Randi A Skrevet 28. mai 2006 #1 Skrevet 28. mai 2006 Hanna er 2 år og tre mnd. I snart ett år nå har hun klatret ut av seng og det har vært ok. I de siste tida har hun ikke villet lagt seg. Står opp hele tiden og holder det gående i 2-3 timer... Er det noen som har gode råd? I kveld hadde jeg på henne sele slik at hun ikke skal komme seg løs, men hun bare hyler og hyler, og vi blir mer og mer fortvilet. Vi trenger virkelig gode råd!
Stirra ner 32+5 Skrevet 28. mai 2006 #2 Skrevet 28. mai 2006 Jeg ville ihvertfall ikke tatt på henne sele eller holdt henne "fanget" på rommet på andre måter. Det tror jeg kun fører til usikkerhet og frykt hos henne. Hva med å roe henne ned, synge osv til hun er skikkelig trøtt, og så si god natt? Hvis hun står opp, så gjør du det samme igjen. Si at hun må ligge litt alene, at du passer på henne og skal komme inn igjen snart. Og så drøyer du litt etter litt å komme inn. Verdt et forsøk?
Randi A Skrevet 28. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2006 Jeg er selv pedagog og vet at det nok skal mer til før et barn skal bli utrygg og få traumer av å bli festet fast. Dessuten er hun vant med det fra barnehagen, der fester de henne til vogna for at hun ikke skal klatre ut. Når det gjelder å få henne trøtt, så bruker vi vel ca 30-45 min hver kveld på synging og lesing. Og etter hele dager ute i frisk luft og full aktivitet ville nok de fleste barn ha sovnet på halvparten så mye tid. I dag har vi for eksempel vært ute på sykkeltur og lekt i huska og sklia, ridd på hest og lekt med naboene. En ganske aktiv dag... storesøstra sovna før det hadde gått 5 min. Så du forstår kanskje at vi er ganske så fortvilt. Og bare n ting til: slen løsner vi selvfølgelig når hun sovner! :-)
Stirra ner 32+5 Skrevet 28. mai 2006 #4 Skrevet 28. mai 2006 Ok. Syntes bare det hørtes dumt ut, siden du sa hun skrek og skrek med selen på... Jeg er ikke pedagog, men ville ikke ha brukt sele. Da har jeg ikke flere råd, beklager.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #5 Skrevet 28. mai 2006 Jeg har også hatt barn som har vært vanskelig å legge. Her er noen ting som har hjulpet oss. Ligger hun i sprinkelseng enda? Hvis ikke kan du prøve å legge henne i "stor" seng. Gutten min ble roligere når han fikk stor seng. Har dere lyset på? Kanskje hun er mørkredd. Det er begge barna mine, så de har et nattlys på om natten. Jeg sang også til barna mine, men de ville ikke sove etter det. Det var akkurat som om de rakk å våkne litt om jeg gjorde det. Så jeg må si god natt og nesten skynne meg ut av rommet. Det er veldig koselig å synge eller lese eventyr for dem, så jeg gjør det i sofaen før de legger seg. Musikk eller eventyr cd hører også barna på. Men ikke hver dag. Vil ikke at de skal være avhengige av det. Også har døren stått på gløtt noen ganger også. Og det siste jeg spør om før de legger seg er om de vil ha vann. Alt dette har hjulpet til oss og kanskje mere Men bare for å få tilbake rutinene. Etterhvert så har jeg kuttet ned på noe. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #6 Skrevet 28. mai 2006 Du sier dere har gjort masse så hun burde være kjempetrett, kan det være for mye opplegg? Her er det bare problemer med legging når det har vært for mye inntrykk på dagtid og spesiellt hvis vi ikke har et par timer til å roe ned. Vi har alltid hatt bad som siste post før legging så rett i seng. Tidligere sang vi bare mens nå får han ligge med en bok i 5-10 minutter før vi kommer inn, slukker lyset, synger to sanger og går ut. Heldige er vi selvfølgelig som har enkel legging men vi ser også på venner av oss at de med familier med opplegg hele tiden strever mest med legging.
gerdliv Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 Kanskje hun er som jenta vår? Hun er to år og vil ikke legge seg til å sove. Hun har alltid vært flink til å roe seg og sovne selv (vi bruker ca 3 minutter på rommet hennes etter tannpuss og nattstell), men nå er det slutt på det. Vi legger henne kl 19 som vi alltid har gjort, men vi forventer ikke lenger at hun skal sove med en gang. Vi lar henne leke og "herje" i senga alene ganske lenge etter at hun er lagt. Hvis det går opp mot en time, går vi opp og prøver på nytt å overtale henne til å legge seg og sove. Vanligvis roer hun seg og legger seg til i løpet av ca 30-45 minutter. Hun synger og snakker med bamsen sin, "leser" bøker og kikker i vinduet. Det virker som om hun har behov for å bearbeide dagen sin og slappe litt av for seg selv. Jeg var akkurat lik som barn, og heldigvis har jeg foreldre som husker godt. Vi spurte henne rett og slett om hun ville ha noen bøker å lese i, og det sa hun ja til. Det var det som skulle til hos oss: fred og ro, og et par morsomme bøker. Det nytter ikke å legge henne senere, hun strekker bare kvelden tilsvarende. Det kan hende at det bare er vi som er litt underlige av oss, men jeg tenkte at jeg kunne jo tipse deg om en løsning som er litt uortodoks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå