samme måte som jeg ikke er spesielt glad i å "blotte" meg for gynekologiske undersøkelser, er jeg heller ikke komfortabel med min egen vekt... Men det er i hvert fall for meg så enkelt at noen ubehageligheter må alle gjennom for å sikre sin egen og barnets helse. Vi veier det vi veier, og tallet endres ikke om man gå på vekta foran legen eller ikke...

Seriøst da!!!

Vil du ikke veie deg der så gjør du ikke det.

Jeg veier meg selv hjemme og fører det på kortet selv eller bare sier det til lege/jordmor.

Ikke noe problem med det så lenge legen ser hvordan vekten øker.

Han bør derimot få vite hva vekten din er fordi det har med oppfølging når det gjelder overvekt å gjøre men hvordan han får vite vekten din spiller ingen rolle.

(så fremt du ikke lyver om vekten da selvfølgelig =))

Jeg hadde også fullstendig panikk for å veie meg hos legen før, men da jeg først hadde gjort det en gang så føltes det litt bedre neste gang. Kommer så an på hvordan legen er. Fastlegen min er alright, men har vært vært hos en gyn på sykehuset som var direkte ekkel...

Hei!

Har skrevet om dette litt lenger ned her. Var hos legen i dag, og slapp å veie meg i full offentlighet. Sier hva jeg veier og han skriver det opp.

Og ærlig talt til deg anonyme som syns folk bør veie seg!! Det er ikke så jævlig lett alltid!!!!!! SELV om man vil barnets beste selvfølgelig!!

Annonse

Jeg hadde samme problem med første mann.. Legen tvang meg til å veie meg, dette gjorde sånn at jeg gikk å grudde meg over det hver gang jeg var hos henne, men så fortalte jeg det til jordmoren og ho sa at dette var noe jeg selv måtte avgjøre, IKKE legen. Så lenge ho kjente blodtrykket osv.. og jeg veide meg selv og bare sa hvor mye jeg gikk opp (pluss hvis formen er bra) så burde ikke ho presse meg. Så hvis du ikke føler deg vell, så syntes jeg du skal stå på ditt !!

Lykke til !!

K-mor m nr 2

Det jeg har fått vite på både sykehus og hos legen jeg går til, er at det er kommet nye regler i år når det gjelder veiing av gravide. Nå skal de kun måle blodtrykk, se på uring å ta blodprosenten. Gu og veiing er de helt gått vekk i fra.

Synes ikke du skal tenke på hva andre mener om at du bør veie deg. Du kan jo følge med vekta selv hjemme å heller si hvor mye du har lagt på deg eller ikke fra gang til gang.

Jeg veier mig hjemmefra, har egen tabell jeg fylder ut, hver uke + de dagene jeg skal til lege/jm.

De går helt fint, ingen har sagt noget andet.

Det havde været ok for mig, skulle jeg veie mig hos legen/jm, men det er jo altid ute i prøverommet hvor der konstant er folk,

Jeg skjønner godt at du ikke vil veie deg!!! Det kan faktisk være et så stort hinder for noen, at jeg vurderte å ta abort for å slippe å veie meg...

Men takket være snille helsepesonell har det aldri vært no problem! Jeg fortalte dem startvekta mi, og har ikke veid meg siden uke 15... nå er jeg i uke 30+3 :) Så lenge man veit at man spiser og kjenner at barnet har det bra, og alle prøver er bra, bør ikke vekta egentlig ha noe å si :)

Villeegentlig bare si at jeg har stor forståelse for deg...:)

Jordmoren min sier det er opp til meg selv om jeg vil veie meg. Jeg gjør det, men dersom du ikke vil det ville jeg ha nektet. Men da må du følge med på vekten hjemme. Dersom du går fort opp pga vann i kroppen må du si fra til legen/jordmoren din. Det er jo et av tegnene på svangerskapsforgiftning.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...