Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...av folk som alltid skal vite hva babyen min vil/ trenger når hun gråter!!!!! "Hun er sulten" "hun har vondt i magen" osv osv

Av og til så gråter babyer uten å ha noen spesiell grunn for det!!! Lev med det!!! Ååååå, blir så sint. Går jo ikke an å være på besøk uten å få prakka på seg dårlig samvittighet fordi man ikke stikker puppen i munnen på den lille hver gang hun gråter!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og fremmede folk som man knapt kjenner spør: Har du fortsatt bryst til han?" Det har vel ikke de noe med..

Skrevet

"Hva er dette for en baby, da?".....bare fordi det kom et lite knirk!!!

Skrevet

Så enig... er lei av mennesker som sier: "stakkers liten , får du ikke mat av mammaen din du da?" hver gang hun lager litt lyd.

Det er vi som kjenner babyen vår best, og vet hva den trenger.

Skrevet

Min baby har "alltid" vondt i magen eller er sulten når hun gråter i følge svigerfamilien min..

Det er fordi vi sleit med amminga den første tiden, og de ikke skjønte hvorfor jeg gadd det... det gjorde jo ikke de, og da ble alt så mye bedre.

Føler at jeg blir "ankaget" hver gang frøkna gråter fordi jeg ammer, enten får ho for lite mat eller så har jeg spist noe ho ikke har tålt..

*sukk*

Skrevet

Sånn hadde jeg det også... Hun hadde liksom vondt i magen hver gang hun skreik.. også fikk jeg hele tiden høre "hva har du spist nå?"..

Skikkelig irriterende..

Jeg tok det opp med helsesøster og sa at jeg stadig fikk dårlig samvittighet når hun gråter.. måtte tenke gjennom hva jeg hadde spist osv.. HS sa at jeg skulle si ifra til de som sa dette at det var svært lite sannsynlighet for at det var noe jeg hadde spist som var årsaken til at baby gråter... Babyer må da få lov til å gråte uten at vi skal analysere hvorfor hver gang...

Jeg sa ifra - og nå er det ingen som har noen meninger lenger! (ihvertfall ikke som jeg hører)

Skrevet

Jeg er så møkka drittlei av svigermor som mener alt vi gjør med barnet vårt en "tull", og at hun vet mye bedre og vi burde høre på henne fordi hun har TROSS alt oppdratt to barn! (hun røkte under svangerskapet og hele barnas oppvekst, i bil og hus...såKLART hun vet best...*host*)

Kjenner jeg blir så provosert at jeg ikke har lyst til å besøke henne i det hele tatt. Nå bor hun et par timer unna da, så vi slipper heldigvis unna både langvarige og hyppige besøk.

Nå sist kunne hun fortelle meg hva slags "forbanna tull" (sitat...) det var at vi ikke vil kjøre et sted 5 1/2 time unna med barnet vårt for å delta i en konfirmasjon. Mannen min drar alene istedet, vi syns det blir langt å reise med lite barn.

Jeg blir sprøøø...hun har oppdratt sine barn, nå er det vår tur...!

Skrevet

JA fy det er jeg også møkka lei av! Å noe jeg har reagert på etter at gutten min ble født i januar, er at ALLE damer rundt meg, både de jeg kjenner godt, og de jeg omtrent aldri har snakket med, spør meg om jeg ammer, fortsatt ammer, har nok melk!! Greit nok at de jeg kjenner godt spør, men altså, jeg har fått de spørsmåla fra så mange som jeg nesten ikke kjenner. Det er jo helt utrolig hvor fokusert alle damer er på det da. < <. Ja, ja. Er sikkert ikke for å være slemme. Men gud..det har da ikke ukjente folk noe med.

Skrevet

januar-mamma: ja er ikke det der RART? At alle plutselig har rett til (eller tror de har) å spørre deg om hvorvidt du ammer/har nok melk eller ei?? Selv en gammel arbeidskollega jeg traff på (mann i 50-årene) spurte om det, som om det var en helt selvfølgelig del av samtalen :D

Skrevet

Enig til tider...

Når babyen knirker så er det vondt i magen...

eller når folk seier til babyen "vil du ha litt pupp hos mamma no" e ikkje det eg som skal bestemme når barnet skal få pupp

ÅÅÅ no e du sikkert tørst lille venn.

etter babyen har spist graut,no e du tørstig...

Du må ikkje gjere sånn og sånn. kan ikkje vi få prøve det ut sjølv.

no er det vår tur til å oppdra vårt barn.

ÅÅÅ no blir babyen bortskjemt, hallo er det og ta barnet sitt opp å gjere dei bortskjemt???

Skrevet

Husker ein gang gullet grein da eg sku legge han. Eg var inne i rommet,gjekk og sang rundt i rommet. det var ikkje skriking,berre smågrining. han var overtrøtt og fant ikkje søvn. det gjekk 10 min og han var ikkje sovna enda..

da kom svigermor inn og overtok, satte seg ned og sang til han.

dette irriterte meg.........

da ødelagte ho det eg holdt på med.......

Kunne i vert fall spurd om det var greit......

Skrevet

Min mor mener babyen skriker for at jeg gir henne for ofte mat! Og det selv om hun ikke har peiling på når babyen sist fikk mat eller noe! Mener alltid det er for at magen ikke får ro.. Det er jeg dritt lei! Hun får meg liksom så usikker når hun holder på sånn! Men skjønner ikke hvordan hun idetheletatt mener at hun vet!! Maser om det hele tiden. Ser liksom stygt på meg når jeg skal gi henne mat..

Skrevet

Det er jo anbefalt at man skal gi så ofte barnet vil ha, gjerne hver halve time om behovet er der...

Stol på deg selv du, du vet best for deg og ditt barn!

Bare det at du blir usikker og føler deg utrygg i matsituasjonen kan jo hindre melkeflyten, som igjen gjør at det blir mindre melk - og dermed må du gi oftere..

Ring en ammehjelper og be mor di om å snakke med dem :)

Skrevet

hi hi kjenner igjen frustrasjonene :-) hvordan kan andre vite bedre enn meg hva lillegull vil, når det er jeg som tilbringer 24/7 sammen med henne? babyer er forskjellige og uansett hvor mange man har oppdratt selv, er det mor/far som vil kjenne sin egen baby best.

jeg blir skikkelig sur på alle forståsegpåere som skal fortelle meg/ insinuere at jeg tar feil (og de har rett) ang min egen datter, når det tross alt er ting jeg har lært gjennom døgnkontinuerlig prøving og feiling i mange måneder.

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Skrevet

Dersom du vil se reaksjon, bør du finne en mor til et kolikk-barn. Når barnet begynner å gråte, spør du "kan det være noe du har spist". Vær forberedt på å sette ny pers på 60-meter like etter å ha stillt spørsmålet...

Skrevet

eller som en venninne av meg sa da lillegull, som var ekstremt sensitiv for alt jeg spiste de første 4 mnd, fikk i seg noe hun absolutt ikke tålte da vi var hos venner og jeg ikke hadde full kontroll viste det seg på alle ingrediensene: "du overreagerer ikke litt nå da?" da jeg prøvde å trøste lille venn som skrek nok til å knuse glass og lyspærer ....

aaaaaaaaaaaaarrrghhhh

Skrevet

Ja, jeg slenger meg for for å få ut litt damp.. Herregud, alle små barn har ikke vondt i magen når de skriker! Vi var på hyttetur, gullemor ble overtrøtt, og ALLE tantene mine skulle bysse og bære - så at baby fikk panikk og ble livredd av alle ukjente som luktet rart og bar henne annerledes. Hun hylte!

Vi tok hun ut av situasjonen, jeg og sambo gikk inn på et soverom, fikk roet hun, og lagt hun til puppen etter en halv time. Da vi gikk hørte jeg farmor 'har hun nok melk til henne da?" (som om melkespreng og dobbelthake og michelin-lår på baby tyder på utsulting??)

Da vi kom ut igjen spør ALLE, neimen - stakkar, det var mageknip ja?!

-Nei sier jeg, hun ble stressa av alle de nye menneskene som skulle 'hjelpe'.

-Nei, det var nok mageknip ja, svarer de.- Jeg så det på hun.

-GREIT! SÅ VAR DET MAGEKNIP DA! ( SHUT IT!!!) tenkte jeg...

Heldigvis har jeg mamma på mitt 'lag'! ;)

Puhh... Hihi :)

Skrevet

Og det om at alle spør om du ammer? DET er rart det.. Var i konfirmasjon og alle sitter rundt og venter på servering, og en 'sviger'tante spør om noe over bordet fra litt avstand, som jeg ikke hørte.-Unnskyld? Jeg hørte ikke hva du sa, sier jeg.

-"Jeg sa - HAR DU MAT TIL HENNE SELV ELLER!??!!" OG nikker mot puppene mine.

"-EEhh.. Ja, joa, det går fint det..." *lett rødmende*

Så personlig, så 'min business' - Noen folk må lære seg å holde truten igjen..

Skrevet

Usj, ja dette med "fremmede" tanter og slikt som skal bære og bysse og herje er slitsomt. De mener det jo såklart bare godt, men jeg får totalt noia når de bærer og herjer, og ungen hyyyyyler, og de "bærende" bare sier "såså, det går så bra så", når jeg sier jeg skal ta henne.

Som om det var DE jeg tenkte på??

Takke meg til folk som forstår at når babyen skriker, så er det mamma eller pappa som er flinkest til å trøste.

Jeg har også fått et par hevede øyenbryn av svigermor første (og foreløpig eneste...) gangen vi var det på helgebesøk og lillemor skulle legge seg. Det var en periode hvor hun hylte i alt fra 15-45 minutter før hun sovnet, rimelig slitsomt kan man si. Men samboeren min var der sammen med henne hele tiden, bysset og sang og roet henne ned, og fikk henne alltid til å sovne.

Den første kvelden gikk det 10 minutt, før svigermor så på meg med hevede øyenbryn og lurte på om ikke Guro skulle sovne snart?? ("Å jo, er det bare å si det til henne kanskje, så sovner hun?? Det hadde vi ikke tenkt på") Hun er av den gamle skolen som mener unger skal ligge og brøle seg i søvn "fordi det styrker lungene"...Guro var 3 mnd på dette tidspunktet.

I tillegg til at jeg var teit som ikke fikk ungen min til å sovne etter 10 minutt eller lot henne ligge og gråte alene (på et mørkt fremmed rom...rimelig uaktuelt!), var jeg visst også ganske håpløs som lot samboeren min ta seg av leggingen. Det er jo en damejobb liksom.

Uff.

*blåse ut*

(men man BLIR møkka drittlei!)

Skrevet

Såååååååå utrolig godt å høre at jeg ikke er den eneste som blir gal av dette!!!!! Har trodd at det bare var meg som var overfølsom...

Hva feiler det folk da? Hvorfor kan vilt fremmede folk finne på å blande seg i hvordan puppestellet mitt fungerer???? Og ikke minst at alle vet ha babyen vil til enhver tid, spesielt svigermor er ekspert på å blande seg, orker ikke engang å ta tlf når jeg ser at hun ringer, hvis småtten lager en lyd mens hun er på tråden, bare spyr hun ut teorier om hva som feiler han, skal på ferie til svigers 14 dager i sommer, jippi...

Jeg lover å ALDRI blande meg i andres ammegreier eller andre babygreier, hvis jeg ikke blir spurt!

Skrevet

Så fint dette ikke er klubb, hvor jeg er eneste medlem!!!!

Her igården har vi stort sett snille og forståelsesfulle besteforeldre på begge sider, som er enig i at mamma og pappa vet best. Men så var det disse grandtantene, da...... I say no more!!!

Og vilt fremmede på t-banen som stikker hånda si nedi vogna og sier "stakars liten, er du sulten?" hvis lillegull er litt urolig. LIGG UNNA UNGEN MIN!!! Skikkelig ekkelt når fremmede "peller" på babyen min! Jeg vet ikke hvor hendene dems har vært. Hvor får man kjøpt sånn "rør meg ikke"-hjerte????

Skrevet

Jeg tror kanskje svigermødre er spesielt ille i dette tilfelle, man tåler kanskje litt mer av sin egen mor..?

Jeg får hele tiden kommentarer på at den lille spiser jo heeeele tiden, og at hun ihvertfall får vondt i magen hvis hun er overmett (for det er jo derfor babyen skriker selvfølgelig).Helt tåpelig, men jeg prøver bare å tenke på at det tross alt er årtier siden hun hadde baby og at folk tross alt glemmer rimelig fort...Det var til og med ikke særlig vondt å føde på den tiden :-))

Skrevet

...og ikke hadde man morgenkvalme og bekkenløsning heller!!!

Skrevet

Men er det ikke herlig.. Da besteforeldre, tanter, grandtanter osv... har prøvd å trøste og finne årsak til gråten... at den lille roer seg med en gang den får komme i mammas armer :) :) :)

Jeg DIGGER det!! Det er en av godene ved å være mamma syns jeg.. Jeg ler en litt hånlig latter inni meg da gitt.. hihihihihihihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...