Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Merkelig å følge med på tråder her inne, det virker nesten som om folk bare svarer de som de er enige med selv... Noen anbefaler smøring nedentil med olje på det varmeste (for å unngå revning) mens andre fraråder det på det sterkeste (for å ikke få sopp eller hva vet jeg?) - merkelig!!!! Jeg smurte meg med jordnøttolje på mellomkjøttet (mellom skjeden og endetarmen) hver mrg og kveld de siste to mnd av forrige svangerskap, og jeg revnet ingenting under fødselen. Denne gangen har jeg gjort det samme, og håper på like bra resultat, he he... Og ang. det med sopp, hvorfor skulle man få sopp i underlivet av å smøre seg nedentil dersom hygienen ellers er god? Jeg får ellers ofte soppinfeksjoner (spes når jeg bruker p-piller), men har ikke hatt NOEN når jeg har smurt meg med olje i svangerskapene - forstå det den som kan...
Mmaja Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Å smøre mellomkjøttet og å smøre/bruke olje som glidemiddel er to vidt forskjellige ting. Å ha olje til stadighet inne i skjeden tetter porene slik at din naturlige fuktighet ikke får gjort jobben sin. Det er jo ganske vanskelig å få vasket det bort igjen, så det tar tid før det forsvinner, og i mellomtiden er det mange som utvikler sopp. Egentlig er det ganske logisk. Også er selvfølgelig folk forskjellige. Noen tåler det bedre enn andre. Hvis man velger å smøre mellomkjøttet og kanskje rett innenfor skjedeåpningen en tid før fødsel, så vil det for mange ikke bli noe skade, men for de som bruker dette regelmessig som glidemiddel, vil problemet etterhvert dukke opp fordi porene i skjeden aldri får "puste" og stabilisert miljøet igjen.
Gjest Frantic Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Når det gjelder smøring eller ikke så synes jeg alle må velge det de selv vil - har selv ikke smurt de to forrige gangene uten å revne noe særlig... Men en ting som er helt sikkert er at alt en fører inn i skjeden kan skape ubalanse i den naturlige bakteriefloraen en har der! Når vi er gravide har vi lettere for å få ubalanse her og ev. sopp, så det er en tid vi bør være mer oppmerksomme enn til vanlig hva en bruker i underlivet. Derfor vi anbefales å ikke bruke såper men bare vann eller ph-nøytrale såper nedentil.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå