Gå til innhold

Til dere som er nervøse for samtale ang ks:

Anbefalte innlegg

Jeg var på samtale ang ks på ullevål sykehus i oslo. Det var ikke noe problem, jeg sa jeg hadde fødselsangst og at det var helt utelukket med vanlig fødsel. Samtalen tok 5 min. og jeg fikk ks dato når jeg var der, den fikk jeg bestemme selv. 14 dager før ble det:-) Så jeg anbefaler Ullevål sykehus!!!!!!!!!!!!!!

Fortsetter under...

Jeg var på samtale på sykehuset i Stavanger pga fødselsangst - jeg fikk ikke planlagt keisersnitt - kun løfte om epidural:-( Etter 29 timer med rier, uutholdelige smerter og en epidural som ikke funka-ble det akutt keisersnitt pga ingen framgang og at jeg var totalt utslitt.

Da jeg var på utskrivningssamtalen på barsel sa jeg at hvis det ikke er mulig å kunne få planlagt keisersnitt pga fødselsangst skal jeg ikke ha flere barn-for denne opplevelsen har bare forsterket angsten. "Du trenger nødvendigvis ikke føde-vi kan jo ikke tvinge deg" var svaret. Vi får se da-neste gang SKAL jeg ha ks!!Nå har jeg prøvd å føde-det gikk ikke-og jeg nekter å prøve igjen!

Ellers synes jeg keisersnittet gikk strålende-jeg var oppe samme dagen og smertene fikk jeg tabletter for-så ingen problem:-) Nå er gullongen blitt 3 mnd og jeg koser meg!:-) Lykke til!!!!

Jeg har blitt henvist til sykehuset nå for å snakke med fødselslegene ang. ks. Jeg venter nr. 2, tok akutt keisersnitt på første mann fordi hjertelyden til barnet forsvant da de prøvde å sette meg på drypp for å få i gang fødselen, men de holdt på med dryppet i 13 timer da før noe skjedde. TING TAR TID.. Jeg fikk skrekken og er livredd for at det samme skal skje igjen. Legen min trodde ikke det var noe problem og få ks, men det er dessverre ikke legen min som bestemmer.. Jeg gruer meg og sover nesten ikke om natten. Er det noen som har noe tips? Er det noen som vet hva man blir spurt om på sånne møter og om man må ha mange gjennom svangerskapet??

dette var veldig godt å høre, kan jeg spørre hvordan du ordnet deg timen til samtalen ? Jeg har gått til gaiajordmor for angsten og hun sa jeg skulle snakke med legen min, og be (fast)legen min sende et brev til ullevål med forespørsel om time til samtale vedrørende ks.

Hvordan ordnet du timen ?

Takk for innlegget ditt, jeg gruer meg fælt til samtalen :( Gaiajordmødrene sier at ks nok er best for meg, har hatt et helvete med denne angsten nå, og det eneste som "roer" meg noenlunde ned er tanken på ks. Håper dette går bra !

Til Enjente m EnJente!

Jeg går til kontroller hos fastlegen min, bruker ikke jordmor, det gjorde jeg ikke forrige gang eller. Da jeg tok opp mine tanker og problemer forrige kontroll, skrev hun henvisning til det aktuelle sykehuset sånn at jeg skal få time til samtale. Ta det opp med fastlegen din du, tror ikke jordmor får gjort det. Eneste som roer meg også er tanken på ks.

Lykke til..:)

Hos meg var det jm som henviste meg til samtale på sykehuset. Måtte igjennom flere runder før jeg tilslutt fikk det som jeg ville.

Min forslag er : Ikke gi dere !!! De gir seg tilslutt hvis du ikke viker eller nøler.

Selv ble jeg bedt om å forklare hva angsten min gikk ut på, måtte så til samtale for snakke om forrige fødsel og evt. alternativer denne gang, da ejg etter dette fremdeles ønsket KS fikk jeg det uten probblemer.

Skal ha mitt om 14 dager, 12 dager før termin.

Klem

Annonse

Hei, var GAIA jordmor involvert først? Jeg skal til fastlegen på fredag og få henne til å sende henvisning til gaiajordmor på Ullevål ang at jeg vil ha keisersnitt. Hun har gjort det en gang før for meg, og da ringte gaiajordmoren meg opp igjen og var veldig hyggelig. Men, jeg mistet dessverrre den gangen før jeg kom så langt som til samtale. Håper det går like greit for meg å få innvilget. Har en traumatisk fødsel bak meg. Du kan vel ikke nevne navn på legen her, men gi meg et hint kanskje - mann eller kvinne, ung/gammel etc så kanskje jeg kan prøve å peile meg inn på denne. Riktig lykke til med deg!!!

Hei, jeg bare kontaktet sykehuset selv, og snakket med en gaiajordmor, kan jo si såpass at etternavnet hennes begynner med bokstaven S :)

Iallefall er de alle like flinke, så en gaiajordmor er vel en gaiajordmor ! Gaiajordmoren sa til meg at jeg skulle få fastlegen min til å ordne meg samtale med legen på sykehuset for ks. Så etter flere timer hos gaiajm, har jeg nå vært hos legen idag, og ba fastlegen min om å sende forespørsel om samtale vedr/ ks for meg til sykehuset. Som hun gjorde idag, så nå får jeg bare vente å se om jeg får svar, eller når jeg får time :)

Håper det går bra for deg også !!!! Noe mer du lurer på så er det bare å spørre :)

Så du og hadde et "kult" møte med stavanger sykehus??

Da jeg var gravid så hadde jeg sterk fødselsangst. Jordmor sendte meg til sykehuset for samtale. Denne jordmoren på sykehuset sa at det går ikke ann å bare bestemme seg for keisersnitt, og så ramset hun opp alle ulemper med keisersnitt og alle fordeler med fødsel. Ble lovet epidural og at de tok hensyn, bare jeg skrev en lapp og tok med til fødsel. Jeg gråt da jeg satt inne hos henne. Etter hvert vente jeg meg til tanken på vanlig fødsel, men, etter 35 timer, hvorav 9 timer med pressrier (stoppet på 8 cm) fikk jeg, omsider, av en lege som ikke hadde meg som pasient, innvilget keisersnitt. Epiduralen virka ikkje heller, og jeg fikk en spydig kommentar fra en anestesilege da jeg skulle på operasjonsbordet og var beg.å bli nummen i bena (omsider) , hun sa: Åhja, så nå begynner epiduralen å virke (var en bisk og ironisk tone). Dustå. På ettersamtalen så sa jeg til legen at jeg ville ha keisersnitt neste gang, da sa han at det går ikke ann å bestille det. Kom til samtale når du har vært på ultralyd. Hvis vi gir etter for keisersnitt så er det ingen kvinner som vil prøve vanlig fødsel. For ein tog. Han innrømte at de gjorde en del feil underveis da jeg skulle føde barnet. Neste gang gir jeg meg ikke før jeg får innvilga keisersnitt, ikke tale om.

• 2 uker senere...

Lykke til:)

Håper det går bra for deg og at du ikke må kjempe like mye som jeg har gjort....måtte grine meg til ks ennå jeg veit det er for trangt...!!!

skjønner ikke hvorfor man på liv og død skal prøve å føde vaginalt når oddsa er så små for å klare det, bedre med planlagt ks da ville nå jeg tro.

Hei

Jeg er også livredd for å føde vaginalt, har fortrengt det så godt som mulig, men her om dagen fikk jeg plutselige rier og ble lagt inn på sykehuse. ( det var da 5 uker til termin) Riene ga seg og jeg ble sendt hjem. Da merket jeg hvor utrolig redd jeg var, tanken på å føde fikk meg helt i panikk. Når jeg kom hjem tenkte jeg at nå må jeg snakke med jordmoren min om dette. Så på tirsdag skal jeg ta det opp med henne. Jeg gruer meg veldig, redd for at hu n ikke skal ta meg på alvor. Grunnen til at jeg er så redd for å føde er at jeg har en bror meg hjerneskade etter en fødsel. Håper hun henviser meg til samtale på sykehuset, har fått plass på riksen. Noen som kan komme med noen råd om hvordan jeg skal starte denne samtalen. Har gått igjenom den i hode i snart 9mnd nå.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...