Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Æsj, jeg har begynt å bekymre meg for dèt jeg da... Har ganske mye fostervann, så junior har foreløpig muligheten til å turne -Noe han også gjør til alle døgnets tider. Leste i et innlegg her at det var større fare for at han kunne få snoren rundt halsen dersom det var mye fostervann/liv/god plass...

Han er svært aktiv inni magen, og jeg har begynt å bekymre meg for om han får navlesnoren rundt halsen...

En ting er jo død, men en annen tine er jo skader han kan bli påført dersom oksygentilførselen begrenses....

Noen som kjenner noen som har opplevd dette/opplevd det selv?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5191551-navlesnoren-rundt-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge JM og lege jeg har snakket med er det visstnok VELDIG vanlig at barnet fødes med navnlesnoren en el to ganger rundt halsen. Problemet blir hvis den snurres mange mange ganger rundt, el hvis den er kjempekort - men dette er visstnok ikke veldig vanlig. Da datteren min ble født for 2 år siden hadde hun navlesnoren en gang rundt halsen, men den var ikke stram i det hele tatt, så det var helt uproblematisk :o)

Jeg ville slappet av var jeg deg, det skal nok gå bra. Men følg med på liv i magen, og ikke nøl med å ringe føden dersom du er bekymret og vil ha en sjekk...

Dette er en ting jeg har bekymret meg over også. Nr 2 ble født med navlestrengen to ganger rundt halsen og pustet ikke da han kom ut så de bare sprang ut av fødestuen med ham i hui og hast.

Det gikk heldigvis bra likevel, men sluttforløpet av fødselen ble liksom ikke slik som jeg håpet på (rolig og fint og babyen på magen....)

Jeg hadde ikke spesielt mye fostervann så det var nok bare uflaks som gjorde at han fikk den rundt halsen.

Har tenkt litt på det denne gangen også, men kan liksom ikke gjøre noe med det så vi får bare håpe på det beste!

ei venninnne av meg sitt barn hadde fått knute på navlestrengen og strengen 2 ganger rundt halsen. Babyen er helt frisk og fin!:) Hørt om fler og som har født barn med strengen opp til 5 ganger (måtte ta keisesrsnitt), men barnet er helt frisk i dag og ikke noe skader tatt. Går somregel bra

Gjest Frantic

Dette håper jeg ikke du bekymrer deg for - det er faktisk som en annen her skriver ikke uvanlig at babyen kommer ut med navlesnoren en gang eller to rundt halsen. Min første hadde den en gang rundt halsen da han ble født, og det skapte ingen som helst problemer. Navlesnoren er en godt gjennomtenkt innretning - den er svært seig og nesten umulig å "klemme av". Det er sjelden det oppstår problemer med navlesnoren rundt halsen, og problemene oppstår oftest i tilfeller der den er tvinnet mange ganger rundt halsen og blir for kort. I tillegg er de oppmerksomme på dette under fødselen, og hjertelyden til babyen overvåkes, så de vil oppdage det om babyen sliter og ta aksjon deretter.

Vet det kan høres skummelt ut, men håper du kan slappe av og ha tillit til at dette vil oppdages underveis hvis det skulle bli et problem :-)

Annonse

Hei, dette er noe jeg også har tenkt på, men ble beroliget av et tv-program om barnet i magen. Navlestrengen er veldig lang, den er også elastisk og det er høyt trykk i den. Det høye trykket gjør at den ikke blir klemt av. Så lenge barnet er i magen er ikke det noe problem at barnet turner rundt og får navlestrengen rundt seg. Etter å ha lest de andre svarene her, så virker det ikke som om det er noe stort problem under fødsel heller. Jeg bekymrer meg ikke lenger, håper du også ble beroliget!

Takk for beroligende svar!!! Det hjalp litt...

Det er noen bevegelser fra magen som føles litt "skumle" iblant, i går var det f.eks akkurat som det ristet, små hurtige bevegelser som noen som trekker pusten når de gråter. Dirret.. og Hikstet etter pust liksom. Barnet puster jo ikke inni der, men jeg fikk en følelse av at kanskje han higet etter "luft".

Min første fødsel var setefødsel, og han ble også tatt på gangen for å "gjenopplives". Var blå og pustet ikke, men kom seg raskt. Kan ikke huske om det var noe med navelsnoren, men det var kanskje det...

Jeg tenkte vel mest på nå at det kunne skje noe mens han var inni magen min, som fikk følger senere. Men, etter teorier om navlesnoren over her skal jeg ikke tenke mer på det tror jeg...

Takk takk!!!

Dirringa i magen er nok babyen som drømmer! Da får den slike rykkninger..

Har vært på samtale på sykehuset pga fødselsangst og der fikk jeg vite at det er vanlig at barnet har navelsnoren opptil 5 ganger rundt halsen, og det gjør ingenting om navelsnoren er på "vanlig" lengde (0,5-1,0 mtr)

Navelsnoren er også elastisk og tvinnet akkurat som en telefonledning! Så det skal veldig mye til før det skjer noe skader med fosteret pga det!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...