Gå til innhold

info til coladrikkere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

her er litt info jeg fikk fra min jordmor.

Jeg spurte ang. benskjørhet, siden min mor har det. Og da spurte hun med en gang om min mor drakk mye cola. Noe hun gjør og har gjort i alle år (hjelper ikke om det er light). Og da sa hun at det er antagelig grunnen til hennes benskjørhet. Det er forsket mye på dette. Og man har funnet ut at cola drikking er en sterk årsak.

Hun var liksom så forbauset over gravide som spør om alt kan spise og ikke spise, men så drikker de cola, noe som vi ikke vet hva er, men om du heller det på sement blir det hull i sementen, og legger du en tann i colaen så forvinner den, og dette drikker vi!

Heldigvis liker jeg ikke cola, og er ikke spes. glad i brus, så det slipper jeg å tenke på iallefall.

Dette er ment som info altså, jeg tror ikke litt cola innimellom gjør noe, det er vel snakk om store mengder her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det visste jeg ikke. Jeg elsker cola, men begrenser inntaket nå i graviditeten pga koffeinet, men da tror jeg at jeg tar solo neste gang jeg skal ha brus. Takk for info!

Men tror ikke cola har lov å selge det uten å skrive alt hva den inneholder lenger, det var tidligere (da den inneholdt litt kokain..!!)

Skrevet

Jeg har sluttet helt å drikke brus...til nød et glass en lørdagskveld, det er også like mye for at grunnen til at det fødes så mange store barn i dag er for at mor drikker så mye brus og får i seg så mye sukker.

Men jeg kan også si at jeg har aldri drukket mye brus, så det er ikke noe savn..:)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Takk for info om dette.. vistnok er det slik at hvis du drikker en 1/2 L. med melk, og litt senere drikker 1 liten cola, så har stoffene (kaffeinen) i colaen neutralisert calciumet i melken.. altså du er like langt.. all caffeinholdig drikke gjør dette, "stjeler" liksom all calciumet som vi trøkker i oss. Røyking bidrar også til at calciumet ikke blir tatt opp. Så røyking og coladrikkeing kan føre til benskjørhet og er ikke bra for noen (kvinner spesielt) gravide eller ei!

Skrevet

Tror ikke det at cola har lav pH er det som er farlig (bortsett fra for tennene, selvfølgelig), dette gjelder like mye appelsinjuice og annen syrlig drikke. Syreforholdene i magen er uansett like surt som cola, så det er vel heller sukkerinnholdet som er det verste med brus generelt. Jeg er helt enig med deg at det er mengden som teller, men det er nok veldig få som ikke er klar over at store mengder brus ikke er særlig sunt, hverken for tenner eller vekt. Dette gjelder jo også alle, gravide eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...