Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en nydelig liten gutt for 3 uker siden. Han som nesten alle andre babyer, synes det er veldig godt å sove.... Når vi da har besøk av gamle tanter eller er ute treffer andre bekjente som ikke er småbarns foreldre - så får vi alltid det samme spørsmålet.... Er han snill?

Nå lurer jeg på.... når en baby er våken og kanskje den griner litt, er han/hun ulydig da?

Er dette er uttrykk som kun forekommer på vestlandet? eller er det et vanlig spørsmål som forekommer i hele Norge?.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig tror jeg (her på østlandet), og det irriterer meg grønn!! Jeg svarer alltid, ja - "selvfølgelig er hun snill, alle babyer er snille - men det hender hun skriker fordi det er noe som plager henne"

Så får kanskje den som bruker det uttrykket tenkt seg om? Barn skriker da for all del ikke for å plage folk og være slemme! :)

Nei, revolusjon, damer! Alle babyer er vel snille...?

Skrevet

Får samme spørsmålet ofte.. Bor i Asker, så er nok over hele landet....

Jeg svarer alltid ja jeg... Hun er 7uker gammel, og selvfølgelig gråter hun innimellom. Sutrete på kvelden er hun og. Men hun er enkel å tolke, smiler masse og spiser og sover som hun skal.... Så jeg synes hun er snill....

Litt enig i at det er et rart spørsmål, for hvis hun hadde hatt kollikk, hadde hun vært slem da??? Jeg mener at babyer ikke kan være slemme... Det må vel heller bli enkle eller vanskelige...

Skrevet

vestlandet her også, og jeg har hørt uttrykket tusen ganger... som om en 3 uker gammel baby er ulydig liksom.. "rolig" er vel kanskje et bedre ord..en baby som sover mye er rolig av seg mens en baby som er mye våken, gjerne er mer urolig..

Skrevet

Er et rart uttrykk, skal være enig i det, men jeg gidder ærlig talt ikke å henge meg opp i det. Kan hende det kommer av "å være snill og grei" og da kan jeg på en måte forstå det litt mer i hvertfall.

Men jo: Alle babyer er da snille! Og skjønne små skapninger :o)

Skrevet

har også fått det spørsmålet (sørlandet) så det er vel nok så vanelig. jeg har spurt hva de mener med snill og da sier stort sett alle om de sover greit. jeg iriterrer meg også over de som spør om det, en baby er da ikke slem må jo få si fra om det er noe som plager dem

Skrevet

Også vanlig i Trøndelag. Vår første hadde kolikk, så vi måtte svare at hun ikke var snill...

Skrevet

får å det spørsmålet.. bruker å spørre tilbake: "finnes det slemme babyer da??" babyen min har hatt kolikk, men er jo så klart snill.. har bare hatt vondt i magen.. egentlig et merkelig spørsmål..

Skrevet

Må skrive under på denne jeg også ;0) Nei det finnes ikke slemme babyer, ikke vanskelige heller, synest nå jeg da... Men rolige babyer, urolige babyer, babyer som sover lite og babyer som sover mye finnes... Egentlig et skikkelig teit uttrykk!

Skrevet

Kaster meg på her jeg også. Dette har mammaen min alltid vært irritert på, hun fikk også spørsmålet da jeg var liten. Og hun svarte som mange andre her. Selvfølgelig er babyen snill. Det må vel gå an å spørre om de sover godt om natta eller er rolige...... Har aldri sett en slem baby jeg. Bor på østlandet og her spørres det hele tiden om dette ja.....

Finnes ingen slemme smågull nei.

Skrevet

Her (Trondheim) spørres det også om hvorvidt babyen er snill eller ikke...svarer alltid ja jeg ;)

Såklart er babyer snille, om de så hyler og gråter og surver hele natta, som min har hatt en tendens til, så ER det ikke for å være slem :D (greit å huske i nattens mulm og mørke, når ungen hyler og ingenting hjelper...hehe)

Skrevet

Det er et dumt ord å bruke siden ingen babyer er slemme! Men de som spør lurer kansje egentlig på om babyen er lett å ha med å gjøre og fornøyd med livet. Alle babyer er forskjellige og sønnen min er av den typen som alltid er blid, de få gangene han gråter så er det virkelig noe i veien. Men et vennepar har en baby som gråter og surver nesten hele tiden for den minste ting så de har det ikke like lett. Det er nok det de mener når de spør men de burde da kansje stille sp.målet annerledes.

Skrevet

Enda en Asker jente her og... har fått det spørsmålet "ørten" ganger. (da særlig av de litt eldre) og må si meg enig med resten av gjengen her.. Joda, gullet er snilt hun- hun gråter jo stort sett bare når hun har en "grunn" til det.. Tror ei heller at små babyer kan være slemme.. Skulle tatt seg ut neste gang jeg fikk det spørsmålet om jeg skulle si at neida, min 6 uker gamle baby er skikkelig slem hun gråter fordi hun har vondt...

Skrevet

Jeg blir like irritert hver gang jeg får dette spm! Syns det er et upassende spøsmål - og spesielt når det ble stilt kort tid etter fødselen og hormonene spruter.

Så klart gullet er snill! Hun gjør jo bare sitt beste for å si ifra når noe ikke er som det skal - sulten, trøtt, lei eller bare kosesyk.

Skjønner jo hva man legger i det, men..

Jeg svarer alltid: Selvfølgelig er hun snill!! Og gir tydelig uttrykk for at jeg ikke liker formuleringen av det spørsmålet. Mamma bare ler av meg, og erter meg litt med det.. men hun har jo heller aldri stilt det spm da :)

Skrevet

Har dere ikke værre ting å henge dere påå i da jenter??

Ikke rart det er krig i verden sier no jeg..........uh.....

Skrevet

Det er det dummaste spørsmålet mammaer får!! Eg har alltid svart Alle babyar er vel snille! Vorte litt paff viss eg hadde svart; Nei, han er kjempe slem, for han skriker...??

Ein annan tåpeleg ting; (Eldre barn) Han/Ho er flink til å ete...!! Barnet som stadig høyrer at det ikkje er flink til å ete, høyrer jo egt berre at "Eg er ikkje flink"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...