ApriIbaby Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Lille har fire tenner oppe og det samme nede. Han har siklet og gnagd en stund og jeg trodde det var hjørnetenner på vei. Når jeg så kikket så det absolut ut som om det var jekslene som var kommet lengst, og det ble i grunnen bekreftet i går da en av jekslene brøt igjennom. Ser ut som de tre andre er rett under huden også. Hjørnetennene ser ikke ut til å komme med det første. Er dette vanlig rekkefølge,da?
annikent Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 De første jekslene kommer stortsett alltid før hjørnetennene : ) Jeg ser ikke noe til jekslene på tulla mi enda, men så har hun ikke fått den fjerde tanna nede heller.....
ApriIbaby Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2006 Takk for svar. Jeg søkte litt rundt før jeg så svaret ditt og fant dette om tenner og tannutvikling: 6-7 måneder Først kommer de to midterste tennene i undermunnen, etterfulgt av fortennene i overmunnen. Du kan se det på gommene til barnet når tennene er i ferd med å dukke opp. Da blir de gjerne litt ruglete, og mørke. Når de endelig dukker frem ser de ut som to bitte små riskorn. Barnet kan få lett feber og bli småirritabel og sover gjerne ikke så godt når det skjer. 8 måneder Tennene ved siden av de første dukker opp både oppe og nede. Mange opplever at barnet sikler ekstra mye og har en sterk trang til å bite på ting på grunn av at tennene kommer. En kald bitering og kaldt vann å drikke kan lindre dette ubehaget. Hvis barnet blir ekstra urolig og sutrete kan en paracet for barn være en utvei, men spør gjerne helsesøster først 10-14 måneder De første jekslene dukker opp. En på hver side, både oppe og nede. Fremveksten av tenner medfører ofte at barna får røde prikker eller et eksemaktig utslett i kinnene. Dette er helt ufarlgi, og forsvinner av seg selv. Men det er viktig å smøre kinnene med en god krem, f.eks. Locobase eller Unguentum, slik at huden ikke sprekker. 16-20 måneder Mellomrommet mellom de fire fortennene og de første jekslene fylles av hjørnetenner både oppe og nede. Forhåpentligvis har du begynt å pusse barnets tenner regelmessig for lenge siden. Allerede fra de første tennene dukker opp skal du pusse barnets tenner. Bruk fluortannkrem med 0,1 prosent fluor og en myk tannbørste beregnet på barn. 24-30 måneder Et nytt sett med jeksler vokser frem bakerst i munnen. Fremvekst av tenner kan også merkes på at barnet gjerne mister lysten på å spise fast føde. Grovrødskiver og knekkebrød kan da med fordel erstattes med havregrøt, loff og andre myke ting som er lett å tygge. Det er ikke uvanlig at barnet har fyllt tre år før alle tennene er på plass. Tennene kommer når de er klare, helt uavhengig av barnets øvrige vekst, helse og kosthold.
vb-76 Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Så morsom oversikt du har her.. hehe ;-) Så det er sånn det skulle vært altså, tenner allerede ved 6 mnd!! Er ikke det veldig tidlig da??
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 Kjempefin oversikt ja:) Lillegutt fikk sine første tenner allerede ved 6mnd alderen. Nå har han 12 tenner,fire fortenner oppe og nede,og 4 første jekslene er kommet frem=)
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 30. mai 2006 #6 Skrevet 30. mai 2006 Eg trodde et øyblikk at hjørnetennene skulle komme først, men nå er det jekslene som er kjempe hovne. Kjempe grei oversikt. Takk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå