Gå til innhold

Båtliv :-) Mest til dere med barn allerede..

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å være ute i båt. Har tenkt til å fortsette med det selvom det nå er familieforøkelse på gang. Lurer i den forbindelse på om noen har erfaring med redningsvest eller lignende til de aller minste? Hvor gammel må bayen være før han får egen vest? Og hvor får man tak i sånne vester?

Fortsetter under...

Vi har robåt på hytta og forsøkte å forhøre oss om redningsvest da gutten var 6 måneder. fikk da beskjed om at redningsvest fantes, men ikke var anbefalt, for hvis barnet faller i vannet, så har det så liten kropsmasse at det ikke klarer å holde på varmen i mange minuttene. Så de anbefalte ikke så små barn i situasjoner der de ville trengt redningsvest. Det er en grunn til at vannet i badekaret skal være 37 C når man bader småbarn.

Derfor er det vel avhengig av hva/hvor man skal. 30 grader i vannet er vel ikke noe problem (men da er ofte lufttemperaturen og varmeutslett et problem)

Norsk skjærgård med 15-16 C i vannet vil raskt kunne bli et problem..

Men noen reiser jo på jord-omseiling i permisjonstiden, så det er vel bare snakk om hvilke risikoer man vil ta.

Jeg velger boxette (det diskuteres sikkereten med det) og lar barnet sove på eget rom selvom det er 0,007% farligere enn å sove i egen seng på vårt rom. (fare for krybbedød) Jeg kan ikke sitte å se på barnet hele natten, jeg er nødt til å sove selv!

Noe av det vannskeligste med å bli foreldre var å lære seg til å ta sjansen. for at barnet skal lære å gå, må jeg tørre å slippe ham, så han får prøvd seg selv, det betyr blåmerker, hyling og en lykkelig gutt som til slutt løper av gårde...

-så: Hvor viktig er det å seile i år?

Lykke til og god tur!!

Gjest Frantic

Det finnes redningsvester for så små også, og de fleste båtbutikker og sportsbutikker med redningsvester har eller kan skaffe de minste str. Vi var en mnd i Thailand når vår eldste var 8 mnd gammel, og vi hadde da med redningsvest til han siden vi kom til å bruke båt noen steder. Fungerte utmerket, og heldigivs får jeg jo si fikk han ikke brukt den i sjøen, men han var iallefall sikret noe :-)

Kjæresten og jeg har tenkt oss på båttur i sommer - i fjor var vi ute en måned i strekk. I år kommer det jo an på når babyen kommer, men vi drar et par uker etter fødselen, og blir borte så lenge vi kan. Vi har tresnekke. Kommer selvsagt til å ligge i land om det er mye bølger, og tar den tiden vi trenger.

Babyvest får man kjøpt på sportsforretninger, på XXL er det billig. Babyen skal slippe å ha den på, men den skal ligge i umiddelbar nærhet om noe skulle skje. Jeg tror det skjer flere ulykker i trafikken enn på sjøen, og synes ikke det er noen risiko i å ha med babyen i båt. (Selvsagt spørs det hvilken båt det er, da!)

Annonse

Her er det båt som gjelder i ferien... Når vi hadde baby i bag brukte vi sånn flyte sak... husker ikke navnet.. Men gikk så fort som mulig over til vest.. fungerer helt greit.. Brukte den ikke hele tiden, men utendørs over i lettbåt osv.

God tur..

Vet ikke hvordan det er andre steder, men her i tønsberg får man leid redningsvester på brannstasjonen for en symbolks summ. Det gjorde jeg med førstemann da han var baby, for de legger jo så fort på seg og vestene for helt nyfødte kan man ikke bruke mer enn max en sesong.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...