Gå til innhold

Hvordan få orden på diare`en?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hvor gammel er barnet?

når min sønn på 6 mnd (5 mnd da) hadde diare, fikk han smake noen teskjeer youghurt med blåbær ett par ganger til dagen, fikk beskjed om at dette var godt for magen av helsesøster, og han ble bra i magen. ellers hørte jeg at å koke saft på blåbær (frossne/ferske) skal være bra, å gi noen teskjeer med det noen ganger til dagen...

det er så mangen råd ute å går..

Jenta mi var på god vei til å bli uttørket da hun var 7 mnd. Hun hadde da influensa, rs-virus, falsk krypp (bare 1 døgn), og rotavirus (diare i 10 dager). Hun var innlagt på sykehuset i en uke og lå med sonde i 5 døgn. På sonden fikk hun mye morsmelk, velling av ris og blåbærsaft, blåbærsaft, og blåbær biola. Det viktigste er at du får i babyen din nok væske, samme hva det er! Hvis det er rotavirus så varer det vanligvis ikke lenger enn 8 dager.

Å ja, dette lyder kjent! Stakkars dere begge to, det er slitsomt. Særlig hvis hun bæsjer mye om natta også.

ammer du? hvor gammel er hun, og er hun generelt i god form?

min baby hadde diare i 3 uker når hyn var 4,5 mnd. Det man er redd for er uttørking. legen sa at så lenge jeg ammet, hun hadde flere våte bleier om dagen (sjekk om bleiene er store foran også, i tillegg til diarefuktigheten) og huden ikke "mister spensten" var det ikke noe mer jeg skulle gjøre. Han anbefalte ikke blåbær eller noe sånt så lenge hun fikk nok veske gjennom melken og virket i god form generelt. Ellers lot jeg henne ligge på stuegulvet med rumpa bar en halvtime to ganger om dagen (med masse håndklær osv. for å ta imot uhell), da gikk sårheten over.

Jeg vet ikke om hun hadde et virus eller hva det var, men jeg forsjøkte å tenke etter om det var noe jeg spiste som hadde endret seg rundt det tidspunktet diareen startet. Kuttet ut litt forskjellige ting. N¨r jeg kuttet ut min daglige porsjon musli med tørket frukt gikk diareen over. det kan være tilfeldig, men jeg har ikke ønsket å gjeninnføre muslien for å sjekke...jenta ble mye blidere etter at diareen gikk over, så det har nok vært en påkjenning for henne (selv om allmenntilstanden hele tiden har vært god, har hun begynt å le mye mer igjen.)

Du kan jo tenke igjennom hva du spiser, kanskje det er noe du kan kutte ut som vil hjelpe? Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...