Gå til innhold

Grøtmåltid nr. 2. kan jeg starte nå?

Anbefalte innlegg

Nå har jenta på 5,5 måned fått maisgrøt i 1,5 uke. Er straks oppe i full porsjon. Gir dette til kvelden før hun skal legge seg.

Kan jeg starte med havregrøt (med gluten) nå som smaksprøve til frokost? Eller bør jeg vente?

Ikke så lett dette synes jeg.

Fortsetter under...

Jeg syntes også det var vanskelig å vite hva som var riktig og irriterte meg faktisk litt over vage svar fra helsesøster. I ettertid har jeg skjønt at det sjelden er 100% "riktige" og "gale" måter å få babyene over på fast føde. Det er simpelten du/dere voksne som bestemmer :-). Jenta di er gammel nok til å spise fast føde og ettersom det går greit med kveldsgrøt ville jeg vurdert å gi et måltid til. Samtidig er det fra 6 måneder man anbefaler å innføre fast føde, så dere er jo allerede litt foran skjema :-). Hvis dere har noen med glutenintoleranse i familien ville jeg drøyd noen uker til med havregrøt, ellers ikke. Lykke til!

Annonse

Litt rart at det er så vanskelig å få svar på dette... Jeg svarer jeg, selv om vi ikke er helt i boks med 2 grøtmåltider ennå.

Vi begynte først å introdusere glutenfri grøt gradvis om formiddagen, en uke før Mini var seks mnd. Begynte med en "smaksprøveporsjon" (1 ts pulver + mme) av mais eller risgrøt fra Nestlé (vekslet). Ble noe forundret mottatt i starten, hun slet tydelig med konsistensen. Gikk veldig opp og ned hvor mye hun ville ha. Virket som hun syntes det var gøy og spennende, men hun klarte ikke spise mye om gangen. Etter halvannen uke ca. vekslet det fremdeles mellom omtrent ingenting og halv porsjon på gode dager (en eneste gang trekvart porsjon). Da begynte vi å prøve på kvelden også, hvis hun ikke ville ha noe særlig om formiddagen. Av og til tok hun mest på formiddagen, av og til mest på kvelden. Men det ble aldri mer enn en porsjon pr. dag. Etter over 2 uker på denne måten ville vi prøve ny type grøt, og begynte forsiktig med havregrøt med hvete og ris (4 mnd grøt, men med gluten) om formiddagen. Laget litt av den nye havregrøten og resten av den kjente maisgrøten, og totalt spiste hun da for første gang en hel porsjon :) Da kvelden kom var vi litt usikre på hva vi skulle gjøre, for da hadde hun jo allerede spist en hel porsjon den dagen. Men vi valgte å gi henne litt da også -og hun hev innpå, gapte og veivet ivrig med armer og ben. Så da ble det jammen to tredjedels porsjon med maisgrøt da også! Plutselig var hun visst vant med grøtkonsistensen, og digget grøt :)

Dette var i går. Tenkte at det kanskje ble litt mye grøt plutselig, så i dag fikk hun bare "dobbel smaksprøveporsjon", dvs. kvart porsjon, med havregrøt om formiddagen. Og hel porsjon med maisgrøt til kvelds. Går fortsatt ned på høykant, kjempeivrig :) Har virkelig kommet over kneika. Tenker å øke formiddagsporsjonen med havregrøt (m/ gluten) med en teskje pulver hver dag til hel porsjon (hel porsjon er ca. 9 ts, nå er vi på 2).

Som du ser har vi introdusert grøt litt "rotete". Men ser ut til å fungere. Nå digger hun grøt, og viser ingen reaksjoner på dem. Og gluten ble introdusert etter 6 mnd, gradvis og mens jeg fremdeles ammer, som anbefalt.

Sånn gjør vi det, men som andre sier , så finnes det nok ingen "fasit".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...