Gå til innhold

Motstridende råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt om disse kjerringrådene for å unngå revning under fødsel. Det blir jo anbefalt å smøre seg inn med jordnøttolje og "utvide" åpningen...Men på den annen side anbefales jo knipeøvelser for å unngå uønsket skvetting både før og etter fødsel..Hvordan kan man klare begge deler da? Kniping og utviding samtidig høres ikke logisk ut...

Videoannonse
Annonse
Gjest Frantic
Skrevet

Ja du sier noe der.... Jeg har hverken tøyd eller smurt meg med noe i de to forrige svangerskapene, og har ikke fått annet enn små overflatiske rifter og "skrubbsår" som bare trengte noen få sting. Kommer ikke til å gjøre noe annet enn å knipe denne gangen heller - det er iallefall viktig! Forstod det ikke helt med førstemann, men ser viktigheten av det når en venter sin andre eller tredje.....

Lykke til!

Skrevet

Når du kniper, trener du hele bekkenbunnen slik at den blir fastere. Dette for å forebygge bl.a. framfall av livmor og inkontinensproblemer. Tror ikke det skader å smøre seg selv om du kniper, jeg kniper så ofte jeg kommer på det, og skal begynne å smøre meg nærmere fødselen.

Skrevet

du smører jo ikke bekkenbunnsmuskulaturen da:-) når du smører så tøyer du i åpningen slik at du ikke skal revne så lett og myker opp mellomkjøttet mellom åpningen frem og bak. så du kan trygt smøre uten å bekymre deg!

Skrevet

Min jordmor, som også jobber på fødeavdelingen, sier at det har mye for seg om man smører og utvider mellomkjøttet før fødsel. Hun og de andre jordmødrene på føden ser stor forskjell på de som gjør det og de som ikke gjør det. I verste fall kan man jo sprekke hele veien bak til rompehullet, og det er nok ikke godt. Jordmoren min anbefalte å smøre med en olje på mellomkjøttet samt inn i sjeden og dra litt bakover mot rumpa for å tøye ut dette området - man blir bare mer elastisk og ikke videre. Man bør tøye i ca 3 minutter men i omganger - hver gang til det gjør litt vondt forklarte hun meg. Sett opp benet på badkaret og ta tak bakifra - hvis ikke sambo/mannen din melder seg frivillig.... Jeg foredrar å gjøre dette selv... Håper på å revne denne gangen, sist ble jeg "bare" klippt å det var ikke noen behagelig opplevelse i ettertid.... Slet lenge med stingene...

Håper dette kan være til noen hjelp for noen!!

Skrevet

takk for detaljert forklaring om hvordan man skal smøre. Jeg har smørt overfladisk uten å ta i.... Nå skal det nok bli endringer på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...