Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi målte gutten våres på 3,8 år i helgen (spikret opp en høydemåler tavle med mulighet for bilder osv til minsten, og da ville eldstemann selv måle seg også) og da endte han opp på 109-110 cm! Dobbeltsjekket og målte med tommestokken også bare for å være sikker, jeg synes det er utrolig høyt for en 3 åring?? Han har vært høy hele veien da, unntatt da han var nyfødt, var 84 cm på 1 års kontrollen, 96 cm på 2 års kontrollen og 104 cm på 3 års kontrollen. Vekten hans står til høyden så han ser ikke pinglete ut. Jeg skjønner bare ikke hvor han har det i fra. Jeg er bitte litt høyere enn snittet, pappen bitte litt lavere og resten av familien er lave til normalt høye. Andre som har vært borti noe sånt før? Kommer han til å ende opp som nesten 2 meter høy tror dere?

Fortsetter under...

Satt å tenkte på det samme her om dagen. Min gutt var nå 105cm høy (akkurat 3år). Har strekt seg 10cm siden han var 2år (95cm). Ser man på størrelsene i barneklær er str92 ca 2år og str98 ca 3år, altså 6cm forskjell. Høye er nok guttene våre. I vår familie er dette normalhøyde da.(sa mamma) Stopper å vokse ved konfirmasjonsalderen, ska du se...! Brødnene mine var like høye som små og endte på ca 193cm!

Vel, en forventer ikke veksthopp før rundt konfirmasjonsalder igjen...

Første 2 årene vokser de mye og finner sin kurve. Så følger de normalt sett denne kurven frem til puberteten inntreffer.

Sjelden unger får veksthopp fra 2 års alder frem til puberteten....

Får en puberteten tidlig, da henetr de andre ungene igjen høyden til den med tidlig pubertet. Får man pubertet sent, kan den ungen som får pubertet sent vokse de andre inn igjen, eller bli høyere enn dem.

Så høyden kommer mye an på når puberteten inntreffer.

Tidlig pubertete lav-normal høyde

Sen pubertet normal- høy høyde.

Min gutt er forholdsvis liten, var 87 cm. når han var 2,2 år. og 93 cm når han var 2,9 år. Håper jo han strekker seg da.....

Ja det er stor forskjell. Lillebroren er ikke stor, tvert i mot er han bitte litt liten. Han nærmer seg 2 år nå og har fortsatt ikke nådd igjen samme høyde som det storebroren var på sin 1 års kontroll... Men, han tar ikke sin mangel på høyde som noe hinder virker det som, han durer frem som en liten bulldoser og er råsterk og knalltøff, er ikke redd for å angripe sin ca 35 cm høyere bror om han mener det er på sin plass, hehe...

Ja de fleste har en vekstspurt i og etter komfirmasjonstiden, men enkelte er også ferdig utvokst da, som hos oss. (fra innlegger lenger opp)

Mange har og en vekstspurt i 6 årsalderen, også kalt den "lille puperteten". Det går no i røkk og napp hele tia...

Vi har "store venner" med "små barn" og "små venner" med "store barn", men de fleste ender vel som sine foreldre:)

Måtte bare si det...

Annonse

hm. tror ikke dette er normalt, nei. spørs om dere får byttet han inn igjen på høydegarantien. hehe.

vi har også noen sånne lumske høy-gen som har sneket seg inn i familien på begge sider, noe som har resultert i laaange barn ved fødsel og videre i livet. kan til trøst si at det kan jo være kjekt med en som rekker opp til ting siden dere er så små ;) hehe.

lykke til med langemann :) klem fra 1.78

• 1 måned senere...

Dette går i rykk og napp.

Gutten vår var laang ved fødsel, vokste normalt helt til året fra 2 til 3 da vokste han ikke en enest millimeter. mens fra han begynte på skolen i fjor høst til sommerferien gjekk han fra str 116 til 134 i klær!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...