Gjest econia Skrevet 28. mai 2006 #1 Skrevet 28. mai 2006 Fikk en liten dysmatur gutt i slutten av januar. Han har stortsett kun fått mme, men drev med pumping i starten. Så begynte han å virke sulten, men dakk ikke opp alt. Da begynte vi med toer melk, han drikker ikke opp, men drikker masse og ofte, og virker sulten temelig raskt etter mat. Stapper hele hånda inn. Vi tenker han kan umulig være sulten, men prøver alt, han hyler, og tar halve flasker igjen. Er magen mindre enn behovet, er systemet og han mer moden enn størrelsen tilsier. Nå har han begynt å sove mye også, sparer han på energien. Er det i andre sin erfaring slik at premature begynner med mat tidligere, jeg vet ikke om vi klarer å bremse han med kun å ta melk mye lenger. Han er 4+5 mnd og snat 5 kg. Det kan jo være tenner som gjør at han gråter mye også. Han legger veldig fint på seg. Vet ikke om hs kan nok om dette og premature og dysmature. Hva er deres erfaring.
Anonym ;) Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Hei Hvor prematur er gutten din? Hvor stor/liten var han ved fødsel? Tøtta mi som er født på halloween i fjor, 2 måneder for tidlig ble født meget dysmatur. 40cm og vel usle 1200g 2 dager etter ks. Genrelt sett skal premature begynne med mat, dvs grøt og purrer, sånn cirka fire måneder etter termindato. Samme er det toer mme også. Altså 4 måneder etter termindato. Tøtta mi endra også plutselig sånn helt uten videre sovemønster da hun hadde passert fire måneder ukorrigert. Plutselig sov hun fra 23 til nesten 9, og det gjør hun enda....... Siden han er fire måneder nå, _kan_ det absolutt være tannebisser på gang?? Sett noen kuler i munnen? Grønn bærsj? Eller sikler til den store gullmedalje? HS i midtbyen i Trondheim som jeg tilhører kan heldigvis masse om slike småttiser, og det er jeg virkelig glad for
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Jeg ville nok snakket med HS. Tross alt kan de ganske mye om babyer på et generelt grunnlag, om de ikke har så stor erfaring med premature. Uansett så ville jeg ventet til han hvertfall var 4 måneder etter termin (du sier ikke noe om alder her???). Hvis han spiser lite og ofte, kan det være fordi magen ikke er så godt utviklet ennå. At han ikke klarer å spise så masse på en gang, men fordøyer maten fort? Tar sin tid før magen og tarmene kommer skikkelig i gang. Og barn vokser når de sover - så kanskje han er inne i en vokseperiode? Jeg hadde ei som skulle bare sove rundt 3-3,5 måneders alderen (etter termin ja) - og i løpet av 1 måned hadde hun gått fra noen og 50 cm til 62! Vi brukte str.50 i klær veldig lenge, men hoppet rett og slett over str.56. Pia mi er nå straks 4 måneder etter termin, men skal i alle fall vente en måned til før jeg gir henne litt grøt. Mest fordi hun virker veldig godt fornøyd med bare melk ennå.
lovebaby Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Du kan nok trygt begynne med litt grøt til gutten din, han har fått mat i magen sinn fra januar. Jeg hadde gjort det, for man skal ikke ta mat etter termin dato lærte jeg på sykehuset. Jeg begynte med grøt da min datter var 6 mnd. Men det skader ikke og prate med hs Lykke til
Gjest econia Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 Han var født i midten av januar i år, så han er 4 måneder og en uke nå. Han var nede i 1500 g, og født 6 uke for tidlig, så det var ikke så mye at han var for tidlig, som det var a han var liten. Nå er han 5 kg, rekner jeg med skal veie i dag. Så han har gått fra 2 percentilen til 9percentilen sa de forgoe gang. :-) Jeg har også forstått de slik at med mat gjelder kronologisk alder og ikke korrigert, fordi det komme an på hvor lenge tarmene har vært i bruk som den over her. Men de er jo tydelig at mange har fått beskjed på at her bør en bruke fra termin. Men jeg vet jo det er best å vente så lenge som mulig, og antar han har hatt økedøgn. Jeg tror også flaske barn har det, de vet jo ikke at de ikke behøver det :-)
Anonym ;) Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 .....jeg spurte spesialbarnelege Harald Dahlen på St. Olav vdr. mat. Det var han som var med og tok i mot henne, og som var legen hennes under hele sykehusoppholdet og som jeg har vært tilbake til på rutinekontroll, og i følge han skal slike småttiser få mat etter termindatoen sin, så jeg regner med at jeg har fått det rette svaret.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 Våres lege sa at de skal gå utifra fødsel og ikke termin, men man må jo se ann barnet sitt også. Det er vi mødre som kjenner barnet vårt best og hvis vi har en intusjon om at det er for tidlig så hører vi på den.
Gjest econia Skrevet 1. juni 2006 #8 Skrevet 1. juni 2006 Takk for svar alle sammen .-) Vi venter litt til tenker jeg, han har roa seg nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå