Gå til innhold

Trenger litt tips her, snuppa på 4 mndr nekter å ta puppen på dagtid!

Anbefalte innlegg

Nå er hun nemlig mye mer opptatt av å se på alt mulig rundt seg,hun greier ikke å konsentrere seg. Strekker og drar i puppen, og slipper taket så spruten står. Det er ikke så veldig stas å amme borte, jeg sitter jo med puppen i "det fri" hele tiden...

Jeg pumper endel for å holde oppe produksjonen, og for å unngå betennelse. Hun får flaske med mm hvis hun ikke vil ha pupp. Er det dumt? Jeg ammer om natten, da spiser og spiser hun... Opp til annenhver time.

Av og til legger jeg meg ned på sengen og ammer liggende på dagen, det hjelper ofte. Men jeg kan jo ikke ligge overalt...

Jeg føler at spisevanene våre har blitt litt rare i det siste, og det er ganske slitsomt. Den tiden da hun sovnet ved puppen er definitivt over.

Er det noen som har tips til meg? Hvordan få snuppa mer opptatt av å spise igjen?

Klem fra

Fortsetter under...

Kanskje du skal prøve å slutte, eller ihvertfall redusere ammingen på natten. Det høres ut som hun får relativt mye på natten, og det er kanskje derfor ikke er sulten nok på dagtid. Da jenta mi var baby sluttet jeg å amme henne på natten da hun var rundt 3-4 mnd... Ville kanskje forsøkt å redusere på bruk av flaske en stund også, hvis det er viktig for deg å fortsette å amme. Om hun ikke tar puppen, vent en time eller to før du tilbyr brystet igjen, og ikke ty til flasken.

Tror du kan fortsette å amme som du gjør jeg. Er nok ingen veldig lure triks utenom det du alt gjør på dagtid med å av og til legge deg sammen med vesla på et rolig sted. Må av og til gjøre det samme med gutten min. Hvis du er "bekymret" for å gi flaske går det an å gi med kopp - se ammehjelpen.no under amming fra a-å -koppmating.

Fortset å tilby puppen, men ikke press - plutselig kan det hende aat du har ei skikleig puppejente igjen.

Så lenge du synes nattammingen er greit fortsett.

Lykke til

Åååå, jeg vet alt for mye om brystvegring/puppenekt! Det er ikke moro i det hele tatt! Trikset er å ikke stresse!!! Gi pupp når det funker, det er det aller viktigste. Det er helt typisk at det funker bra om natta, så amm for all del da om du klarer!

Så ville jeg kutta ut flaske. Du må heller finne alternativer til det. Mørkt rom, liggende amming, amming mens man går rundt, amming av sovende eller ny-våknet baby... Prøv masse forskjellig, og tilby puppen OFTE! Men ikke press! Plutselig suger de litt!

Husk også at de får i seg ganske store mengder når utdrivingsrefleksen setter i gang. Så et halvt minutts suging kan faktisk gi store mengder morsmelk! Jeg vet at jeg fikk ut ca. 100 ml på et halvt minutt i puppens glansdager. Og for å trøste deg: Snuppa mi hadde puppenekt fra 3 mnd og leeenge. Da hun var 6 mnd var hun aldeles kulerund, hun hadde massevis av valker og båra slutta ikke før hælen så det ut som ;o) Så mat fikk hun - det er det ingen tvil om. Det var bare det at hun aldri fikk ro på seg til å spise et helt måltid, det var bare korte amminger hele veien. Vi klarte det uten flaske, men jeg sleit skikkelig med meg selv. Jeg ville jo ikke at hun skulle være sulten, men hun tok puppen nok til at det ikke var vits i. Men jeg tror jeg tilbød pupp 3-4 ganger i timen og at hun spiste i alle fall et par ganger i timen i noen sekunder i mange måneder. Unntatt når hun akkurat hadde sovna eller når hun akkurat hadde våkna eller på natta. Da gikk det fint! Samme i bæreslynge når hun var trøtt og vi var ute på noe...

Her startet puppenekten når jenta mi var 3 mnd. I 3 måneder fungerte det stort sett kun å amme henne om natta og rett etter en dubb. En periode på 1-2 uker fungerte det å amme henne mens jeg bærte henne, og en ukes tid fungerte det å amme henne i senga. Da jenta mi var 6 mnd ville hun plutselig sovne til puppen - samme hvor vi var. Og fra hun var ca 7 mnd tok hun brystet flere og flere ganger om dagen. Hun er nå 10 mnd og har nå blitt veldig glad i puppen. Faktisk så foretrekker hun puppen fremfor fast føde. Hun har hele tiden vært i godt hold med mange valker.

Jeg hadde sluttet med flaska, og prøvd å amme henne i forbindelse med søvn, tilby brystet ofte - vil hun ikke ha så pakk det fort bort igjen.

Lykke til!

Men er det lurt å tilby 3-4 ganger i timen? Blir ikke det veldig stress? Er det ikke bedre å heller la det gå noen timer, så hun rekker å bli skikkelig sulten, og så finne en rolig plass å amme når hun melder fra at hun vil ha? Senga f.eks. Min gutt har ikke hatt puppenekt, men hvis jeg tilbyr puppen før han er ordentlig sulten, ja da nekter han å ta den! Og det kan gå alt fra to til fire timer i mellom. Han får også pupp et par ganger om natta.

Annonse

Mamelukken: Det er meningen å bare la den være tilgjengelig et øyeblikkk for å se om det er interesse eller ikke. Ta fram, tilby, pakke bort. Som regel ville snuppa mi ikke ha, noen ganger tok hun ett sug før hun slapp, noen ganger sugde hun 1/2 til 2 minutter. Om jeg tilbød sjelden tok hun ikke lengre måltider, men ble enda mer sint og frustrert, for hun var jo helt klart sulten og tørst. Meningen var å etterlikne det natulige, og det er jo at puppen henger der og dingler fristende foran nesa til babyen døgnet rundt. Men akkurat det funka dårlig med supersprengte og lekke pupper ;o)

Tusen takk for svar alle sammen!

Det er veldig godt å lese at vi er flere, og at det går over. Jeg har ikke lyst til å slutte å amme enda, vi strevde så innmari for å få det i gang. Og så er det jo så bra for vesla.

Jeg fortsetter litt med amming om natten når hun ønsker, orker ikke helt å ta den kampen enda. Og jeg skal prøve å kutte ut flaska, håper hun snart blir mer interessert i puppen igjen:o)

Jeg var på helsestasjonen og veide i dag, hun veide 5400g på 3mnd og nå veide hun 5870g (4mnd). Så hun går jo opp i vekt, det er jo det viktigste selv om det er slitsom for meg akkurat nå...

Klem fra

Så bra med en slik postiv innstilling du har - det hjelper veldig på ammingen skal jeg love deg! - og til dere som ikke klarer det - ikke ha dårlig samvittighet! Vi er alle forskjellige. Dere er gode på noe annet som sikkert ikke jeg er så god på. Men det viktigste er sikker å ikke stresse når hun ikke vil - Fjummsis råd er gode.

Vil bare si at det finnes håp om at dette går over. Første puppenekt hadde snuppa rundt 3mnd og den varte 2-3 uker. Andre puppenekt hadde hun ved 6mnd's alder og den varte bare 1-2 uker. Nå er hun glad i puppen igjen, men vi må stort sett ligge på soverommet og amme. Andre steder blir hun alt for distrahert til å gidde å ta puppen. Det som fungerte best her var å ta henne rett på puppen etter ei soverunde, da tok hun som regel littegrann.

Jepp - det går over. Her har jeg en sta liten frøken som holdt det gående stort sett permanent mellom 3 og 10 mnd. Da snudde hun nesten over natta, og sjokket var stort da hun plutselig ville ha pupp igjen. Nå koooooser vi oss, og hun driter i hva som måtte skje rundt henne. Vil hun ha pupp, så er det DET hun vil ha! Herlig!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...