Gå til innhold

Seteleie - Oppdatering

Anbefalte innlegg

Ser på en tråd tidligere her inne at vi er ganske mange som har/hadde

babyen i seteleie. (Fødsel mai,,juni,,juli)

Hva med en oppdatering.

Hva valgte/velger vi: Setefødsel eller ks?

Hva blir vi anbefalt ved kontroll på sykehus?

(Ser her er det ulik praksis)

Selv er jeg i uke 35+4. Var på ul på fredag hvor lillegutt fremdeles ligger

i seteleie. Skal til jordmor litt senere i dag. Er ikke komfortabel med

setefødsel, men liker heller ikke tanken på ks. Er ikke lett dette...

Det beste er jo om lillegutt snur seg.

Hva tenker/valgte dere jenter?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5188403-seteleie-oppdatering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å forsøke akupunktur for å snu den lille? Det fungerte fantastisk for vår del etter kun én behandling i uke 36, og resulterte i en normal hodefødsel. Sjekk ut artikkel om dette: http://home.online.no/~o-graf/vending.htm

Lykke til :o)

Med førstemann forsøkte jeg vending. Ubehagelig, vondt og misslykket. Fikk selv velge keisersnitt eller setefødsel etter kontroll av hodemål ved røndtgen. Valgte keisersnitt. Etter at jeg hadde bestemt meg sa legen at han var lettet over det. Selv hadde han en gang opplevd at en setefødsel gikk galt, og det var det tristeste han hadde vært med på. Keisersnittet var en flott og trygg måte å føde på. Kom meg raskt etterpå (fikk en liten gutt). Neste gang satt også barnet i seteleie. Jeg nektet snuingsforsøk. Da jenta fortsatte med å sitte i steleie ble det enda ett keisersnitt. Dette var også en positiv opplevelse.

Er nå i uke 25 med nr.3 som også er en jente i følge UL. Kjenner bare spark nedover denne gangen også, så jeg har nok en livmorfasong der barna foretrekker å sitte. Denne gangen blir det uansett keisersnitt (pga. to fra før), men det blir jo interessant å se om det faktisk er et seteleie. Jeg er imponert over dere som velger å føde vaginalt, og flott å høre om de som får en fin fødsel uansett leie.

Men keisersnitt er også en utrolig flott opplevelse når alt er planlagt og går rolig for seg. Smerter er det etterpå, men absolutt ikke overveldende.

Lykke til uansett hva dere velger.

Hei,

Vi har valgt keisersnitt som skal utføres den 20. juni på Ullevål (termin 29. juni). Det som for oss ble det avgjørende for valget var:

- tøff fødsel sist (hodeleie)

- dette barnet er større enn gjennomsnittet

- venner med dårlige setefødselerfaringer

- venner med gode keisersnitterfaringer

Hadde egentlig ikke inntrykket av at de ville anbefale noe ved Ullevål, valget var helt og holdent vårt. Vi var ikke særlig i tvil, hadde liksom en magefølelse som var veldig klar.

Prøvde 2 behandlinger hos akupunktør forrige uke, men det har foreløpig ikke funket. Fikk masse kynnere, og følte meg kvalm og uvel etterpå.

Veldig rart å ha en dato, og vi har nå nedtelling og gleder oss masse!! Har liksom blitt innstilt på keisersnitt, så det er nesten så jeg håper at nurket nå ikke finner på å snu seg. Men man må vel være forberedet på alt!!

Lykke til alle sammen uansett hva dere velger!!

Annonse

Det er seteleie fortsatt her gitt. Hadde det med nr en også og valgte KS da. Blir det denne gangen også, venter på brev fra Ahus i disse dager (termin om to uker på torsdag). Hadde en veldig bra opplevelse av KS sist, men hadde virkelig håpet på hodeleie denne gangen, vel akk nei den gang ei. Vurderte lenge setefødsel, men til syvende og sist ombestemte jeg meg.

Forsøkte akupunktur forrige uke, men deet var ikke vellykket for meg, poden er og blir i "godstolen" og har nok ingen planer om å endr på det.

Uansett om dere velger setefødsel eller KS ønsker jeg dere alle lykke til!

Da begynner d meste å falle på plass her hos oss. Var på sykehuset i dag. Tok røntgen og målene mine var veldig gode. Sankket mye om setefødsel. Helt til legen tok ul... Jenta mi har lagt seg på tvers, og d blir littegrann vanskelig å føde ryggen først...:-) Såååå gode var ikke måla mine. Så ingen vei utenom ks for vår del. Nå må vi bare vente i spenning på en dato. To uker til termin i dag.

Forresten kan jeg legge til at vending ikke blir særlig mye praktisert på Ahus. Iallefall ikke av den legen. Hun gjør det konsekvent ikke.

Hei jeg slenger meg på her. Var på UL igår, og fikk konstatert at lille petronella ligger m rumpa ned :-( Jeg er i uke 35.2. Hun har litt under en uke å snu seg på, og jeg skal til ny UL den 12. Jeg har jo mest lyst at hun skal snu seg, og at jeg får føde vanlig, vet ikke om jeg tør seteleie. Fikk bekreftet at jeg ikke har en veldig stor baby, men likevel, jeg er ikke spesielt stor jeg heller. Ble veldig mye tanker og følelser for meg nå rundt dette, og jeg sitter her og leser alt jeg kan for evt å forbrede meg på den avgjørelsen jeg må ta hvis hun fortsetter å ligge med rumpa ned.

Får se det positive i det, og det er jo det at jeg vet dette på forhånd, og at det ikke kommer som en overraskelse den dagen det hele starter....:-)

Lykke til dere andre og, klemmer fra meg

Var på UL på termindato (to dager siden) og fikk bekreftet at babyen ligger i seteleie. Ble umiddelbart tatt sendt til røntgen for å sjekk om bekkenet mitt er stort nok til å klare en vaginal fødsel. Det var visst det (så lenge ikke babyen legger på seg så mye mer), og det virket ikke som om KS var noe alternativ (ble ikke nevnt av noen ihvertfall).

Går nå og venter og venter, og føler vel at jeg må ta ting etterhvert som de kommer..., selvom det surrer flere tanker rundt i hodet nå.

Det ble keisersnitt på oss. Ingen valg. For stort barn og keisersnitt sist gjorde visst konklusjonen enkel. Dette var i Fredrikstad.

Ble tatt 01.06. (skulle egentlig blitt operert 31.5., men en sykepleier ga meg en feil sprøyte og utsatte dermed operasjonen i 10 timer). Termin var 06.06.

jeg er bare i uke 29 enda, men min ligger og fremdeles i seteleie....Jeg kommer til å ta ks om jeg må velge. jeg tok ks sist pga komplikasjoner og det gikk veldig bra. meeeen, jeg hadde vanvittig vontd i en uke etterpå..pga det man kaller luftsmerter...Seteleie er ikke aktuellt for min del. jeg har to veninner som har mistet i seteleie, og en veninne av min søster fikk en hjerneskadet datter fordi legene ikke fikk henne fort nok ut. så jeg har helt skrekken for sf.

Men jeg hadde jo håpt at hun snudde seg så jeg kunne fått en normal fødsel...får bare krysse fingrene :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...