Gå til innhold

kommer helsesøster hjem til deg etter fødsel??

Anbefalte innlegg

en bekjent sa at hun kommer hjem til deg uforberett for å se hvordan vi har det hjemme.sa også at vi måtte ha minst to soverom for at leiligheten skulle være godkjent som hjem for en baby.

kommer hun til å melde oss til barneværnet om hun finner det rotete?vi har sovealkove i stua og skal bruke tak vugge til babyen for å spare plass.vi skal flytte,men ikke ennå....

om hun kommer en av de første mnd.er det jo godt mulig det er noe rot hjemme etter som alt er nytt og energien sikkert ikke er på topp.

vi har ikke råd til noen to roms her i oslo i alle fall....

Fortsetter under...

Vet ikke åssen det er i Oslo, men her jeg bor kom helsesøstera ca ni-ti dager etter fødsel, men hun ringte og gjorde avtale om hjemmebesøk først. Kan aldri tro de kommer uanmeldt. De er ikke barnevernet... Syns det var kjekt at de kom, hadde mange spørsmål vi fikk svar på. Lykke til!

Ja, her kommer i alle fall helsesøster på besøk. Det er frivillig, og hun ringer først. Hun ga klar beskjed om at det ikke var for å sjekke, men bare for at jeg skulle ha en å snakke med hvis jeg hadde spm. Hun sa og at vi ikke skulle bry oss om det var litt rotet - hun hadde full forståelse for det.

Så jeg tror du kan ta det helt med ro!

Jeg har aldri hørt at de kommer uforbredt, men det er noen som får hjemmebesøk. Men de feste kommuner har ikke tid til dette, så sist gikk jeg til jordmor/helsesøster. De kommer vel heller ikke for å skjekke hvordan du har det hjemme direkte, men hvordan det går med deg og barnet.

Men det er jo sikkert ikke noen lurt om alt ser helt unormalt rotete og møkkete ut, da vil de sikkert sette en finger på det.

Men vanlig kommer de ikke for å se etter slik der det ikke er mistanke til noen begymring for omsorgsvikt og annet.

Var dette en venn eller?? Høres ut som vedkommede vil skremme deg/være ekkel. Eller så er det en persom som av en eller annen grunn her vært i barnevernets fokus selv..

Det finnes ingen regler om antall soverom som gjør det tillatt å bli mor, slapp helt av.

Det er sant at helsesøster kommer, men ikke uforberedt, dere avtaler. Og du kan selvfølgelig takke nei. Hun kommer for å hjelpe deg, svare på ting du lurer på og gi gode råd og tips. Tror hun er ganske vant til rot...

Ikke bekymre deg du, men gled deg til råd fra ei som har peiling.

Du trenger ikke å engste deg! Helsestasjon gir et frivillig tilbud om hjemmebesøk, mest fordi de tilbyr sine tjenester og kanskje mest av alt en samtale om hvordan dere har det som nybakte foreldre.

De ser jo selvfølgelig også hvordan en har det også, men vanlig rot og kanskje noen hybelkaniner har vel alle?! To soverom er ikke nødvendig, hvis det hadde vært grunn til å melde til barnevernet, hadde de nok blitt enda mer sprengt ift sin kapasietet enn det de er fra før.

Jeg delte soverom med sønnen min til han var seks år, og slik er det mange som har det. Helsesøstre oppfordrer også gjerne til å samsove eller ha barnet inne på ditt soverom det første året:-)

Annonse

Her kjem faktisk jordmor på heimebesøk. Og kan ikkje tenke meg at ho kjem uannmeldt. Har iallefall ikkje hørt om det. Når vi fekk nr 1 for 1,5 år sia, budde vi i Bergen. Der er det ikkje vanlig med heimebesøk, man kjem heller på helsestasjonen.

Annonse

Kan ikke helt se for meg at det venninna di sier er sant. Tenk på alle familiehyblene for studenter, de har da nesten aldri mer enn ett soverom? Men man blir ikke fratatt barnet likevel. Nei, dette tror eg som sagt bare er sprøyt.

Det må være litt av en "drama-queen" som har sagt dette til deg !!!

Her i Kr.Sand kommer helsesøster på hjemmebesøk, men hun ringte noen dager i forveien. Mannen min var også hjemme da helsesøster var her, og han spurte (av ren nyskjerrighet) om de kom på hjemmebesøk for å "kontrollere", men det er IKKE tilfelle. Min helsesøster sa at hun hadde opplevd EN gang at en overnervøs mor hadde vist henne rundt i leiligheten for å vise hvor "ordentlig" hun hadde det... Men dette var en mor som var vant med å ha kontakt med barnevernet.....

Det er kjempekoselig å ha besøk av helsesøster. Hun var hos oss i nesten to timer, og vi pratet om alt fra fødsel til baby-ting osv.osv.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...