små Skrevet 28. mai 2006 #1 Skrevet 28. mai 2006 4 uker siden jeg fødte, og jeg har ikke hatt såre brystvorter i det hele tatt..nå de siste dagene er de blitt skikkelig sår:S Smører med purelan, og lar de tørke før jeg tar på meg bh igjen..Er det andre råd? Ammer jeg feil nå siden de plutselig er såre? Hmm, tror ike jeg gjør det noe anderledes enn jeg har gjort..
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #2 Skrevet 28. mai 2006 Jeg smørte med unguentum m, som jeg fikk på føden. Slipper å vaske av før du ammer. Pleide bare å smøre på en del, og ha på ett ammeinnlegg i bh en. Ventet ikke til det tørket.
små Skrevet 28. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2006 jeg lar brystvorta tørk først, så smører jeg på..hehe, skrev det motsatt:P
Gjest Skrevet 28. mai 2006 #4 Skrevet 28. mai 2006 jeg har fått nå 3 mnd etter lillegutt ble født. De begynte plutselig å sprekke, tørke ut så nå smører jeg igjen, ble helt bra med avent sin salve.
Lilleh Skrevet 28. mai 2006 #5 Skrevet 28. mai 2006 Hvordan såre er de da? Åpne sår? Er de hvite på tuppen, som om at de er tomme for blod? Da er det visst et eller annet "syndrom" som gjør at det er krampetrekninger i de små blodkarene, og for noen hjelper kalde/varme omslag, drikke sort te, evt kontakte lege for det fins visst et legemiddel mot dette også.. Sopp? Det syns ikke nødvendigvis, men er fryktelig vondt! Da må du til med mycostatinkur på deg og babyen.. Hvis det ikke er sopp, kan du prøve å smøre med morsmelk og ha på albueskjell... Hos meg kommer og går disse vondtene på brystvortene, og spesielt på den ene som fikk litt hard medfart de første dagene. Nå er ho 3 1/2 mnd, og sugeteknikken vel på plass - likevel, av og til gjør det bare vondt..
KaMa Skrevet 28. mai 2006 #6 Skrevet 28. mai 2006 Jeg ble tipset om å bare smøre på mm og la lufttørke. Det funket over all forventning, og har ikke hatt problemer siden. Pjokken er inne i sin 10'ende uke nå, og jeg fullammer. Lykke til :-)
Holmehippie Skrevet 28. mai 2006 #7 Skrevet 28. mai 2006 Jeg leste i en babybok (husker ikke hvilken) at dersom man ikke har hatt såre brystvorter, og så plutselig får det, er det mye sannsynlig at det er sopp. Spør helsestasjonen i morgen!
små Skrevet 28. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2006 Takker for svar. De er bare såre..oh helt innerst på selvevorten er det litt "åpent"..ikke veldig åpent da...hmm, sprekt er bedre.. Skal på helsestajonen i morra, så da spør jeg der jeg:)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #9 Skrevet 28. mai 2006 Sopp tenker jeg på. Hva slags ammeinnlegg bruker du? Noen er for tette og da kan man bli sår
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 28. mai 2006 #10 Skrevet 28. mai 2006 Hei Jeg har det samme nå. Det viste seg at hun har trøske (sopp) i munnen, dermed har mine bryster fått det. Fått utskrevet Mycostatin fra legen som både hun og jeg skal ta. Det hjelper!!!
små Skrevet 28. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2006 Takker for svar. Anonym: Bruker natusan sine..er de for tette? Skal heldigvis til helsestasjon i morra, så får høre med de:)
minou Skrevet 29. mai 2006 #12 Skrevet 29. mai 2006 kan du bruke en teklype. Ta en sånn klype av metall som man lager te i løsvekt i. brekk av selve klypen, og du har to "skåler". Etter amming smører du brystvorten med morsmelk, setter på skålen og tar på BH'en igjen. Da får brystvorten masse luft og får lov til å strutte og bli frisk. En risiko med albueskjell er nettopp sopp. Teklypene hjelper ikke hvis det er sopp du har fått. Men hvis du er sår av andre grunner, kan det gjøre underverker på få dager. Ellers gjør du lurt i å la brystvorten tørke FØR du tar på purelan, hvis den ikke gjør det kan du risikere å gjøre vondt verre. Det som snakkes om i et av de andre innleggene her, om at brystvorten blir hvit, heter Renault syndrom ( omtales også som vasospasmer) og det høres ikke ut som det er det du har. Uansett, vasospasmer blir også mye verre hvis man har såre brystvorte av andre årsaker (som sopp eller dårlig sugetak). Og her snakker jeg av egen erfaring...jeg kunne knapt gå ut av huset i vinter pga vasospasmer (kommer når det er kaldt), men det gle kjempemye bedre når jeg fikk orden på sugetaket. Jeg opplever at sårheten kommer og går ettersom datteren min øker melkemengden eller ikke. Når jeg har for lite melk for henne, suger hun kraftigere og "biter" med gommene...da får jeg vondt noen dager til jeg har fått mere melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå