Gå til innhold

Vogn og babybilsete på fly.

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har nettopp kjøpt oss ny vogn og bilsete, og kommer til å fly mye det kommende året siden vi bort i utlandet mens familiene våre er spredt rundt i Norge. I den sammenheng lurer jeg på om det er noen med erfaring/tips i sammenheng med å ha med vogn og bilsete på fly.

Vi har kjøpt en quinny med dreami bag og denne kan klappes ganske godt sammen og må helt sikkert sjekkes inn som bagasje. Håper vi får pakket den inn i plast på flyplassen og at den ikke får alt for mange harde støt (vet at flyplassansatte behandler bagasje litt i røffeste laget).

Så er det maxi cosi bilsetet da. Hadde håpet at vi får dette med oss som håndbagasje (noen som har fått det?). Vet jo at bilseter tåler så lite før de blir ødelagt og ikke ofte man kan se på det at det har vært utsatt for støt som kan ødelegge setet. Er det noen som vet hvordan man kan sjekke at det er i orden i tilfelle vi blir nødt til å sjekke det inn som bagasje?

Ellers, noen gode tips om hvordan reise med vogn/bilsete?

Blir veldig takknemmelig for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5179778-vogn-og-babybilsete-p%C3%A5-fly/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å reise med vogn er stort sett ikke noe problem. Den sjekkes inn som spesialbegasje. SAS har slike plastposer, men det er ikke mange utenlandske selskaper som har det.

Hvis dere flyr en del av turen med SAS er det lurt å ta vare på posen. Den har to teipstrimler. Bruk bare den ene så kan dere bruke den andre på neste fly.

Bilstol får man stort sett ikke ta med seg inn i kabinen. Hvis det er ledige plasser kan man ofte smiske seg til det likevel. Det er slitsomt å skulle ha ungen på fanget hele turen. Å ha den i håndbagasjehylla tror jeg ikke det er plass til uansett.

Har reist med vogn og barn, men ikke med bilsete.

Noen små tips:

- Veldig greit med bæresæle til babyen slik at man har armene fri til alt det andre man skal gjøre. Man leverer jo fra seg vognen ganske lenge før man skal fly, og det er veldig få flyselskaper som har vogn til utlån...

- Spar på plasten du får når du flyr med SAS. Mange flyselskaper tar seg godt betalt for plast til å pakke inn vognen med, og da er det surt å ha kastet plast som kunne fungert utmerket. Vi opplevde det bl.a på Island.

- Sjekk alltid godt vognens tilstand når du får den igjen, og nøl ikke med å si ifra dersom den triller skjevt, har fått skader ol.

Jeg vet jo ikke så mye om dette, men bor i utlandet selv.

Min nieses vogn ble helt hærpa på flyet, men den var gammel og litt skrøpelig (det var derfor de valgte å bruke den, ikke den nye, på tur) så det kan jo ha vært like mye derfor.

Bilstol vet jeg ikke noe om, men jeg kan forestille meg at dersom du flyr med sånne serviceinnstilte selskaper som f.eks Widerøe, så får du lov å ha den med inn på flyet. Jeg har i hvert fall vært vitne til at foretningsreisende får lov å ta med fire-fem små kolli (to flightbager+pc+++) når flyene ikke har vært så fulle. De har sånn cargorom inne på flyet der flyvertinnene har sine ting og der er det ofte plass.

Samtidig vet jeg også at da vi skulle hjem til jul fikk vi beskjed på forhånd om at det var innskjerpet på håndbagasje og at dersom vi handlet på taxfree måtte vi kunne få plass til det i håndbagasjen vår.

Ergo: Jeg tror det med å ta med inn på flyet avhenger av plass, rett og slett. Derfor lønner det seg sikkert å ta en tlf til selskapet på forhånd og få vite hva som gjelder.

Vi kommer til å ha et bilsete i Norge og ikke her, fordi vi ikke har bil. Hvis dere kommer til å reise mye, kan jo det være smart. Ellers vet jeg også at man kan få leie seter noen steder.

Vi har også familie spredt rundt omkring så jeg har undersøkt endel om dette (selv om gullet ikke engang er kommet ennå) ;)

Noen synes det er greit med både bilstol og bag på fly, men det vet du jo aldri på forhånd, så sjekk ut dette og hold dem til hva du har blitt lovet. De forskjellige selskapene har også muligheter får å låne krybber til baby, men dette må bestilles i god tid så du er sikker på å få det. Har du alt ditt på det tørre og krybben ikke dukker opp så er det jo bare å forlange å få med seg bag eller sete inn...

Jaja...lett skal det nå ikke være jaffal ;)

Lykke til =)

Hei igjen og takk for mange informative svar.

Vi kommer til å reise med SAS denne første gangen og kommer derfor til å ta vare på denne plastikken siden mange av dere anbefaler det. Vurderte å kjøpe en stor rull med bobleplast for å surre rundt bilsetet men kanskje denne plasten man får på flyplassen er god nok.

Vi har heller ikke bil her vi bor, men siden vi kommer til å veksle på å reise til sør- og nord-Norge må vi nok alltid ta med bilsete ned hit imellom Norgesturene våre.

Første flytur blir nå på torsdag (med baby i magen), så det blir spennende å se hvordan det går å drasse rundt på alt utstyret.

Takk igjen :-)

Annonse

heihei, når d gjelder vogn når man skal å besøke familie så kan det vel hende at de har en på loftet som de kan sette klar til låning når de vet at dere kommer? riktignok hvis dere ikke har mellomlandinger hvor d kan bliforsinkelser m.m

Joda, det er sikkert et godt poeng det. Nå har det seg sånn at vi kommer til å være i Norge i ca 1 mnd etter fødselen og jeg har veldig lyst til å bruke min splitter nye vogn som jeg hentet i går ;) Men, for kortere helgeturer har du helt rett i at det nok er mye mer praktisk å låne seg en vogn.

hei.jeg er en flyplassansatt...

ja det er kansje noe i det at vi baggaen får litt tøff behandling,MEN en kjennsgjerning er at dere passasjerer fyller kofferter og stapper i dem det meste for å ha minst mulig baggage og da blir jo vekta der etter.....

så når alle tenker slik så syns jeg synd på den nederste kofferten...det er faktisk bedre å ha en bag el koffert for mye enn å få det ødelagt.

ang bilstol:er det plass i flyet så tror jeg ikke at det er noe problem å få den inn i flyet og sette den i ett sete.

ikke pakk vognbaggen full av alt mulig slags ting,for den tåler jo ikke så mange kg.

Hei, flyvertinne her...

Er det ledig sete på flyet prøver vi å plassere bilstol i setet siden det er det tryggeste for babyen. Er det fullt derimot blir jo det litt vanskelig og i.o.m at det finnes mange forskjellige flytyper med ulike innredningsløsninger hva skap og hyller angår, er det ikke alltid det finnes plass til stolen, og den vil da bli sendt ned til lasterommet. Noen stoler er også for store til å passe i hattehyllen.

Ser i innlegg over at noen nevner skap der vi som jobber ombord har tingene våre, og det er helt riktig, det finnes, men de er ofte så trange og små at vi knapt får inn våre egne ting. Husk vi er ofte på farta flere dager i strekk og har med koffert, veske, støvler og frakk, dessuten trenger vi noe av utstyret når vi jobber og har derfor ikke mulighet til å stappe passasjerers bagasje foran vårt eget.

Babybjørn er veldig praktisk når man reiser så er begge hender fri, det er jo ofte et stykke å gå på en flyplass.

Lykke til, håper det var litt oppklarende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...