Gå til innhold

Må jeg ta ferie når jeg er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har spurt både trygdekontoret og arbeidsgiver, men ingen har svar på det..

Saken er at jeg har vært sykemeldt hele året, og kommer til å være det til jeg begynner med svangerskapspermisjon. Har kontrakt på et postkontor ut august, hvor jeg har en 100% vikarstilling. Deretter går jeg tilbake til min gamle stilling på et annet postkontor, som deltidsansatt. Nå er jeg 100 % sykemeldt og får jo lønn som vanlig, og når jeg tar ut sv.sk.perm får jeg jo også like mye utbetalt. Jeg får utbetalt både lønn og feriepenger i juni fordi jeg bare er vikar, og ikke skal jobbe hele året på det postkontoret jeg nå "jobber" på. Derfor vil jeg ikke få såkalt "lønnet ferie", og blir i så fall å gå uten inntekt dersom jeg skal ta ferie. Det har jeg ikke råd til!!! Jeg venter tvillinger tross alt, og må bruke feriepengene på utstyr.

Søstera mi mente at det var slik at jeg hadde krav på ferie, og arbeidsgiveren min hadde krav på at jeg tok ferie.. er det noen som vet???

Sorry at innlegget ble litt langt..

Fortsetter under...

Men når må jeg ta den hvis jeg har den tilgode? Arb.giveren min snakket noe om at ferien ble utbetalt i penger istedet, eller noe sånt.. Hva betyr det? Er litt forvirret jeg...

Og på skjemaet for fødselsperm sto det "når skal du ha ferie". Det virker liksom så selvsagt at jeg skal ha ferie....

snakk med jm om dette.anbefaler deg å søke om svangerskapspenger.det er det samme som sykepenger bare at de bytter navn.det kan du få så fremst arbgiver ikke kan tilrettelegge jobben for deg.jeg hadde stillingsnedgang nå og fikk beskjed fra trygdekontoret at det skulle ikke ha noe å si,skal ha den stillingspst jeg hadde da jeg ble sm og til permisjonen var over.

Takk. :) Mulig at hun vet mer, ja. Det tenkte jeg ikke på. Har allerede søkt om sv.sk.penger. Fikk avslag, fordi legen bare hadde skrevet på sm-skjemaet at jeg er sykemeldt av plager som bekkenløsning osv. Han hadde heller aldri hørt om sv.sk.penger, og skjønte ikke vitsen. Gidda heller ikke å sette seg inn i hva det gjalt da jeg ba han. Hvis man skal få sv.sk.penger må det være fare for beibiene at jeg fortsetter i jobben.. Og det må være hjemlet i lov, osv.. Er jo forresten også derfor jeg er sm, men det er jo litt sent å bevise nå, når ikke legen har skrevet alt han skulle.. Var ikke så lett som jeg trodde, nei....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...